انجام مصاحبه برای استخدام یکی از مراحل مهم و حتمی است زیرا در این مرحله شما یک گام تا استخدام شدن فاصله داری بنابراین باید نهایت تلاش خود را در این مرحله انجام دهید. اریک کرامر، نویسنده کتاب “مصاحبه خوب” میگوید: مصاحبه ی خوب باید به گونه ای باشد که فرد در طول انجام مصاحبه بتواند صحیح به سوالات پرسش گر پاسخ داده و در نهایت بتواند موفق شود.

کسی که برای مصاحبه مراجعه میکند باید در کمال آرامش و خونسردی بتواند سوالات پرسش گر را به خوبی پاسخ دهد. کرامر معتقد است که مصاحبه یک گفت و گوی است که نباید یک طرفه باشد بلکه باید دوستانه بوده و فردی که برای کار مراجعه کرده هم امکان پرسیدن سوال از کارفرما را داشته باشد. او میگوید مصاحبه های استخدامی نباید حالت بازجویی از اشخاص را داشته باشند بلکه سوالات شخصی باید بیشتر روی خلق و خوی افراد تمرکز کند. سوالاتی که پرسیده میشود معمولا از قبل تنظیم شده بنابراین از کسانی که تجربه ی استخدام شدن و انجام مصاحبه دارند کمک بگیرید.

 33--7-thumb-large

شما باید خیلی دقیق به سوالات کارفرما پاسخ دهید و آنقدر حرفه ای باشید که مثل یک سخنرانی کلمات و عبارات مناسب را به کار ببرید. کرامر معتقد است ارتباط کلامی و ارتباط بصری خوب باعث میشود شما بهتر بتوانید نظر کارفرما را جلب کنید. پرسش گر معمولا از شما در مورد مهارت ها و تجربیات و طرح و ایده های کاری سوال میکند بنابراین شما باید با حوصله و دقت به این سوالات پاسخ دهید.
همیشه قبل از انجام مصاحبه باید نوع کار و فعالیت شرکت مربوطه را بدانید یا حداقل با کلیت کار آنها آشنا باشید ممکن است کارفرما در مورد کاری که انجام میدهند برای شما بگوید و اگر شما از قبل بدانید که کار در چه موردی است نظر کارفرما را به خود جلب میکنید. کرامر به کارجویان پیشنهاد میدهد که حتما به روز باشند یعنی اخبار، روزنامه و مجله را فراموش نکنند.
همیشه در مصاحبه ها لبخند بزنید چهره ی در هم و عبوس باعث کسلی شما و پرسشگر میشود این حس خوب شما نسبت به کار علاقه ی تان را به کار نشان میدهد. اگر کارفرما از نحوه ی کار شما در شغل قبلی تان سوال کرد باید دقیقا آنچه که تجربه کردید را در اختیار وی قرار دهید. همیشه باید خوب گوش کردن را تمرین کنید مخصوصا در مصاحبه ی های استخدامی کارفرما ممکن است به دلیل حجم کاری بالا نتواند چند بار یک سوال را از شما بپرسد بنابراین باید همه ی حواس تان را روی سوالی که پرسیده شده متمرکز کنید این را بدانید که هر سوالی از شما پرسیده شد باید بین ۲۰ تا ۴۰ ثانیه به آن پاسخ بدهید
وقتی که از علایق و سلایقتان سوال میشود باید صحیح به این سوال پاسخ دهید چون کارفرما میخواهد از همان ابتدا با خلق و خوی شما آشنا شود بنابراین باید دقت کنید. همه ی آنچه که از خلق و خوی تان میگویید دز ذهن کارفرما باقی میماند بنابراین باید در این مورد صادق باشید.
از زیان اشاره در هنگام صحبت کردن استفاده کنید اگر زیاد از حد بی حرکت باشید و یکنواخت به سوالات پاسخ دهید نشان از عدم انعطاف شما خواهد بود استفاده از ایما و اشاره به انتقال منظور شما بیشتر کمک میکند.
شم هم میتوانید از کارفرما سوال کنید. اگر سوالی ذهن تان را درگیر کرد حتما بپرسید ممکن است با مین سوال و شنیدن پاسخ نظرتان نسبت به کار عوض شود. از کارفرما در مورد اهداف کاری و پیشرفت هایی که داشتند سوال کنید یا از برنامه ریزی های کاری و روزانه آنها سوال برسید.
همیشه باید پیگیری مصاحبه ها را خودتان انجام دهید. وقتی که مصاحبه به اتمام رسید در صورت قبولی شما در این مرحله از شما دعوت به عمل می آید اما اگر آنها تماس نگرفتند شما تماس بگیرید و پیگیر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!