http://www.itbriefcase.net/wp-content/uploads/2010/11/dataintegrationfinal.jpg

از شرکت‌های بزرگ گرفته تا بنگاه‌های کارآفرینی کوچک، به ندرت شرکتی پیدا می‌شود که مدل مالی آن به طور کامل با واقعیت کسب وکار آن بنگاه همخوانی داشته باشد. شرکت‌های بزرگ، در این مورد بهانه دارند: پرس‌و‌جوی سهامداران، بوروکراسی‌های سنگین و سال‌ها عادت به این سیستم، باعث می‌شود آنها نتوانند مدل‌های مالی شرکت خود را تغییر دهند. اما شرکت‌های کوچک تازه تاسیس دیگر بهانه‌ای ندارند.
اگر جزئی از یک شرکت تازه تاسیس هستید، باید با متدولوژی Lean Startup که از رویکرد «ساختن، اندازه‌گیری و آموختن» حمایت می‌کند، آشنا باشید. این رویکرد کارآفرینان را تشویق می‌کند تا به طور مداوم فرضیات خود را با داده‌های بازار بسنجند. برای پیش‌بینی‌های مالی شرکتتان باید دقیقا همین کار را انجام دهید.
شرکت‌های تازه تاسیس به یک پیش‌بینی دوره‌ای نیاز دارند که بتوانند از آن به عنوان ابزاری برای تصمیم‌گیری‌های یک تا سه ماه آینده خود استفاده کنند. هر روزی که در شرکت شما کار انجام می‌شود، شما به داده‌های بهتری برای پرداخت نقدی، هزینه‌های متغیر و محرک‌های اصلی مالی، دست پیدا می‌کنید. معیارهایی که امروز بر بدنه کار شما تاثیر می‌گذارند، ممکن است فردا تغییر کنند. بنابراین مدیران باید مدل‌ها و فرضیات خود را به دقت زیر نظر داشته باشند. وقتی هر کدام از این فرضیه‌ها تغییر می‌کنند، پیش‌بینی‌های صورت گرفته نیز باید با آنها تغییر کند.
البته باید مطمئن شوید که معیارهای شما با دیدگاه بلند‌مدت شرکتتان مطابقت دارد. مثلا کاهش هزینه‌های جذب مشتری ممکن است در کوتاه‌مدت به افزایش ذخیره بودجه شرکت کمک کند؛ اما باعث می‌شود تعداد مشتری‌های شما برای رسیدن به رشد پایدار و بلند‌مدت شرکت کم‌ شود. از طرف دیگر، نگران سال مالی یا پیش‌بینی‌های مالی ۵ ساله برای شرکتتان نباشید. کار کردن با این چارچوب‌های زمانی، فقط وقت تلف کردن است، مگر اینکه بخواهید سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز ایجاد کنید (برای این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها باید حتما مدل مالی بلندمدت داشته باشید.) در عوض، بر دو ماه آینده متمرکز شوید و مدل مورد نظرتان را مو به مو نظارت کنید. هر هفته می‌تواند فرصتی برای شما باشد تا نحوه خرج کردن سرمایه‌تان را بهینه کنید. اگر عملکردتان بهتر از انتظاری که دارید پیش رفت، ممکن است بخواهید پول بیشتری برای هزینه کردن اختصاص دهید. اگر عملکرد بدتر از انتظارات‌تان بود، در خرج کردن بودجه محتاطانه‌تر رفتار کنید.
برای بهره بردن از مدل مالی مناسب، نیازی نیست هر هفته برای تنظیم آن زمان بگذارید، بلکه کافی است نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
۱) مدل تان را ساده نگه دارید و آن را روی کاغذ یا کامپیوتر ترسیم کنید. امور مالی حداکثر در سطح یک فرمول جبر پایه است، بنابراین هر کسی باید بتواند آن را ببیند و ظرف چند ثانیه تشخیص دهد که چه چیزی را نشان می‌دهد. هر چقدر این مدل را پیچیده‌تر کنید، کارآیی کمتری برای شما خواهد داشت. برای موارد ملموس، مثل میزان درآمد، هزینه کالاهای فروخته شده، هزینه پرسنل و بازاریابی، امکان توضیح با جزئیات را ایجاد کنید. وقتتان را برای پیش‌بینی همه هزینه‌های ریز که تخمین دقیق آنها سخت است و نمی‌توان آنها را در یک دسته‌بندی قرار داد، تلف نکنید.
۲) براساس داده‌هایی که دارید، پیش‌بینی‌های مالی انجام دهید. طبیعتا ما هیچ وقت نمی‌توانیم حدس بزنیم که این ماه چه تعداد مشتری جدید جذب می‌کنیم یا نمی‌توانیم نرخ رشد دقیق شرکت را ارزیابی کنیم. سعی کنید با استفاده از مدلی که در دست دارید، بفهمید که کلیه مسائل مالی و معیارهای کلیدی کسب‌وکار شما، چگونه به هم مرتبط هستند و مطمئن شوید این معیارها بر هم اثر می‌گذارند. معیارهای تاریخی را در مدل لحاظ کنید تا بتوانید آنها را با پیش‌بینی‌های خود مقایسه کنید. مثلا برای تخمین تعداد مشتریان آینده، روند گذشته را با فرضیات قابل سنجش، مثل هزینه‌های بازاریابی، پیش‌بینی کنید.
۳) علاوه بر شرح درآمد، از جریان نقدی شرکت هم خبر داشته باشید. مدیریت ضعیف سرمایه در گردش شرکت، موجب می‌شود بسیاری از شرکت‌های تازه‌تاسیس، شکست بخورند.
۴) همیشه این سوال را از خودتان بپرسید که این مساله برای کسب وکار من چه اهمیتی دارد؟ امور مالی زبان کسب‌وکار است، بنابراین برای تحلیل‌های مالی و نتیجه‌ای که این تحلیل‌ها برای کار شما دارد، وقت بگذارید. بیشتر بنگاه‌ها به جای اینکه برای این تحلیل‌ها و گفت‌وگوها وقت بگذارند، زمانشان را صرف به روزرسانی ماهانه گزارش‌های مالی می‌کنند. رسیدگی به دخل و خرج شرکت، بخشی از روال کاری کسب وکار شما است، اما ابزار مدیریتی محسوب نمی‌شود. بنابراین شیوه‌های قدیمی برنامه‌ریزی‌های مالی را کنار بگذارید. استراتژی مالی شما باید درست مثل یک استراتژی تولید محصول یا بازاریابی باشد. یک پیش‌بینی دوره‌ای، به شما نشان می‌دهد که در نقطه شکست ایستاده‌اید یا پیروزی و بر این اساس، می‌توانید راه مناسب را انتخاب کنید.       

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!