اظهارنامه های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

اظهارنامه های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی تشکیل شد.

پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی که از دو سال پیش در نظام مالیاتی ایجاد شده، فرایند رسیدگی و تشخیص را برای نظام مالیاتی تسهیل کرده است.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر علی عسکری، رئیس کل سازمان امور مالیاتی روز یکشنبه ۱۲ بهمن ماه، در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی خاطر نشان کرد: پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی براساس ماده ۱۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه ایجاد شده و اطلاعات اثربخشی برای شناسایی مودیان و تشخیص درآمد در آن ثبت شده است.

وی در خصوص ماهیت اطلاعات موجود دراین پایگاه اطلاعاتی گفت: براساس حکم موجود در قانون برنامه پنجم و دستورالعمل دولت در این رابطه و همچنین با توجه به اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، اطلاعاتی از قبیل فعالیت های بازرگانی اشخاص، معاملات افراد و شرکت ها و خرید و فروش کالا توسط فعالان اقتصادی در آن ثبت می شود.

دکتر عسکری افزود: در این پایگاه، همچنین اطلاعات مربوط به گردش نقدینگی شامل تسهیلات بانک ها، ضمانت نامه های بانکی و فعالیت های مربوط به بیمه اعم از بیمه اتکایی، مسئولیت مدنی و اجتماعی نیز جمع آوری می شود. وی در خصوص سایر اطلاعات موجود در این پایگاه گفت: تمام مودیانی که به هر نحو دارای مجوز فعالیت اقتصادی از وزارتخانه ها،سازمان ها و تشکل های قانونی و صنفی هستند از قبیل وکلا، پزشکان،مهندسان مشاور، اصناف و بازرگانان نیز می باید مجوزشان با هماهنگی سازمان امور مالیاتی کشور صادر گردد تا اطلاعات مربوط به فعالیت این افراد نیز در پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی ثبت شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: اطلاعات فعالیت های مربوط به مستغلات و املاک و نیز قراردادهای پیمانکاری هم از دیگر اطلاعاتی است که در پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی ثبت و نگهداری می شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطر نشان کرد: از آنجا که مطابق اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، تشخیص علی الراس برداشته خواهد شد و مبنای تشخیص درآمد براساس طرح جامع مالیاتی خواهد بود، لذا مبنای تشخیص در قانون جدید، «اطلاعات اقتصادی مودیان » خواهد بود و از همین رو، باید اطلاعات دقیق و شفافی از مودیان در پایگاه اطلاعاتی سازمان وجود داشته باشد تا هم عدالت مالیاتی اجرا شود و هم حقوق حقه دولت اخذ شود. وی همچنین یادآور شد: در قالب ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، تمام اطلاعات مربوط به خرید و فروش و مبادلات اقتصادی فعالان اقتصادی در قالب فهرست صورت معاملات فصلی از مودیان اخذ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!