کندل چیست

کندل چیست

نمودار شمعی چیست ؟
در درس قبل به طور خلاصه اشاره ای به نمودارهای شمعی داشتیم. در اینجا قصد داریم آن را دقیق تر شکافته و به جزئیات آن بپردازیم .
ژاپنی ها از همان روزهایی که گودزیلا یک مارمولک با نمک محسوب می شد، نسخه مکتوب خودشان را در تحلیل تکنیکی و برای بازار برنج استفاده می کردند. شخصی به نام استیو نیسون آن را از دوست ژاپنی اش آموخت و بعد از آن نمودارهای شمعی به طور گسترده ای در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفتند. استیو خیلی راجع به نمودارهای شمعی تحقیق کرد و خواب و خوراکش شدند و در مورد آنها بسیار نوشت تا اینکه این نمودارها در دهه نود به محبوبیت رسیدند. خلاصه کلام اینکه بدون استیو نیسون نمودارهای شمعی به عنوان رازی مدفون باقی می ماندند. استیو نیسون ارباب نمودار شمعی است .
خب، حالا این نمودارهای شمعی چه هستند؟
بهترین راه برای توضیح انها استفاده از تصویر است .

نمودارهای شمعی با استفاده از قیمتهای بازشدن، بسته شدن و سقف و کف شکل می گیرند .

– اگر قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت باز شدن باشد، یک شمع توخالی یا سفید کشیده می شود. (صعود قیمت، نمودار سمت چپ در شکل بالا)

– اگر قیمت بسته شدن پایین تر از قیمت باز شدن باشد یک شمع تو پر یا سیاه کشیده می شود .(نزول قیمت، نمودار سمت راست در شکل بالا)

– قسمت توخالی یا رنگ شده شمع، “بدنه اصلی” یا “بدنه” نامیده می شود.

– خطوط باریک واقع در بالا و پایین بدنه قیمت سقف و کف را نشان می دهند و فتیله ها نامیده می شوند.

– بالاترین نقطه فتیله بالایی “سقف” است.

– پایین ترین نقطه فتیله پایینی “کف” است.

بدنه های جذاب

شمعها هم مانند آدمها اندازه های بدنی مختلفی دارند و وقتی از بازار فــارکس صحبت می کنیم هیچ چیز هیجان انگیزتر از بررسی اندازه بدنه شمع ها نیست .
بدنه های بلند نشان دهنده خرید یا فروش قوی هستند. هر چه بدنه بلندتر باشد، فشار خرید یا فروش بیشتر است.
بدنه های کوتاه نشان دهنده این هستند که فعالیت کمی در خرید یا فروش انجام می شود. در زبان فــارکس کارها به خریداران گاو و به فروشندگان خرس می گویند .

شمع سفید بلند نشان دهنده فشار زیاد خریداران است. هرچه قدر بدنه شمع بلند تر باشد، قیمت بسته شدن به سمت بالا از قیمت باز شدن بیشترفاصله می گیرد. این امر نشان دهنده آن است که قیمتها به طور قابل توجهی افزایش یافته اند. به عبارتی گاوها، خرس ها را از میدان به در کرده اند .
شمع بلند مشکی (توپر) نشان دهنده فشار زیاد فروشندگان است. هر چقدر شمع مشکی بلندتر باشد، قیمت بسته شدن بیشتر به سمت پایین تر از قیمت باز شدن می رود. این امر نشان دهنده این است که قیمتها به میزان زیادی افت کرده اند و به عبارتی خرس ها با شکستن شاخ گاوها آنها را از میدان به در کرده اند .

فتیله های سحر آمیز

فتیله های بلندتر و کوتاهتر در شمعها شواهد خوبی را در مورد معاملات انجام شده ارائه می دهند.
شمعهایی با فتیله بلند نشان دهنده این است که معامله گران از نقاط باز شدن و بسته شدن قیمت به خوبی دور شده اند.
شمعهایی با فتیله کوتاه نشان دهنده این است که بیشتر معاملات حول و حوش نقاط بسته شدن و باز شدن قیمت صورت گرفته اند .

اگر فتیله بالایی شمعی بلند و فتیله پایینی آن کوتاه باشد (شکل بالا سمت چپ) نشان دهنده این است که خریداران در ابتدا قیمت را بسیار بالا برده اند ولی بنا به دلایلی فروشندگان وارد شده اند و قیمت را دوباره نزدیک به قیمت باز شدن، برگردانده اند. (فروش صورت گرفته، یعنی اول قیمتها بالا رفته (توسط خریداران) سپس در قیمت های بالا، فروشندگان شروع به فروش کرده اند)

اگر فتیله پایینی شمعی بلند و فتیله بالایی آن کوتاه باشد (شکل بالا سمت راست) نشان دهنده این است که فروشندگان ابتدا قیمت را به طور قابل توجهی پایین آورده اند ولی بنا به دلایلی خریداران آمده اند و دوباره قیمتها را نزدیک به قیمت باز شدن برگردانده اند. (خرید صورت گرفته، یعنی اول قیمتها پایین امده (توسط فروشندگان) سپس در قیمت های پایین، خریداران شروع به خرید کرده اند)

الگوهای اولیه نمودارهای شمعی
فرفره گردان (Spinning Top)شمعهایی که فتیله های بالا و پایین طویلی دارند و بدنه آنها کوچک است، فرفره گردان یا Spinning top نامیده می شوند. رنگ بدنه اصلی در آنها اهمیتی ندارد.
این الگو نشان می دهد که خریداران و فروشندگان در حالت دودلی و تردید قرار دارند.

بدنه اصلی کوچک (چه پر باشد چه خالی) نشان دهنده این است که حرکات بسیار کوچکی از قیمت باز شدن تا قیمت بسته شدن صورت گرفته است و فتیله ها نشان می هند که هم خریداران و هم فروشندگان در حال مبارزه اند ولی کسی پیروز نشده است و نتیجه نامعلوم است .
اگر فرفره گردان در هنگام روند رو به بالا شکل بگیرد (شکل بالا سمت چپ)، به این معنی است که تعدادی کافی از خریداران وجود ندارند و احتمال تغییر جهت وجود دارد.
اگر فرفره گردان در هنگام روند رو به پایین شکل بگیرد (شکل بالا سمت راست)، به این معنی است که تعدادی کافی از فروشندگان وجود ندارند و احتمال تغییر جهت وجود دارد.

ماروبوزو (Marubozo)
مثل یک ورد جادویی به نظر می رسد، نه؟ ولی نه. همچنین معنایی ندارد. ماروبوزو در واقع حالتی است که در آن هیچ فتیله ای نداریم. بسته به اینکه بدنه شمع ما پر یا خالی باشد، ماروبوزو نشان دهنده حالتی است که در آن قیمتهای سقف و کف همان قیمتهای باز شدن و بسته شدن هستند. در شکل زیر دو نوع ماروبوزو را می بینید .

در یک ماروبوزو سفید ما یک بدنه بلند بدون فتیله داریم. قیمت باز شدن برابر قیمت کف و قیمت بسته شدن برابر قیمت سقف است. این شمع نشان دهنده این است که کنترل بازار در دست خریداران است و بازار رو به بالا می باشد.این شمع اولین مرحله تشکیل یک روند صعودی (به صورت بازگشتی) یا ادامه صعود می باشد.
در یک ماروبوزو سیاه ما یک بدنه بلند بدون فتیله داریم. قیمت باز شدن برابر قیمت سقف و قیمت بسته شدن برابر قیمت کف است. این شمع نشان دهنده این است که کنترل بازار در دست فروشندگان است و بازار رو به پایین می باشد. این شمع اولین مرحله تشکیل یک روند نزولی ( به صورت بازگشتی ) یا ادامه نزول می باشد .

دوجی Doji
شمع Doji دارای قیمت باز شدن و بسته شدن یکسان است، یا حداقل بدنه آن بسیار بسیار کوتاه است. دوجی یک بدنه بسیار بسیار باریک دارد که به صورت یک خط باریک نمایان می شود .
دوجی نمایانگر تردید و دودلی خریداران و فروشندگان است. قیمت، بالا و پایین قیمت باز شدن جابجا می شوند و در نهایت در جایی بسیار نزدیک به آن بسته می شوند .
هیچ کدام از گروه خریداران یا گروه فروشندگان در نهایت نمی توانند کنترل را بدست بگیرند .
چهار نمونه خط دوجی مهم وجود دارد. طول فتیله های بالا و پایین می تواند تغییر کند و شمع ها به شکل سلیب، سلیب معکوس، یا علامت چمع به نظر برسند .

در زمان وقوع دوجی به شمعهای تشکیل شده قبلی توجه کافی را مبذول کنید.
اگر دوجی بعد از شمعهایی با بدنه بلند و خالی اتفاق افتاد (مثل ماروبوز سفید)، معلوم است که خریداران خسته وضعیف شده اند. برای اینکه قیمت به بالا رفتن ادامه دهد لازم است که تعداد خریداران بیشتر شود ولی دیگر نمی شود. فروشندگان گوش به زنگ هستند که وارد بازار شده و قیمتها را پایین بیاورند .

به خاطر داشته باشید که حتی بعد از اینکه یک دوجی شکل گرفت موقع فروش نیست. یک تایید هنوز لازم است. منتظر یک شمع پایین رونده باشید که زیر قیمت باز شدن شمع بلند سفید، بسته شود.
اگر دوجی بعد از شمعهایی با بدنه بلند و پر اتفاق افتاد ( مثل ماروبوز سیاه )، معلوم است که فروشندگان خسته وضعیف شده اند. برای اینکه قیمت به پایین رفتن ادامه دهد لازم است که تعداد فروشندگان بیشتر شود ولی دیگر نمی شود. خریداران گوش به زنگ هستند که وارد بازار شده و قیمتها را بالا ببرند .

با وجود اینکه سقوط با وجود محدودیت در تعداد فروشندگان ادامه نخواهد یافت اما خریداران بیشتری لازم است که بالا رفتن قیمت را تضمین کنند. منتظر یک شمع سفید باشید که بالای قیمت باز شدن شمع سیاه بلند، بسته شود.

 

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!