انتخاب مهمترین اقداماتی که بایستی به کار گرفته شوند

روش تحلیل پارتو،تکنیک بسیار ساده ای است که به شما کمک می کند تا اثربخش ترین اقداماتی که بایستی اتخاذ نمائید را انتخاب کنید.

این تکنیک از اصل پارتو – اینکه با انجام ۲۰% از کارتان می توانید ۸۰% از منافع و استفاده های ناشی از تمام آن کار را کسب نمائید – تبعیت می نماید. روش تحلیل پارتو یک تکنیک رسمی برای یافتن آندسته از اقداماتی است که حامل بیشترین منافع برای شما خواهد بود. این تکنیک بخصوص زمانی مفید است که بسیاری از گزینه های احتمالی، ذهن شما را به خود مشغول کرده باشند…..

نحوه استفاده از این ابزار:

برای شروع استفاده از این ابزار، ابتدا فهرستی از تغییراتی که بایستی به وجود آورید را تنظیم کنید. اگر این فهرست خیلی بلند بالا شد، اشکالی ندارد می توانید آن را به گروههای مختلف شامل اقدامات مرتبط، تقسیم کنید. اکنون به هر مورد یا گروه، بر اساس اهمیتی که برایتان دارد، نمره دهید. این روش نمره دادن بایستی بر اساس مسائلی باشد که تلاش می کنید برای آنها راه حل پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر سعی دارید بهره وری را توسعه و بهبود دهید، می باید مبتنی بر اساس سودی که هر گروه به دست می دهد، امتیاز بدهید. یا اگر می خواهید رضایت مشتری را بهبود دهید، می توانید طبق گلایه و شکایتهای کاهش یافته توسط هر تغییر یا اقدام، امتیاز و نمره بدهید.

اولین اقدامی که بایستی بکار بندید مربوط به موردی می شود که بالاترین امتیاز را آورده باشد. این باعث می شود تا با حل این مسئله، بیشترین منافع را عاید نمائید.

گزینه های دارای امتیازکمتر شاید حتی ارزش بررسی هم نداشته باشند – حل این مسائل ممکن است در مقایسه با عوایدی که برایتان دارند حتی هزینه بیشتری، در بر داشته باشند.

مثال:

مدیری مسئولیت یک مرکز خدماتی ضررده را بر عهده گرفته است. وی ابتدا تصمیم می گیرید تحقیقاتی را به اجراء در آورد و طی آن برای این سئوال که “چرا مشتریان فکر می کنند خدمات از کیفیت خوبی برخوردار نیست”، پاسخی پیدا کند.

پاسخهای به دست آمده عبارتند از :

  1. تلفن ها پس از زنگهای بسیار زیاد، پاسخ داده می شوند.
  2. کارکنان به نظر می رسد زیر فشار باشند و از کار فرار می کنند.
  3. به نظر نمی رسد که مهندسین دارای سازماندهی مناسبی باشند. برای آوردن قطعات و ملزومات دستگاه باید دوباره به آنان مراجعه کرد و الا این کار انجام نمی شود. این بدان معنی است که مشتری باید مرخصی گرفته و از اوقات کاری خود برای مراجعه به آنان کنار بگذارد.
  4. آنها نمی دانند که چه ساعتی به مشتری مراجعه خواهند کرد و این یعنی اینکه مشتری تمام روز را در منزل به خاطربازدید مهندس خدمات منتظر بماند.
  5. با مشاهده کارکنان چنین حس می شود که آنان نمی دانند چکار دارند انجام می دهند.
  6. مشتری گاهی اوقات پس از مراجعه، متوجه می شود که موضوع با تلفن هم قابل حل بوده است.

این مدیر به دسته بندی مسائل پرداخت. آنگاه به هر گروه مبتنی بر تعداد گله و شکایات انجام شده، امتیاز داد و فهرست را مرتب نمود:

  • فقدان آموزش کارکنان : آیتم شماره ۵ و ۶ به تعداد ۵۱ شکایت
  • تعداد بسیار کم کارکنان: آیتم شماره ۱، ۲، و ۴ به تعداد ۲۱ شکایت
  • سازمان نا مناسب و تدارکات ضعیف : آیتم شماره ۳ به تعداد ۲ شکایت

این مدیر با انجام تحلیل پارتو به روش فوق اکنون بهتر می تواند اکثریت قاطع مسائل (۶۹%) این مجموعه که با بهبود مهارتهای کارکنان مرتفع خواهد گردید را، مشاهده نماید.

وقتی این کار به انجام رسید، می توان به افزایش تعداد کارکنان، توجه نمود. نهایتاً اینکه اگر کارکنان یاد بگیرند مسائل را طی تلفن با مشتریان حل کنند، آنگاه شاید نیاز به استخدام افراد جدید هم کاهش پیدا کند. به نظر می رسد تذکرات در مورد سازمان و تدارکات اندک باشد و این تذکرات به مواردی منعطف گردد که با کنترل بیشتر مدیر قابل رفع و رجوع باشد.

مدیر با اجرای تحلیل پارتو اکنون می تواند بر آموزش به عنوان یک موضوع مشخص و نه اقدامی در حال گسترش ، استخدام نیروهای جدید، و احتمالاً نصب یک سیستم جدید رایانه، تمرکز نماید.

نکات مهم:

تحلیل پارتو یک تکنیک ساده است که به شما کمک می نماید تا مهمترین مسئله را شناسائی نمائید. برای استفاده از آن بایستی:

  • فهرستی از مسائل یا گزینه هائی که پیش رو دارید را تهیه نمائید.
  • گزینه ها را تا حد ممکن گروهبندی و دسته بندی نمائید.
  • به هر یک از گروهها امتیازی را اختصاص دهید.
  • کار را با گروههائی که دارای بالاترین امتیاز هستند آغاز نمائید.

تحلیل پارتو نه تنها به تعیین مهمترین مسائل شما می پردازد، بلکه آنها را اولویت بندی نیز می نماید.

منبع : salary.persianblog.ir

برچسب‌ها: قانون پارتو, تکنیک پارتو, قانون ۲۰, ۸۰, تجزیه و تحلیل با استفاده از قانون پارتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!