مدیر عامل پیشین شرکت بورس معتقد است که برخی سیاست‌های دولت در بسته خروج از رکود مانند نمایش فیلم وحشتناک می‌مانند و از حالا باعث ترس و نگرانی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شده است.

دکتر علی رحمانی

دکتر علی رحمانی

به گزارش مدیریت مالی به نقل از اقتصاد نیوز، در شرایطی که باز هم نگرانی‌ها از تداوم ریزش بازار سهام افزایش یافته و تالار شیشه‌ای روزهای بی‌رمق و کسل‌کننده‌ای را سپری می‌کند برخی کار‌شناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند بخشی از نوسانات بازار و متوقف شدن رشد شاخص بورس به ابهامات در تصمیم‌گیری‌های دولت و مجلس برمی‌گردد.

در حال حاضر اختلاف‌نظر‌ها بر سر قیمت‌گذاری و مبهم بودن سیاست‌های اقتصادی برای خروج از رکود و ادامه‌دار شدن مذاکرات هسته‌ای هریک به گونه‌ای بر بازار سرمایه تاثیر گذاشتند، به‌طوری‌که با آغاز معاملات هفته جاری شاخص بیشتر بر مدار منفی بوده است. با این حال علی رحمانی معتقد است: فعالان بسیار نجیب هستند که در این بازار با این شرایط ابهام و سیاست‌های متناقض باقی مانده‌اند و خریدو‌فروش می‌کنند.

مدیر عامل پیشین شرکت بورس همچنین درباره ریزش‌های اخیر بازار سهام معتقد گفت: در مجموع ابهامات تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در دولت و مجلس و نامشخص بودن راهکارهای خروج از رکود باعث شده تا بازار درحال حاضر در شرایط مبهم قرار داشته باشد. او با بیان اینکه بازار در وضعیت انتظار قرار دارد، گفت: باید منتظر بمانیم بسته خروج از رکود دولت چگونه در میدان عمل اجرایی خواهد شد. رحمانی اظهار کرد: در حال حاضر این بسته جهت نظرخواهی منتشر شده است اما اینکه دولت با چه مکانیزمی می‌خواهد این بسته را اجرایی کند باید منتظر ماند، چرا که اعمال سیاست‌های جدید و برنامه‌های دولت برای خروج از رکود تاثیرات خاص خود را بر بازار سرمایه دارد. او بیان کرد: در حال حاضر انتشار بسته خروج از رکود در برخی موارد به نگرانی‌هایی دامن زده است. به‌طور مثال دولت در زمینه مالیات‌ها سیاست‌هایی را در نظر گرفته که در حال حاضر اگر اجرا شود بر درآمد تاثیر گذار است. این کار‌شناس بازار سرمایه ادامه داد: به‌طور مثال دولت در بسته خروج از رکود سیاست تسری معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه به بازار پول را در نظر گرفته است.

این در حالی است که باید از کسی که این قانون را نوشته پرسید آیا می‌داند تسری معافیت‌های مالیاتی بازار پول بیشتر از بازار سرمایه است؟ متاسفانه برخی سیاست‌های دولت در بسته خروج از رکود مانند نمایش فیلم وحشتناک می‌مانند و از حالا باعث ترس و نگرانی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شده است. مدیر عامل سابق شرکت بورس همچنین گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ اگرچه تاثیرگذار بر بازار سرمایه است اما سیاست‌های اقتصادی دولت اثر بیشتری را دارد. رحمانی افزود: از طرف دیگر بازار با ابهام مواجه است. نمایندگان مجلس یک روز به قیمت خوراک پتروشیمی واکنش می‌دهند و روز دیگر درباره قیمت خودرو اظهار نظر می‌کنند. این مسایل باعث ایجاد ابهام می‌شود و اثر خود را به شکل فروش‌های هیجانی در بازار نشان می‌دهد. او اضافه کرد: آیا نهاد قانونگذار و نظارتی تنها وظیفه‌اش این است که درباره تمام امور اقتصادی اظهار نظر کند؟ در حال حاضر شرکت‌ها با سردرگمی مواجهند، چرا که دولت تصمیمات را اتخاذ می‌کند اما با اعتراض و واکنش نمایندگان مجلس مواجه می‌شود و در برخی موارد مشخص نمی‌شود آیا آن تصمیم اجرایی شده است یا خیر.

وی تصریح کرد: این مسایل و اختلاف نظر‌ها آثار خود را بر بازار سرمایه نشان می‌دهد. وقتی شرکت‌ها بلاتکلیف باشند و ابهام وجود داشته باشد نمی‌توان انتظار داشت بازار با چالش مواجه نشود. مدیر عامل پیشین شرکت بورس همچنین عنوان کرد: در این شرایط بازار طبیعی است که فروش بر خرید غلبه داشته باشد. با این حال باید گفت سهامداران ما بسیار نجیب هستند که در این بازار با این شرایط ابهام و سیاست‌های متناقض باقی مانده‌اند و خرید و فروش می‌کنند. او افزود: متاسفانه در ریزش‌های بازار از سال گذشته برخی سهامداران بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد دارایی‌هایشان را باخته‌اند اما بازهم امید دارند تا بتوانند تا ساماندهی وضعیت اقتصادی بتوانند ضرر خود را در این بازار جبران کنند. بنابراین دولت و مجلس نیز باید گام جدی در جهت رفع ابهامات و بهبود شرایط اقتصادی بردارند و قدر این سهامداران نجیب را بدانند و با تصمیمات غیرمنطقی بیش از این به آنها ضرر وارد نکنند. رحمانی در پیش بینی آینده بازار سهام نیز عنوان کرد: به آینده بازار امیدوارم و خوش‌بین هستم که این شرایط پایدار نیست و بازار بر روی ریل رشد می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!