طلاح کلیم کردن (claim) در امور پیمانکاری
claim در لغت به معنای ادعا است. توی حرفه پیمانکاری به ادعاهای پیمانکار مثلاً در خصوص موارد منتهی به دریافت پول بیشتر “کلیم” میگن.

کلیم پیمانکاری

کلیم پیمانکاری

در واقع اعتراضاتی که پیمانکار از جهت اجرای آیتم ها و از این قبیل، به کارفرمای خود داره در صورتیکه تصویب این اعتراض از سوی کارفرما به نفع پیمانکار (از نظر مالی) تمام بشه، در این حالت میگن پیمانکار کلیم کرده.

claim در لغت به معنی ادعا کردن و طلب کردن می باشد. ادعایی که پیمانکار از راه های قانونی میتونه بکنه مثلاً کارهایی رو که در موقعیتی خاص انجام داده و آن آیتم در فهرست بهای منظم به پیمان گنجانده نشده باشه، پیمانکار با ذکر دلایل منطقی کارفرمای محترم را مجاب به تائید و پرداخت می نماید. معمولاً در شرکت های بزرگ پیمانکاری، افرادی دارای هنر کلیم کردن وجود دارند که در پروژه های آن شرکت می چرخند و با بررسی مدارک نکاتی را برای کلیم پیدا می کنند. در واقع پول های مرده را زنده می کنند. و این کار بسیار ظریف و هنرمندانه می باشد و کسانی که تحت عنوان کلیم کار در شرکت کار می کنند از حقوق بالایی برخور دارند.

اصلاً کلیم چیزی به معنای واقعی به ضرر و زیان کارفرما نیست بلکه موضوعی است که در بطن کار موجود بوده اما کارفرما بدلایل مختلف مثلا جهل به نوع کار و یا بیدقتی و یا نظارت ناکافی و دقیق و یا برنامه ریزی ناصحیح متوجه آن نیست و یا موجب ایجاد آن می شود.این کار با حقه بازی و کلک متفاوت است.
البته کلیم تنها متوجه پیمانکار نیست و می تواند از طرف کارفرما و به ضرر پیمانکار باشد. مثلاً کارفرما در اسناد مناقصه متوجه نکته ای بظاهر کوچک نیست و یا هست ولی اهمیت کافی به آن نمی دهد و در حین انجام کار موقعیتی پیش می آید که پیمانکار با استناد به همان نکته ظریف مبالغ یا امتیازات خاصی را از کارفرما می گیرد (بیدقتی کارفرما).
و یا در حین کار مواردی وجود دارد که به نفسه جزو این نوع کار می باشد و گریز ناپذیر است اما کارفرما در حین براورد توجهی به آن نداشته است و در حین کار متوجه آن می شود و با توجه به آنکه نمی توان کار را بدون انجام این آیتم ادامه داد مجبور به قبول و پذیرش آن است و این آیتم می تواند بسیار به ضرر او باشد (جهل کار فرما به نوع کار).
و یا اینکه معمولاً بعضی پارامتر ها برای پیمانکار بیشتر سود دارد و در حین کار با اخذ مجوزهای لازم حجم بسیار زیادی از کار را به این آیتم تخصیص می دهد و لذا رقم قرارداد با این نوع آیتم سریعا پر می شود و کارفرما هم مجبور به پرداخت است (عدم نظارت و برنامه ریزی صحیح کارفرما).
و دقیقا همین موارد ممکن است به ضرر پیمانکار پیش آید و متضرر شود.
در هر صورت کلیم بحث فنی و تخصصی و مهمی در مدیریت پروژه ها است و می تواند در بار مالی پروژه برای طرفین بسیار مهم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!