رییس سازمان حسابرسی از هشدار این سازمان به بانکها و شرکتها برای معامله با ۴۰ تا ۵۰ گروه خبر داد و گفت: بدهی معوقه این گروهها اعلام شده و بر همین اساس، ریسک معامله با آنها بالاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،ˈاکبر سهیلی پورˈ روز سه شنبه در نشستی خبری که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، افزود: اگر بسترهای لازم برای سوء استفاده ایجاد نشود، این امر در کشور به حداقل می رسد.

 

وی با تاکید بر اهمیت کنترل داخلی شرکت ها و بانکها گفت: سازمان حسابرسی سال گذشته قراردادهای مستقلی را با بانکها برای ارزیابی عملکرد شعب و فعالیت بانکی منعقد کرده است.

 

سهیلی پور، تعداد قراردادهای منعقده را ۶۰ قرارداد اعلام کرد و گفت: هر چند در شبکه بانکی سیستم ها و حجم عملیات به سرعت رشد کرده، اما ارزیابی ها در این شبکه به آن میزان ارتقاء نیافته است.

 

به گفته ی وی،تخلفات سیستم بانکی پیچیده شده و برای کنترل آنها باید دسترسی به نرم افزارهای قوی داشته باشیم.

.

رییس سازمان حسابرسی با اشاره به اخلال مالی ۳ هزارمیلیارد تومانی در سیستم بانکی کشور گفت: هر چند بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰، اعلام شد که سازمان حسابرسی به وظایفش عمل نکرده است ، اما این سازمان از دو سال قبل از فاش شدن این اخلال، گزارش هایی را در خصوص این گروه اعلام کرده بود.

.

به گفته ی وی، اگر کنترل های داخلی در سیستم بانکی قوی بود، امکان بوجود آمدن این اخلال مالی نزدیک به صفر بود.

 

سهیلی پور در خصوص معوقات بانکی با بیان اینکه برخی از معوقات به دلیل وجود مشکلات در بخش تولید و بخشی نیز به دلیل سوء استفاده است، افزود: برخی تسهیلات را با نرخ پایین دریافت کرده اند و در صورت پرداخت نکردن اقساط، حداکثر ۶ درصد جریمه می شوند. درحالی که نرخ بازار بسیار بالاتر از این ارقام است و در نهایت ، پرداخت نکردن اقساط تسهیلات به نفع سوء استفاده کنندگان است.

 

رییس سازمان حسابرسی، تعداد گزارش های صادره از سوی این سازمان تا دیماه سال جاری را دوهزار و ۵۵۶ مورد اعلام کرد و در مقایسه سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ گفت: از مجموع گزارش های این سازمان در سال ۱۳۸۰ ، ۱۳٫۶ درصد آن مقبول و ۱۶ درصد مردود بوده است.

 

به گفته ی وی، ۴۲ درصد گزارشات در سال ۱۳۹۰ مقبول و ۳ درصد مردود و یا به صورت عدم اظهارنظر بوده اند.

سهیلی پور، درباره متمرکز کردن اطلاعات ارایه تسهیلات در بانک مرکزی نیز گفت: هر چند این امر انجام شده، اما به دلیل آف لاین بودن آن، کافی نیست و باید اطلاعات به صورت آنلاین و به روزتر باشد.

.

رییس سازمان حسابرسی گفت: این سازمان، ۱۰۰ درصد شرکت های دولتی و شرکت هایی که بخشی از درآمدشان متعلق به دولت است را بررسی می کند، ضمن آنکه تعدادی از شرکت های بخش خصوصی و نیز گزارش های شرکت های بورسی برای اعلام سود، زیر نظر این سازمان است.

 

وی درباره اخبار منتشر شده در خصوص پولشویی در بانک و بیمه پارسیان گفت: این دو نهاد مالی زیر نظر سازمان حسابرسی نیست و گزارشات آنها را رسیگی نمی کنیم.

 

رییس سازمان حسابرسی، در پاسخ به پرسشی در خصوص تخلف بانک مرکزی نیز، گفت: این بانک، توسط سازمان حسابرسی رسیدگی نمی شود، هرچند که در خصوص بررسی و رسیدگی آن، اختلاف نظر میان دستگاههای مختلف وجود دارد.

 

به گفته ی وی، کمیسیون اصل ۹۰ و دیوان محاسبات معتقدند که حسابرسی این بانک باید توسط سازمان حسابرسی انجام شود اما برخی از مراجع حقوقی معتقدند که هیات نظارت این بانک را بازرسی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!