عنوان مقاله : گفتگو با یکى از مدیران ارشد مایکروسافت درباره‌ ERP  و محصولات CRM

نویسنده :

گرد آوری و تنظیم : مانوئل ا.

ERP

داگلاس بورگام (Douglas Burgum) یکى از معاونان ارشد شرکت مایکروسافت و مدیر بخش ارایه‌ى راهکار براى کسب و کار این شرکت است که این هفته در کنفرانس گردهمایى ۲۰۰۴ کاربران در Kissimmee شرکت کرده بود، با Computer World درباره‌ى آینده‌ى چهار خط ERP که همچون نرم افزارهاى CRM توسط مایکروسافت آغاز شده است، گفت و گو داشت. او همچنین درباره‌ى «طرح Green» که همان تلاش مایکروسافت براى یکپارچه سازى گستره‌‌اى از نرم افزارهاى فرایند کسب و کار (Business Process Applications) است، سخن گفت. آنچه در این نوشتار مى‌آید، خلاصه‌اى از این گفت و گوست:

آیا مى‌توانید ایده‌اى درباره‌ى قیاس مایکروسافت با رقبایش همچون SAP AG و PeopleSoft ارایه دهید؟

به طور مشخص، ما در راه پیشرفت هستیم و وضعیت خود را با رقبایمان مقایسه نمى‌کنیم. ما امروز عمده‌ى تمرکز فعالیت‌ خود را در بازارهاى کوچک و متوسط مى‌بینیم و آن شرکت‌ها بر بنگاه‌ها متمرکز شده اند. ما عمده‌ى رقابت را در بخش‌هاى بسیار پراکنده‌ى بازارهاى کوچک و متوسط مى‌بینیم، یعنى همان جایى که به طور خاص، قدرت زیادى داریم و جایگاه ما در بازار رو به رشد است.

شرکت‌هایى همچون Siebel System Inc. و SAP نیز در حال حرکت به این بخش‌ها هستند.

این بازارى‌ست که بیست سال است نرم افزارهاى مشهور در آن وجود داشته اند. آنان تازه‌ واردهاى این بازار هستند که مى‌خواهند جایگاه خود را در بازار تغییر دهند و به جایى بیایند که ما کانال‌هاى شراکت و تعداد قابل توجهى از محصولات‌به سازى شده براى بازار و فروشندگان نرم افزار مستقل داریم.

داگلاس بورگان

آیا تاخیر Longhorn طرح توسعه‌ى محصولات شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

آرى، تحت تاثیر قرار خواهد داد. تلاش بر این است که از نوآورى‌هاى Longhorn استفاده شود، اما نکته‌ى مهم جدا ساختن آن از ورود Green (نسل بعدى نرم افزار) است. ما به Longhorn تکیه خواهیم کرد که سیستم عامل جدید، رابط‌ (interface) جدید، فایل‌هاى سیستم و همه‌ى مزایاى سیستم عامل جدید را دارد. در حقیقت، ما بر روى Longhorn ساخت و ساز را ادامه مى‌دهیم و همه‌ى ابزارهاى Visual Studio و ابزارهاى سیستم .NET را در اختیار خواهیم داشت.

یکى از نقاط بهبود محصول ما، توانایى متناسب سازى با نیاز مشتریان، آن هم به گونه‌اى که امکان استفاده از نگارش‌هاى جدید محصولات همچنان باقى بماند، خواهد بود. افزون بر این، Dr. Watson (ابزار گزارش گیرى از خطاها) در محصول Green وجود خواهد داشت و البته در نگارش‌هاى حاضر Solomon و Axapta نیز وجود دارد.

من تصور مى‌کنم بازخور آنى مشتریان و بهبود در قابلیت‌هاى متناسب سازى، هزینه‌ها را کاهش خواهد داد. امروز، اگر شما سیستمى دارید که چاپ و صدور فاکتور را انجام ‌مى‌دهد، مشتریان ۸۰ درصد زمان خود را صرف ۲۰ درصد معاملات غیر معمول و استثنایى مى‌کنند. هدف ما، کمک به شرکت‌هاى کوچک و متوسط براى به دست آوردن جریان کار (Workflow) هوشمندانه در دنیاى واقعى فرایندهاست که هزینه‌هاى آن در کمترین میزان ممکن است.

به طور کلى، یک برداشت عمومى ناصحیح درباره‌ى Green وجود دارد و آن این که آینده‌ى اقتصادى ما در این است که Green را جایگزین خط کنونى محصولات خود سازیم. در حقیقت، محصول ERP که به بلوغ رسیده، در بیشترین نقطه‌ى سودآورى خود قرار دارد. ما پاى‌بندى زیادى به خط فعلى محصولات خود داریم و از مشتریان خود نمى‌خواهیم که به استفاده از Green روى آورند.

نمى‌خواهیم این محصولات جاى خود را به Green بدهند، اما به مشتریان خود انتخابى مطمئن در آینده پیشنهاد مى‌دهیم و اگر مشتریان جدید ما در پایان یک دهه، محصول Green را بخواهند، مى‌توانند آن را داشته باشند. به بیان دیگر، مشتریان ۱۰ سال فرصت براى روى آوردن به محصول جدید را دارند و هر آینه که چنین تصمیم را اتخاذ کنند، مسیر هموارى براى آنان آماده است. به هر روى، اجبارى در این باره وجود ندارد.

آیا پیشنهاد Oracle به PeopleSoft شما را تحت تاثیر قرار داده است؟

به هیچ وجه تاثیرى بر کار ما نداشته است.

شما نزدیک به یک سال به CRM پرداخته اید. چه احساسى در این باره دارید؟

از جانب مشتریان، احساس مثبتى داریم. به ۱۴۰۰ مشترى سیستم داده ایم و این نیازمند آن بوده که آنان Active Directory و Exchange داشته باشند و این یک فروش به نسبت پیچیده است. ما احساس خوبى درباره‌ى شروع کار داریم. نگارش ۱٫۰۰ بر اساس کدهاى جدید بود. نگارش ۱٫۲ تنها یک روزآمد سازى کوچک نبود، بلکه ارزش یک سال تلاش براى توسعه‌ى سیستم را در خود داشت که ثبات و کارکرد مناسب ترى را نسبت به گذشته داشت. اکنون نیز به سختى بر نگارش ۲٫۰۰ که طى دوازده ماه ارایه خواهد شد، کار مى‌کنیم و سرخوشیم از آن که در این کار پیشرو هستیم.

اجازه دهید از نظرات شما درباره‌ى یکپارچگى استفاده کنیم.

کار صنایع به گونه اى‌ست که اگر محصولات با یک دیگر بهتر کارکنند و به سادگى یکپارچه شوند، امور خود را بهتر پیش مى‌برند. به طور مشخص، وقتى نرم افزارهاى کاربردى کسب و کار (Business App) با هزینه‌هاى پس از خرید آنان، بیش از ارزش منافع ناشى از به کار گیرى آن‌ها هزینه براى مشتریان در بر دارد، باید جهت تحقیق و توسعه‌ى خود را بدین سوى بگردانیم که چگونه محصولات، بهتر کارکنند و امکان یکپارچه سازى داشته باشند.

ما بازخورهاى اساسى از مشتریان خود دریافت مى‌کنیم. آنان مى‌خواهند ز محصولات ما که تمایلى به افزودن کارکردهاى بیشتر بدان‌ها نداریم، مزیت افزون ترى ببرند. این همان چیزى‌ست که مى‌خواهیم به آن بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!