۱۱۰

اصلاحات جدید درمشاغل سخت و زیان آور

بر اساس مصوبه ابلاغ شده با اصلاحاتی که در توالی مشاغل سخت و زیان آور انجام شده، غیبت در این مشاغل از ۱۰ روز در یک سال به یک سال در طول ۲۰ سال افزایش پیدا کرده است.

سوابق بیمه‌ای پراکنده، وقفه افتادن در واریز حق بیمه‌ها و ارائه فهرست آن از سوی کارفرمایان و داشتن غیبت‌های بیش از تعداد روزهای تعیین شده در قانون، از مهم‌ترین مشکلات بیمه‌شدگان شاغلی است که وقتی به امید استفاده از تسهیلات بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور راهی شعب تامین اجتماعی می‌شوند با هفت خوانی از تبصره و آیین‌نامه مواجه می‌شوند که بازنشستگی را برایشان دور از دسترس می‌کند.

حق فقط ۱۰ روز غیبت در سال از همین سنگ های بزرگی بود که پیش پای متقاضیان استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور برای بازنشسته شدن افتاده بود که در این سال ها بسیاری از آنهایی را که به امید بازنشستگی راهی شعب تامین اجتماعی شده بودند، ناامید برگردانده بود تا این که دیروز مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در گفت وگو با فارس، از اصلاح این بند از قانون مشاغل سخت و زیان آور آور خبر داد.

به گفته سیدتقی نوربخش، بر اساس مصوبه ابلاغ شده با اصلاحاتی که در توالی مشاغل سخت و زیان آور انجام شده، غیبت در این مشاغل از ۱۰ روز در یک سال به یک سال در طول ۲۰ سال افزایش پیدا کرده است.

به این ترتیب متقاضیان استفاده از تسهیلات قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور در صورتی که در تمام سال های خدمت در مجموع به اندازه یک سال غیبت داشته باشند، شرایط بازنشستگی شان از حالت توالی خارج نمی شود و همچنان می توانند با ۲۰ سال متوالی کار در مشاغل سخت و زیان آور، بازنشسته شوند.

معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی نیز در گفت وگو با جام جم درباره افزایش غیبت در مشاغل سخت و زیان آور از ۱۰ روز به یک سال توضیح می دهد: هرچند بندرت پیش می آید که فرد بیمه شده ای که در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کار است در همه ۲۰ سال سنوات خدمت به طور منظم هر سال ۱۰ روز یا بیشتر غیبت غیرموجه داشته باشد، اما اگر بپذیریم که ممکن است چنین مواردی هم وجود داشته باشد، با اصلاحیه جدید گره از کار بسیاری از متقاضیان بازنشستگی براساس قانون مشاغل سخت و زیان آور باز شده است.

به گفته محمد حسین زدا، به این ترتیب تعداد روزهایی که یک بیمه شده شاغل در مشاغل سخت و زیان آور در طول ۲۰ سال سنوات خدمت می تواند غیبت غیرموجه داشته باشد بدون این که شرایط وی از حالت توالی به تناوب تغییر کند از ۲۰۰ روز براساس قانون قبلی به ۳۶۵ روز (یکسال) افزایش پیدا کرده و این به نفع بیمه شدگان است.

سنگ بزرگ پیش پای متقاضیان بازنشستگی

قانون مشاغل سخت و زیان آور می گوید هر یک سال فعالیت در کارهای سخت و زیان آور باید ۱٫۵ سال محاسبه شود، اما براساس همین قانون افزایش ۱٫۵ برابری سابقه کاری افراد فقط در صورتی اجرا می شود که آنها ۲۰ سال متوالی در یک کار سخت و زیان آور، فعالیت داشته باشند. کار بسیاری از متقاضیان استفاده از تسهیلات قانون مشاغل سخت و زیان آور نیز از همین جا گره می خورد. بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان آور هر بیمه شده فقط ۱۰ روز در طول سال حق غیبت غیرموجه دارد و در صورتی که این ۱۰ روز حتی یک روز بیشتر شود، شرایط وی از متوالی به متناوب تغییر می کند یعنی به جای ۲۰ سال متوالی باید با ۲۵ سال متناوب بازنشسته شود.

این شرایط نهایت بی عدالتی در حق بیمه شدگانی بود که در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کار بودند و سنگ بزرگی پیش پای بسیاری از افرادی که در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کار بودند به طوری که حتی پس از رسیدن به سن بازنشستگی هم نتوانند از تسهیلات این قانون استفاده کنند.

این مشکل و نارضایتی بیمه شدگان شاغل از بابت اجحافی که برای استفاده از قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور در حق آنها روا می شد، موجب شد تا مسئولان سازمان تامین اجتماعی روی تجدید نظر درباره یکسری از بندهای قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور، فکر کنند و این موضوع را در قالب لایحه ای برای بررسی و تصمیم گیری به کمیسیون اجتماعی ارائه دهند.

در لایحه ای که از سوی تامین اجتماعی به مجلس ارسال شده بود پیشنهاد شده بود شرایط غیبت های غیرموجه طوری به نفع بیمه شدگان تغییر پیدا کند تا شرایط بیمه شدگان به این سادگی ها از ۲۰ سال متوالی به ۲۵ سال متناوب تغییر نکند که گفته روز گذشته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، خبر خوشی بود برای شاغلانی که در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کارند و به همین زودی یا در سال های آینده قراراست از تسهیلات بازنشستگی در این قانون بهره ببرند.

تصویب آیین‌نامه جدید مشاغل‌سخت
معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی از تصویب آیین‌نامه جدید مشاغل سخت و زیان‌آور خبر داد.
محمدحسن زدا اظهار داشت: آیین‌نامه جدید مشاغل سخت و زیان‌آور با هماهنگی میان نماینگان مجلس و سازمان تامین اجتماعی ابتدا در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شد و سپس به تصویب هیئت وزیران رسید.

وی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه جدید مشاغل سخت و زیان‌آور، تمام افرادی که تا شش ماه یا ۱۸۰ روز غیبت غیرموجه دارند، بایستی یک و نیم برابر مدت مزبور را در این مشاغل اشتغال داشته باشند تا بتوانند از مزایای این مشاغل استفاده کنند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی همچنین گفت: افرادی که بین شش ماه تا یکسال غیبت غیرموجه دارند نیز باید دو برابر مدت مزبور سابقه را جبران کنند تا بتوانند با ۲۰ سال سابقه و بدون شرط سنی در این مشاغل بازنشسته شوند.

زدا افزود: تمام افرادی که تا پیش از تصویب آیین‌نامه جدید، ۱۰ روز غیبت غیرموجه داشته و درنتیجه نتوانستند از مزایای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کنند، از این پس می‌توانند با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی نسبت به انجام دادن کارهای بازنشستگی خود اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!