Image

استاندارد حسابداری شماره ۱۵ «حسابداری سرمایه‌گذاری‌ها» حدود دو سال پیش تجدیدنظر شد. اما برای فراهم شدن شرایط اجرای آن توسط شرکت‌ها، تاریخ اجرای آن از اول سال ۱۳۹۳ تعیین شد.

مهم‌ترین تغییر موثر این استاندارد، اجباری شدن استفاده از قیمت‌های بازار برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدتی است که در بورس معامله می‌شوند. با این تغییر، شرکت‌ها باید در هر دوره گزارشگری، سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت سریع‌المعامله را به ارزش بازار پیش‌بینی و سود آن را در صورت سود و زیان شناسایی کنند. یک نکته اساسی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که شرکت‌ها در پیش‌بینی سود سال ۱۳۹۳، اثر اجرای استاندارد شماره ۱۵ را اعمال نکرده‌اند. مسوولان سازمان بورس لازم است هوشیار باشند که عده‌ای از این خلأ اطلاعاتی سوءاستفاده نکنند و از عدم آگاهی عموم در مورد ماهیت این سودها که تحقق نیافته است سر مردم کلاه نگذارند.

اگرچه سود اغلب شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری کوتاه مدت بورسی دارند با اجرای استاندارد حسابداری شماره ۱۵ افزایش می‌یابد؛ اما این سودها تحقق نیافته است و تحت هیچ شرایطی نباید براساس آن مبلغ سود قابل تقسیم مشخص شود. این سودها همراه با نقدینگی نیست ضمن اینکه هیچ اثری هم بر NAV شرکت‌ها ندارد.

این سودها نباید بر قیمت سهام موثر باشد؛ زیرا همان سرمایه‌گذاری‌هایی که قبلا شرکت‌ها داشته‌اند به جای انعکاس به بهای تمام‌‌شده به قیمت بازار در صورت‌های مالی منعکس می‌شوند، بنابراین فعالان بازار نباید فریب رشد EPS در نتیجه اجرای استاندارد حسابداری شماره ۱۵ را بخورند و توجه داشته باشند که با اجرای این استاندارد دیناری به ارزش شرکت اضافه نمی‌شود.

دکتر موسی بزرگ‌اصل

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علی معماری
    مهر 27, 1394 2:16 ب.ظ

    علی آقای دوست داشتنی سلام، امیدوارم برقرار و سلامت باشی، ممنون از این همه مطالب خوب و جذاب، ممنون از زحماتت، راستی بعضی از مطالب بورسی و بازار سرمایه که تاریخ اونها بیشتر از دوماه گذشته بهتره که برداشته بشه، حس بهتری به آدم انتقال میده که این سایت دائم بروز رسانی میشه
    بازهم سپاسگذارم
    مراقب خودت باش
    یاعلی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!