در جلسه امروز دوشنبه شورای عالی کار، نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار با ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال ۹۱ معادل ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با برگزاری نشست امروز دوشنبه شورای عالی کار که با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، حداقل دستمزد سال آینده ۱۱٫۵ میلیون کارگر و مشمول قانون کار ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان شد که نسبت به دستمزد سال ۹۱ معادل ۹۷ هزار و ۴۲۵ تومان افزایش یافته است.

برای تعیین و تصویب حداقل دستمزد سال آینده، در هفته های اخیر نشستها و مذاکرات فراوانی بین گروه های کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد اما در نهایت ۳ گروه بر سر رقم ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان هزارتومانی مزد که از ابتدای سال ۹۲ باید از سوی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی مشمول قانون کار اجرا شود، به توافق رسیدند.

آخرین جلسه ای که پیش از این توسط شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سالیانه برگزار شده است، در پایان اسفندماه سال ۹۰ بود که در آن زمان حداقل دستمزد سال جاری به میزان ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شد.

مجموع افزایش حقوق ۹۲ کارگران بیش از ۳۰ درصدسرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حق اولاد، حق بن نقدی، حق سنوات و حق مسکن کارگران برای سال ۹۲ هیچگونه افزایشی نیافته است، گفت: تمام افزایش‌ها در حداقل دستمزد در نظر گرفته شده است.

اسدالله عباسی امروز در پایان نشست شورای عالی کار در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد حق اولاد و حق بن نقدی و غیره کارگران در سال ۹۲ گفت: حق اولاد، حق بن نقدی، حق سنوات و حق مسکن کارگران برای سال ۹۲ هیچگونه افزایشی نیافته است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تمام افزایش های مربوط به حق اولاد، حق بن نقدی، حق سنوات و حق مسکن در افزایش حداقل دستمزد سال ۹۲ کارگران در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مجموع افزایش حقوق سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار بیش از ۳۰ درصد خواهد بود. نرخ تورمی که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد به میزان ۳۰٫۲ درصد برای پایان بهمن ماه سال جاری بود.

عباسی همچنین از افزایش حدود ۱۰ درصدی دستمزد سایر سطوح مزدی به علاوه روزانه دو هزار تومان خبرداد و گفت: پایه سنواتی نیز برای هر روز از ۲۵۰ تومان به ۳۰۰ تومان افزایش یافته است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: حق اولاد نیز به تناسب افزایش حداقل دستمزد بالا خواهد رفت اما کارگران و کارفرمایان در مورد افزایش حق بن نقدی که در سال جاری ۳۵ هزار تومان در هر ماه است، تصمیم جدیدی اتخاذ نکردند.

 

جدول تغییرات مزدی سال ۹۱ -۹۲

سطوح مزدی

سال ۹۱

سال ۹۲

حداقل دستمزد

۳۸۹۷۰۰تومان

۴۸۷۱۲۵تومان

بن کارگری

۳۵ هزار تومان

۳۵هزارتومان

حق مسکن

۱۰هزار تومان

۱۰هزارتومان

حق اولاد

۳۸۹۷۰تومان

۴۸۷۱۲ تومان

پایه سنوات

۲۵۰تومان

۳۰۰تومان

مزد روزانه

۱۲۹۳ +۷درصد

۱۹۴۸ +۱۰ درصد

.

بر این اساس به غیر از بن کارگری و حق مسکن تغییرات در دیگر سطوح مزدی طبق جدول بالا افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!