business-plans-2

طرحِ تجاری یک سند نوشته شده است که شما را به عنوان یک کارآفرین با تمام عناصر درونی و بیرونی مربوط به فعالیت کارآفرینانه که در شروع یک فعالیت کارآفرینانه موجود است، آشنا می‌کند و بر تمام تصمیم‌گیری‌های طولانی یا کوتاه‌ مدت درطی سه سالِ اولیه نظارت دارد. طرح تجاری معمولاً مجموعه‌ای از بخش‌های کاربردی مثلِ بخشِ بازاریابی، مالی، تولیدی، و منابع انسانی است. عموماً طرح تجاری به نقشه‌ی راه تشبیه می‌شود.
بنابراین طرح تجاری مانند نقشه‌ی راه به سؤوالاتی از قبیل: هم‌اکنون من کجا هستم؟ به کجا می‌روم؟ و چه‌طور به آن‌جا بروم؟ جواب می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدیریت مالی، در اهمیت یک طرح تجاری همین بس که بدانید یک طرح تجاری خوب و قابل قبول می تواند موفقیت شما در تجارت را تضمین کند اما یک طرح نادرست می تواند زندگی و کارتان را نابود کند.

شما می‌توانید چشم‌انداز مالی کسب‌ و کار خود را ترسیم کنید و سرمایه لازم برای راه‌اندازی آن را محاسبه کنید. همچنین اگر سرمایه لازم برای راه‌اندازی کسب‌ و کار جدید را نداشته باشید، می‌توانید ایده‌های ارزشمند خودتان را بر روی کاغذ نوشته و آن را در قالب یک برنامه کسب و کارمنسجم به سرمایه‌گذاران ارائه دهید تا هم ایده‌های ذهنی خودتان را انتقال دهید و هم منافع و خطرپذیری‌‌های واقعی این کار را به سرمایه‌گذار و مخاطبان خود نشان داده و آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در زمینه ایده‌تان متمایل کنید.

برای اینکه یک پیزینس پلن خوب داشته باشید کافی است این نکات را رعایت کنید:

۱٫مخاطب همه چیز است

به مردم فکر کنید نه ایده تان به این معنی که ببینید مشتری به چه چیزی نیاز دارد چه چیزهایی خوشحالشان می کند و آنها را در طرح بیاورید.

همچنین با توجه به مخاطب نویسنده‌ باید به گونه‌ای بنویسد که طرح برای مخاطب قابل درک باشد. چرا که هر مخاطبی با توجه به نیازمندی‌های خود با طرح ارتباط برقرار می‌کند.

۲٫شناخت به همراه سرعت

خیلی از افراد برای شناخت کسب و کار وقت نمی گذارند و در نقطه مقابل برخی انقدر دست دست می کنند که بازار از بین می رود.

یک طرح خوب درست و با شناخت درست بازار ارائه می شود . اگر حتی یک روز دیرتر از زمان مقتضی طرح را ارائه کنید دیرخواهد بود.

business-plans

business-plans

۳٫رقیب شناسی

هر بازاری رقبای خاص خودش را دارد شناخت صحیح از رقبا و نقاط قوت و ضعف آنها یعنی موفقیت تضمینی.

برای این منظور می بایست درک صحیحی از رقابت داشته باشید. رقبا چگونه به رقابت می‌پردازند. آیا رقیبی وجود دارد که رهبری قیمت را داشته باشد؟ و نهایتاً داشتن درک عمیقی از مبانی رقابت در بازار الزامی است. آیا با قابلیت‌ها و امکانات موجودتان توان رقابت با رقبا را دارید؟

۴٫دید داشته باشید نه نقشه

“اکثر کارآفرینان بهترین چیزها را در چنته دارند؛ یک بیزینس پلن عالی, یک مدل مالی عالی. اما این تنها چیزی است که دارند.” آنها فکر میکنند راه اندازی یک کسب و کار به معنی داشتن یک طرح کسب و کار است.اما در واقع کارآفرینی یعنی خلق آینده در یک قدم و در یک دید

این به معنای آن است که نباید برنامه ای داشته باشید؟ نه کاملا. وقتی شما ۲ یا بیشتر شریک کاری دارد, بسیــار مهم است که برنامه ای داشته باشید مکتوب شده, یا بر روی وایت برد یا …تا تمام آنجه را همگی به توافق رسیدید بر رویش بنویسید.آنها لازم دارند تا با چشم انداز مشترک موافقت بکنند و راه موفقیت را بدانند.اما وقتتان را صرف نوشتن یک برنامه کسب و کار ۴۰ صفحه ای پوشه ای نکنید!!.

business_plan_image

 

۵٫ همه جانبه نگری

به جزئیات موثر فکر کنید و درباره شان بنویسید. هیچ چیز نباید از دید شما دور بماند اما لطفا دچار وسواس نشوید و اجازه دهید ذهنتان در مواقع بحرانی و موقعیت های پیش بینی نشده آزاد و رها دست به ابتکار بزند.

۶٫ بیزینس پلن به عنوان نقشه راه

اگر ما به طرحِ تجاری به عنوانِ یک نقشه‌ی راه نگاه کنیم، احتمالاً بهتر می‌توانیم اهمیتِ آن را درک کنیم. اگر فرض کنیم شما سعی دارید از تهران به مشهد (برای سفر یا مأموریت) رانندگی کنید، تعدادی راه برای عبور وجود دارد که هریک مدت زمانِ عبور و هزینه‌ی متفاوتی خواهند داشت. درست مانند مسافر، کارآفرین باید قبل ازآماده‌سازی طرح سفر بعضی تصمیمات مهم را گرفته و اطلاعات جمع‌آوری کند.

۷٫ برنامه ریزی

برنامه‌ریزی، فرآیندی است که در یک فعالیت اقتصادی هرگز پایان نمی‌پذیرد. برنامه‌ریزی در مراحل اولیه‌ی هر فعالیتِ کارآفرینانه‌ی نوپا بسیار مهم است. هرگاه کارآفرین درک و احساس بهتری از بازار، محصول تولیدی، یا خدمات دادوستد شده، تیم مدیریت، و نیازهای مالی فعالیت کارآفرینانه پیدا کند، در این راه موفق‌تر خواهد بود. زمانی که فعالیت کارآفرینانه از مراحل اولیه به یک تجارتکامل می‌رسد، برنامه‌ریزی به عنوای جستجوهای مدیریتی به جهت رسیدن به اهدای تجاری کوتاه‌مدت یا بلندمدت، ادامه پیدا می‌کند.

۸٫یادگیری

در طولِ فعالیت کسب‌وکار خود، اطلاعات جدید کسب کنید و برنامه‌ی کسب‌وکار خود را به‌روز کنید. کسب‌وکار شما باید در گذر کار از مرحله‌ی راه‌اندازی به مرحله‌ی رشد و توسعه، مانند موجودی زنده به تکامل برسد.

۹٫تمرکز

در هر سازمان ممکن است برنامه‌های بازاریابی، برنامه‌های نیروی انسانی، طرح‌های تولید، و برنامه‌های فروش کم و بیش پیدا شوند. برنامه‌ها ممکن است کوتاه‌مدت یا بلندمدت بوده و یا این که عملکردی یا استراتژیک باشند. با وجود این که این برنامه‌ها ممکن است عملکردهای مختلفی داشته باشند، ولی تمام ‌آن‌ها یک هدف مهم دارند: فراهم کردن راهنما و ساختاری برای مدیران در محیط بازاری که با سرعت تغییر می‌کند.

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!