rumors_616

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران خبر برنامه افزایش دامنه نوسان به ۵ درصد و کاهش حجم مبنای شرکت های بزرگ را تائید کرد.

حسن قالیباف اصل در گفت و گو با خبرنگار بورس ۲۴، از پیشنهاد نهاد اجرایی بورس به نهاد ناظر بازار سرمایه برای کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان خبر داد و  اظهارداشت:این مجموعه به منظور روان سازی معاملات به سازمان بورس پیشنهاد داده است که دامنه نوسان در بورس تهران از ۴ به ۵ درصد افزایش یابد.

او در مورد میزان دقیق کاهش حجم مبنا نیز گفت: در مورد ۳۰  شرکت بزرگ نیز در نظر داریم تا حجم  مبنای آن ها را به یک میلیارد تومان کاهش دهیم.البته این کاهش فرمولی دارد که بعدا جزئیات آن اعلام می شود.به عنوان مثال حجم مبنای حدود ۷٫۵ میلیون سهمی شرکتی مثل هلدینگ خلیج فارس به یک دهم کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته از فعالان بازار سرمایه در مورد کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان، ادامه داد:خوشبختانه این تغییرات خواست بازار بود و عملا این مساله مورد موافقت ضمنی سازمان بورس نیز قرار گرفته است که به محض ابلاغ اجرایی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بورس تهران تاکید کرد: اجرایی شدن کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان به صورت دائمی خواهد بود و جزو مقررات فصلی و موقت نیست.

بالاترین مقام اجرایی بورس تهران در تحلیل خود از وضعیت بازار در نیمه دوم سال جاری گفت: اگر من به عنوان کارشناس در این بازار فعالیت می کردم، در این شرایط تنها به خرید سهام می پرداختم چرا که شرایط کنونی و قیمت های موجود، بهترین فرصت برای سرمایه گذاری است.

قالیباف اصل تصریح کرد: قیمت های پایین سهام در بازار سرمایه به معنای عدم ارزندگی آن ها نیست،بلکه تنها به علت عدم وجود نقدینگی در بازار است.

وی تنها عامل بازدارنده تا پایان سال را کمبود نقدینگی ذکر کرد که در صورت  اجرایی شدن بسته خروج از رکود، این مساله نیز حل خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران تصریح کرد: در این میان با کمک سازمان بورس در پی آن هستیم تا سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی که از نقدینگی کافی برخوردارند اما وارد بازار سرمایه نشده اند را شناسایی و به سرمایه گذاری در بازار سرمایه ترغیب کنیم.

قالیباف اصل در برابر این سوال که آیا بازار بر می گردد و آیا اساسا می توان نقطه ای را به عنوان نقطه برگشت بورس عنوان کرد؛گفت: بازار سرمایه در حال حاضر به نقطه ای رسیده است که در آن نوسان دارد؛ بر این اساس به نظر می رسد که نباید بازار از این میزان پایین تر آید و نقطه کنونی کف واقعی بازار است.

این مقام مسئول در مورد نسبت پی بر ای بازار اظهار داشت: در آخرین محاسبه صورت گرفته از نسبت پی بر ای بازار، رقم به دست آمده عدد ۵٫۵ مرتبه بوده است و البته با توجه به بالا بودن نسبت پی بر ای هلدینگ خلیج فارس، اگر این شرکت از محاسبات پی بر ای بازار حذف شود، پی بر ای بازار به کمتر از ۵ خواهد رسید.

به گفته مدیر عامل بورس تهران ؛ درحال حاضر پی بر ای بازار کاهش یافته و این پی بر ای به کمتر از پی بر ای تاریخی بورس رسیده است؛چرا که پی بر ای تاریخی بورس عددی بین ۵ و ۶ مرتبه بوده است.

او گفت:در این شرایط معمولا پی بر ای بورس تقویت شده و عملا این نقطه، نقطه حساسی برای بورس است و اگر با نقدینگی تحریک شود می تواند به رونق مجدد بازار سهام منتج شود.

مقام اجرایی بازار در پایان گفت:اعتقاد شخصی من این است که برگشت واقعی بازار نزدیک بوده و نیمه دوم سال بهتری نسبت به نیمه نخست سال ۹۳ خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!