درآمدهای سالانه بالای ۱۰۰ میلیون تومان در هر حوزه‌ای مشمول قانون مالیات بر درآمد خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، دایره نظارتی سازمان امور مالیاتی تنگ تر و دقیق‌تر از همیشه خواهد شد و این سازمان مجاز است تا تمام اطلاعات درآمدی شهروندان را از مراکز مالی و همینطور بانک‌ها و حساب‌های شخصی دریافت کنند، تمهیدی جسورانه که داستان تکراری فرار از مالیات را به نقطه انتهایی خود خواهد رساند به خصوص افرادی که درآمد سالانه بالای ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد.
در دوران نوین مالیاتی با حسابرسی دقیق سازمان امور مالیاتی روبرو خواهند بود در واقع از این طرح افرادی که درآمد سالانه آنها بیش از ۱۰۰ میلیون تومان باشد همچون سایر مشاغل صنفی مجبور به پرداخت مالیات درآمد خواهند بود.

روز گذشته لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم که با قید یک فوریت در مجلس تصویب شده معافیت‌های مالیاتی اشخاص حقوقی را مشخص کرد.
براساس این مصوبه از این پس هر شخص حقیقی که جمع درآمد وی اعم از معاف یا غیر معاف و یا مشمول نرخ مقطوع در یک سال مالیاتی بیش از یک میلیارد (۱۰۰ میلیون تومان) باشد نسبت به کل درآمد پس از کسر هزینه‌های قابل قبول مشمول ماده ۱۳۱ مبنی بر پرداخت مالیات براساس ضرایب موجود در جداول قانونی خواهد بود، در این مصوبه که بخشی ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم است به سازمان امور مالیاتی مجوز داده شده تا به منظور ایجاد واستقرار نظام اطلاعات اقتصادی و همچنین ایجاد شفافیت‌های لازم برای گسترش نظام‌های حمایتی دولت از قبیل تامین اجتماعی درمان و مسکن سامانه اطلاعات درآمدی اشخاص حقیقی را در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد کند که این سامانه شامل کلیه اطلاعات ملکی، مالی، پولی، معاملاتی، دارایی‌ها، اموال، گردش حساب‌های پولی و ارزی و درآمدهای اشخاص حقیقی از منابع مختلف اعم از مشمول یا معاف از مالیات خواهد بود.

همچنین در تبصره این لایحه کلیه نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی همچون بانک‌ها و موسسات اعتباری را موظف کرده تا اطلاعات مربوط به دارایی‌ها و گردش مالی اشخاص حقیقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند و در غیر این صورت مشمول جرایم و محرومیت‌های مختلف همچون حبس از سه ماه تا دو سال خواهند شد.

همچنین در بخش دیگری از این ماده قانونی که به نام ماده ۱۲۹ مکرر شناخته می‌شود آمده هر شخص حقیقی که جمع درآمدی وی از یک یا چند منبع مختلف در یک سال مالیاتی، بیش از یک میلیارد ریال باشد، نسبت به کل درآمد حاصله پس از کسر هزینه‌های قابل قبول، مشمول مالیات به نرخ مقرر در ماده (۱۳۱) این قانون خواهد بود.

ماده ۱۳۱ چیست؟

در ماده ۱۳۱ قانون دریافت مالیات‌های مستقیم اشخاص نرخ مالیات هر شخص حقیقی براساس سقف درآمدی وی در یک سال طبق ضریب مشخص دریافت خواهد شد.
به عبارتی ضرایب مالیاتی تا میزان ۳۰ میلیون (۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ ۱۵ درصد تا میزان ۱۰۰ میلیون (۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد ۳۰ میلیون (۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال به نرخ ۲۰ درصد تا میزان ۲۵۰ میلیون (۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیون (۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به نرخ ۲۵ درصد تا میزان یک میلیارد (۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد ۲۵۰ میلیون (۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال به نرخ ۳۰ درصد و همچنین نسبت به مازاد یک میلیارد (۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ ۳۵ درصداست.

در واقع کاربرد این ضرایب به اینگونه است که اگر شخصی به طور مثال درآمد سالانه وی ۱۰ میلیون تومان باشد تا میزان سه میلیون تومان اولیه مالیات ۱۵ درصدی دریافت می‌شود و فاصله ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی ضریب مالیاتی براساس ۲۰ درصد است یعنی شخص برای سه میلیون تومان باید ۴۵۰ هزار تومان و برای ۷ میلیون باقی مانده یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بپردازد که در مجموع مبلغ پرداختی یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان خواهد بود که البته باید توجه داشت این ماده قانونی تا بیش از اصلاحیه قانون مالیاتی فقط شامل اشخاص حقیقی می‌شد که دارای مشاغل تجاری و بازرگانی بوده و شامل اشخاصی که بدون در اختیار داشتن مکانی خاص تا به طرقی دیگر اقدام به انجام معاملات تجاری می‌‌کردند، نمی‌شد و معمولا این افراد از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف بودند.

مالیات از مشاغل غیر مشخص

در رابطه با اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم سنایی، کارشناس امور حقوقی و مالیاتی می‌گوید: براساس قانون مالیاتی کشور کلیه اشخاص حقیقی دارای درآمد سالانه موظف به پرداخت مالیات تعیین شده هستند.

وی گفت: تا پیش از اجرای قانون فوق مرجعی برای تشخیص میزان درآمد اشخاصی که فاقد دفاتر قانونی بودند وجود نداشت و بسیاری از اشخاص از پرداخت مالیات خود داری می‌کردند.

وی ادامه داد: در مصوبه جدید مجلس بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظف‌اند تا اطلاعات مربوط به گردش مالی حساب‌های مشتریان را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

وی تصریح کرد: سازمان نیز می‌تواند از این طریق نسبت به شناسایی افرادی  که بدون داشتن مشاغل مشخص کسب درآمد می‌کنند اقدام کنند.

وی افزود: در واقع سازمان امور مالیاتی پس از بررسی حساب‌های افرادی که میزان درآمد آنها بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در سال باشد آنها را همچون مشاغل دیگر مشمول ماده ۱۳۱ قانون مالیات دانسته و آنها نیز باید مطابق با ضرایب مشخص شده نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

این کارشناس حقوقی و مالیاتی یادآور شد: پایه گذاری این مصوبه پس از مطرح شدن دریافت مالیات از افراد دو شغله صورت گرفت و پس از تغییرات حاصل به شکل کنونی به تصویب و برای اجرا به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده است.

منبع: هفت صبح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!