روز حسابدار مبارک

روز حسابدار مبارک

روز حسابدار مبارک

فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC) در سال ۲۰۰۷ و در سی امین سالروز تاسیس خود ، دومین یکشنبه ماه دسامبر (اواخر آذر) هرسال را به عنوان هفته جهانی حسابداری انتخاب و به تمام اعضای خود در سراسر جهان پیشنهاد کرده که در این هفته با برگزاری مراسم ویژه ای از حسابداران تجلیل به عمل آورند و از سوی دیگر حرفه حسابداری و نقش حسابداران را در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی به عموم بشناسانند.

از ۱۴ تا ۲۱ آذر ماه هرسال را به عنوان هفته حسابداری و روز ۱۵ آذرماه را بعنوان روز حسابدار نامگذاری نموده اند.

۳۷سال پیش نهادهای حرفه‌ای حسابداری چند کشور بزرگ جهان به منظور همگرایی و همسانی در استانداردهای حسابداری و حسابرسی بین‌المللی سازمانی را به نام «فدراسیون بین‌المللی حسابداران» یا «آیفک» تشکیل دادند.

این فدراسیون که دارای بیش از ۱۵۵ عضو از نهادهای حرفه حسابداری ۱۲۳ کشور جهان است در سی‌امین سال تاسیس خود (۲۰۰۷) از همه حسابداران جهان خواست تا هفته اول ماه دسامبر (۲ تا ۸ دسامبر سال ۲۰۰۷) معادل ۱۱ تا ۱۷ آذرماه ۱۳۸۶ را به عنوان هفته جهانی حسابداری اعلام و آیین بزرگداشت این حرفه را برپا دارند. در همین رابطه در گردهمایی مشترک اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران و انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان دو عضو پیوسته فدراسیون بین‌المللی حسابداران جهان و همچنین انجمن حسابداری ایران، سازمان حسابرسی و انجمن مدیران مالی که از تاریخ ۱۳ آذرماه ۱۳۸۶ برگزار شد، پانزدهم آذرماه هر سال به عنوان روز حسابدار در ایران نام‌گذاری شد.
چنین شد که حسابداران ایرانی هم دارای سالروزی مبارک شدند. جامعه حسابداری کشور که در حال حاضر بیش از ۲ میلیون نفر عضو و شاغل دارد به عنوان بزرگ‌ترین جامعه خودانتظام کشور به شمار می‌رود و همه‌ساله رقمی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های کشور توسط حسابداران رسمی، حسابرسی می‌شود و مهر «اعتبار دارد» بر دارایی‌های مالی نقش می‌بندد. جا دارد دولتمردان و مسوولان ارشد وزارتخانه‌های مالی کشور در حمایت از این جامعه خود انتظام که عملیات مالی کشور ممهور به نام، مهر و امضای آنان اعتبار می‌یابد کوتاهی نورزند.

  • منبع : دنیای اقتصاد
  • غلامحسین دوانی – حسابدار رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!