livetobe100

۲۱ روش عالی برای کامیابی به صد سالگی- برایان تریسی

مطلبی که قرار است بخوانید می­تواند زندگیتان را تغییر دهد و به شما کمک کند سال­ها بیشتر از آنچه که در غیر این صورت امکان­پذیر نبود، زندگی کنید. “برایان تریسی” یکی از استادان عالی­رتبه و مربیان موفق در جهان است. او سال­هاست در مورد سلامتی و تناسب اندام سخنرانی کرده و کتاب نوشته و به ده­ها هزار نفر کمک کرده تا وزن کم کنند، متناسب شوند و احساس خوبی نسبت به خود پیدا کنند!

این مطلب خلاصه­ای است از بیست و یکی از برترین روش­هایی که تاکنون برای داشتن یک زندگی شاد و طولانی بدست آمده است. هر روش و تکنیکی که فرا خواهید گرفت توسط صدها متخصص پزشکی و هزاران نفر از مردم عادی مورد امتحان قرار گرفته و به اثبات رسیده است. زمانی که شما این ایده­های فوق­العاده را در رابطه با سلامتی برتر و تناسب اندام فرا گرفتید و آنها را به اجراء درآورید، احساس بهتری خواهید داشت و از سایر مردم دیگر طولانی­تر زندگی خواهید کرد.

مقدمه

این بهترین زمان، در تمامی تاریخ است. هیچ زمانی بهتر از حال برای طولانی­ تر و بهتر زیستن وجود نداشته است. از آنجایی که علم پزشکی راه­های بهتر و جدید برای طولانی کردن زندگیمان می­یابد، میانگین طول عمر به ۸۰ سالگی نزدیک می­شود و این رقم هر ساله افزایش می­یابد.

برخلاف آنچه که گاهی در مطبوعات گزارش می­شود، ما آب تمیزتر، هوای پاکتر و محیط زیست تمیزتر از آنچه که قبلاً در آمریکا وجود داشته است، داریم. امروزه نسبت به گذشته زمان، پول، تفکر و توجه بیشتری به مسائل و مشکلات زیست محیطی داریم. اکثر بیماری­های مزمن و وخیمی که یک قرن پیش زندگی را تهدید می­کردند، در آمریکا و در سراسر کشورهای توسعه یافته تحت کنترل درآمده است. اضافه بر این، ما سیستم­های پاسخ­گویی  فوق­العاده سریع به حوادث و موارد اورژانسی داریم که مردم را قادر به دریافت مراقبت­های فوری پزشکی می­سازد و آنها را از حوادث و مشکلات پزشکی که در همین چند دهه پیشین ممکن بود زندگی­شان را بگیرد، نجات می­دهد. من شخصاً موضوعات سلامتی، انرژی و تناسب اندام را بیشتر از ۳۰ سال مطالعه کرده­ام. من در سراسر دنیا سمینارهایی درباره­ی این موضوعات به ده­ها هزار نفر ارائه داده­ام. من هزاران ساعت را صرف کرده و صدها کتاب و مقاله در مورد موضوعات سلامتی و زندگی طولانی خوانده­ام. در این برنامه من ۲۱ روش برتری را به شما ارائه خواهم داد که تاکنون برای داشتن یک زندگی طولانی، سالم، شاد و پرانرژی کشف شده است. خبر خوب اینکه سلامتی و طول عمر شما تا حدود زیادی تحت کنترل خودتان است. به غیر از نقص­های فیزیکی، ژنتیکی و حوادث بیرونی که خارج از کنترل شما هستنند، شما می­توانید تاثیر بسزایی روی کیفیت زنندگی­تان، طول عمرتان و اینکه چقدر خوب سالهای زندگی­تان را می­گذرانید، داشته باشید. نقطه­ی شروع زندگی برای رسیدن به سن صد سالگی یا در همان حدود قبل مسئولیت کامل در هر زمینه از سلامتی و تناسب اندامتان است. از این نقطه به بعد شما باید از بهانه­تراشی دست بردارید و به جای اینکه شرایط سلامتی و تناسب اندامتان را به گردن هر چیزی یا هر کسی بیاندازید، انتخابات و تصمیمات شخصی خودتان را مقصر بدانید. البته همیشه مواردی وجود خواهند داشت که شما نمی­توانید پی­آمد آنها را کنترل کنید، ا ما در کل، زندگی تحت فرمان شماست شما روی صندلی راننده نشسته­اید. شما معمار سرنوشت خودتان هستید. شما مسئول هستید. حالا اجازه دهید شروع کنیم.

۱- تصمیم بگیرید چه مدت تمایل دارید زندگی کنید

این بسیار ساده به نظر می رسد به طوری که بسیاری از مردم از آن صرف نظر می­کنند. تمامی افراد موفق و سلامت قاطع هستند. افراد ناموفق  قاطع نیستند. بنابراین شما باید تصمیمی صریح و واضح بگیرید که از این لحظه به بعد هر کاری را که می­توانید انجام خواهید داد تا یک زندگی طولانی سالم و شاد داشته باشید. شما با مشخص کردن این هدف که چه مدت می­خواهید زندگی کنید، شروع کنید. اگر هدف شما زندگی کردن تا ۱۰۰ سالگی است، این هدف نقطه­ی شروع شماست. این هدف عامل مهمی در تعیین کردن تمام عادات دیگر سلامتی­تان خواهد شد.

این به مانند شروع بازی طولانی فوتبال زندگی است. چند سال پیش سازمان گالاپ (Gallup) تحقیقی بر روی مشخصه­های موفقیت درباره آمریکایی­های ثروتمند انجام داد. یکی از کمیت­های موفقیتی که کشف کردند عامل هوش بود.گرچه در این تحقیق، هوش به عنوان داشتن آی کیو بالا و یا نمرات خوب در مدرسه تعریف نشده بود؛ در اصل هوش را روش عمل تعریف کرده­اند. به طور خلاصه، بدون در نظر گرفتن نمراتی که در مدرسه گرفتید و آی کیوتان، اگر شما هوشمندانه عمل کنید، باهوش هستید و اگر احمقانه عمل کنید، احمق هستید. حالا اینجا سوالی مطرح می­شود:

عمل هوشمندانه چیست؟ چگونه شما می­توانید تعیین کنید که عملکرد شما و یا فردی دیگر هوشمندانه است یا نه؟ و پاسخ ساده است. عملکرد هوشمندانه هر چیزی است که شما را به سمت هدفی که خودتان انتخاب
می­کنید سوق می­دهد. عملکرد غیرهوشمندانه هر چیزی است که شما را از هدفی که خودتان انتخاب می­کنید دور می­کند و این همه چیز را شامل می­شود.

بنابراین، اگر هدف شما زیستن تا سن ۸۰، ۹۰ یا ۱۰۰ سالگی است، هر کاری که برای رسیدن به هدفتان
می­کنید طبق تعریف عملکردی هوشمندانه است.

از سوی دیگر، هر کاری که انجام می­دهید که برخلاف هدفی است که خودتان تمایل به دستیابی به آن را دارید یعنی داشتن زندگی­ای طولانی و پر از سلامتی، عملکردی احمقانه است. بنابراین شما باید از این لحظه به بعد تصمیم بگیرید که با در نظر گرفتن سلامتی­تان هوشمندانه فکر و رفتار کنید. هر کاری که شما می­کنید به نحوی تاثیر دارد. هر کاری یا کمک می­کند و یا صدمه وارد می­کند. هر کاری یا شما را به سمت هدف هدایت می­کند یا شما را از آن دور می­سازد. هر چیزی یا به کیفیت زندگی شما می­افزاید یا از آن می­کاهد. همه چیز تأثیر دارد.

قسمت اساسی هدف­گذاری­های سلامتی شما شناسایی افراد، گروه­ها و سازمان­هایی است که یاری و
همکاری­شان به شما کمک می­کند تا به هدف­تان دست یابید. شما به یک دکتر خوب نیاز دارید تا بتوانید برای معاینات منظم و مشکلاتی­که ممکن است پیدا کنید با او تماس بگیرید. شما به یک دندانپزشک و دندانساز خوب نیاز دارید تا از دهان و دندانتان مراقبت کند. شما به یک مربی ورزشی نیاز دارید که مطمئن شود به طور منظم ورزش می­کنید و تناسب اندامتان را حفظ می­کنید. شما به همکاری همسرتان و اعضای خانواده­تان برای دستیابی و نگهداری سطح ایده­ال سلامتی­تان نیاز خواهید داشت.

عنصر مهم دیگر در دستیابی به هدف سلامتی­تان بر عهده شماست تا یک طرح سلامتی بریزید که شامل رژیم، ورزش، معاینات پزشکی، استراحت و تفریح است. این طرح باید به اهداف خرد روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه­ای با واحدهای واضح و مشخص تبدیل شود تا بتوانید مطمئن شوید که کارهایی که لازم است شما انجام دهید تا به سالم­ترین فردی که می­توانید باشید تبدیل شوید. روزانه اهداف سلامتی­تان را بازخوانی کنید، فعالیت­های سلامتی و تناسب را از پیش طرح­ریزی کنید. به محض اینکه اهدافتان را مشخص کردید، هر روز را با انجام کاری آغاز کنید که برای سلامت فیزیکی شما سودمند و مثبت است.

مهم­تر از همه، اگر واقعاً هدفتان زندگی کردن تا سن ۱۰۰ سالگی است پس تصمیم بگیرید که قواعد و عادات لازم برای رسیدن به این هدف را توسعه دهید. سطوح سلامتی و تناسب اندامتان را در اولویت اهمیت­های اساسی زندگی­تان قرار دهید. حاضر شوید بر تمام موانع غلبه کنید و هر فداکاری که لازم است را انجام دهید تا سطح سلامتی و تندرستی­تان در مرکز توجه زندگی­تان بماند.

تا زمانی که شما سلامت هستید، شما همه چیز دارید؛ تا زمانی که سلامت هستید می­توانید هر طوفانی را پشت سر بگذارید و از هر پس­رفتی بازگردید. سلامتی، تناسب و طول عمر خود را جزء اهداف برتر زندگی­تان قرار دهید و سپس کل زندگی خود را طوری ترتیب دهید که پیرامون این نعمات عظیم قرار گیرند.

۲- معاینات منظم انجام دهید

به محض اینکه سن ۴۰ سالگی را گذراندید، باید هر سال معاینات پزشکی انجام دهید. زمانی که سن ۵۰ سالگی را گذراندید، معاینات پزشکی­تان باید به شدت کامل باشند و همه­ی قسمت­های بدنتان را در خارج و در داخل در برگیرند. هیچ­گاه نسبت به سلامتی خود خساست به خرج ندهید. هیچ­وقت سعی نکنید با انجام معاینات پزشکی سرسری و غیردقیق توسط پزشک عمومی­تان پول پس­انداز کنید، در حالی که اتومبیل خود را در پارکنگ روشن می­گذارید، به جای آن نصف روز و یا یک روز کامل را هر سال برای ملاقات با یک پزشک خوب و یا رفتن به یک کلینیک معتبر برای چک کردن دقیق و کامل همه­ی قسمت­های بدنتان از سر تا شست پا و از هر لحاظ، کنار بگذارید. خبر خوش این است که معاینات منظم پزشکی حدوداً ۸ سال به زندگی­تان می­افزاید. امروزه علم پزشکی بسیار پیشرفت کرده است به­طوری­که می­توان نشانه­هایی از سرطان­های مشخصی را چندین سال قبل از اینکه  تجربه­های ناراحت کننده­ی فیزیکی ناشی از آنها شروع شود، تشخیص داده شوند. آنها
می­توانند علائم بیماری­های قلبی و دیگر بیماری­ها را خیلی قبل­تر از آنکه برای زندگی­تان تهدیدکننده شوند، را تشخیص دهند. زمانی که شما برای معاینات سالانه­تان می­روید قلب، شش­ها، اعضای داخلی ، خون، ادرار، مثانه، پوست، گوش­ها، چشم­ها و سطح تناسب اندام­تان را بررسی کنید. سالی یکبار یک آزمایش تردمیل انجام دهید، به نزد پزشک­تان بروید و نتایج چک آپ­های سالانه را با او بازخوانی کنید و نظر او را بپرسید، تصمیم بگیرید که به همه­ی توصیه­های داده شده فوراً عمل کنید. هر سال هدف­هایی برای سطح سلامتی و تناسب­تان قرار دهید. استانداردها و اهدافی را برای خودتان قرار دهید. برای دستیابی به این استانداردها از طریق رژیم غذایی مناسب و ورزش طرحی بریزید. اهدافی برای پیشرفت در همه­ی مواضع مهم زندگی قرار دهید. آماده پرداخت هر قیمتی در ارتباط با تلاش، قاعده­مندی و فداکاری باشید تا مطمئن شوید که معاینه سالانه کاملتان (چک­آپ سالیانه­تان) نشان دهنده این موضوع باشد که شما در بهترین حالت و در بهترین شکل سلامتی فیزیکی ممکن هستید.

۳- وزن ایده­آل­تان را مشخص کنید

این موضوع دشواری برای افرادی است که اضافه وزن دارند. یکی از سخت­ترین موضوعاتی است که با آن سروکار داریم. در وهله اول کاهش وزن بعد از اضافه کردن آن، کار آسانی نیست. زمانی که جوانتر هستید، می­توانید وزن اضافه کنید و آنها را به سرعت بسوزانید اما وقتی سن­تان از ۳۰ و ۴۰ سالگی می­گذرد، به نظر می­رسد که وزن مانند چسب به شما می­چسبد. با این حال اگر می­خواهید از مراتب سلامتی، تناسب و انرژی بالایی لذت ببرید، دستیابی و نگه داشتن وزن­تان در حد وزن ایده­آل و یا کمی کمتر از آن مطلقاً ضروری است. این موضوع همچنین برای ظاهر فیزیکی­تان، اعتماد به نفس­تان، حس احترام به خود و سربلندی شخصی­تان اهمیت دارد.

امروزه در جامعه ما، با لذیذترین و فوق­العاده­ترین غذاهایی که تاکنون تصور شده و با کمترین قیمت قابل تصور احاطه شده­ایم. بدتر از اینها، زمانی که کودک بودیم برای هر کار خوبی که انجام می­دادیم و به اتمام
می­رساندیم، مکرراً با غذا تشویق می­شدیم. بنابراین ما در ذهن ناخودآگاه خود نخوردن غذاهای خوشمزه را با شادی و موفقیت مرتبط کرده­ایم. اگر قرار باشد برای بقیه عمر لاغر، آراسته و متناسب باشید این ارتباط ذهنی با غذا باید شکسته شود. شما باید این ارتباط ذهنی بین خوردن از طرفی و غذای خوشمزه از طرف دیگر را بشکنید. دلیلی که بیشتر رژیم­های غذایی کار نمی­کنند این است که رژیم گیرنده به روند کاهش وزن به عنوان یک تنبیه نگاه می­کند و چشم انتظار خوردن زیاد غذاهای خوشمزه بعد از کاهش وزن را عنوان پاداش رژیم گرفتن است. این گره­ی ذهنی شدیداً مخرب است. این باعث می­شود افراد رژیمی را ادامه دهند که رژیم یویویی (yoyo diet) نامیده می­شود که در آن فرد سال به سال مقادیر زیادی وزن اضافه می­کنند و از دست می­دهند، اما این روش مناسب شما نیست. یک هدف طولانی مدت برای وزن ایده­آل­تان قرار دهید، آن را یادداشت کنید، طرحی بریزید و هر روز طرح­تان را عملی کنید. به جای تلاش برای کاهش (۲٫۲۶۰ کیلوگرم) در یک هفته، تصمیم بگیرید که هر روز (۲۵۰ یا ۵۶۰ گرم) کم کنید، روز به روز و هفته به هفته پیش روید. هدف قرار دهید تا مقدار مشخصی از وزن­تان را در طول سال جاری کم کنید سپس تصمیم بگیرید برای باقی زندگی خودتان وزن را دوباره اضافه نکنید. یک فرمول ساده­ی پنج کلمه­ای برای کاهش وزن وجود دارد که هیچ­گاه شکست نمی­خورد. در یک کلام: خوراک کمتر و ورزش بیشتر. برای کاهش وزن­تان و جلوگیری از بازگشت آن برای همیشه، هیچ راه دیگری نیست غیر از سوزاندن کالری بیشتر در طول روز نسبت به کالری غذاهایی که مصرف می­کنید. یکی از دوستان من که بیشتر دوران بزرگسالی زندگیش (حدود ۱۸ کیلوگرم) اضافه وزن داشت، همه نوع دلیل و توجیهی برای اینکه چرا نمی­تواند وزن کم کند می­آورد. دلیلش برنامه­های کاری پرمشغله یا سفر یا غددش و یا تاریخچه ژنتیکش بود. همیشه دلیلی برای اضافه وزنش داشت. سپس یک روز دچار حمله­ی قلبی شد و فوراً تحت مراقبت­های ویژه قرار گرفت. پسرش که یک متخصص قلب بود به دیدنش رفت. پسرش به او گفت که طبق گفت و گوهایی که با دکترهایش داشته است اگر وزنش را کاهش ندهد، تا قبل از پایان سال زنده نخواهد ماند. بالاخره دوست من فهمید که سلامتی مهم­تر از چیزهای دیگر است. در طول ۶ ماه بعد وی بیشتر از ۱۸ کیلوگرم کم کرد و هیچ وقت دوباره آن وزن را اضافه نکرد. او تصمیمی گرفت و در تصمیمش مصمم شد و شما نیز باید همین کار را بکنید. تمرین فوق العاده­ای وجود دارد، تصویر شخصی را با اندامی که دوست دارید داشته باشید از یک مجله ببرید. سپس تصویری از چهره­ی خودتان بگیرید و روی چهره­ی تصویر بچسبانید. عکس را در جایی که مرتبا آن را می­بینید مثلاً روی یخچال قرار دهید. از آن به بعد خود را طوری تجسم کنید که آن اندام لاغر، آراسته، متناسب، و جذاب را دارید. هر زمانی که خوردن یک غذای مشخص را در نظر دارید از خودتان بپرسید که آیا خوردن این غذا با اندام فیزیکی واقعی که می­خواهم زمانی در آینده داشته باشم مطابقت می­کند یا نه. به یاد داشته باشید که هدف شما زندگی برای مدتی بسیار طولانی است. در خانه­های سالمندان هیچ فردی اضافه وزن ندارد. هرچه فرد بیشتر عمر می­کند لاغرتر به نظر می­رشد. و اگر شما می­خواهید عمری طولانی داشته باشید باید لاغرتر و آراسته­تر شوید و شما مسئول زندگی­تان هستید.

۴- غذای مناسب بخورید

این قانون به ما می­گوید که برای رسیدن به حداکثر سلامت باید مناسب­تر و در مقادیر کمتری غذا بخورید. خوشبختانه حالا هر چیزی را که لازم است، درباره­ی تغذیه مناسب می­دانیم. رژیم غذایی قبیله­ی هانزا در جنوب روسیه، جایی که مردمش ۱۱۰ تا ۱۲۰ سال عمر می­کنند، به تفصیل بررسی شده است. افرادی هم که در جاهایی مثل مرکز شهر لندن، رژیم هانزا را در پیش گرفته­اند، تقریباً بلافاصله همان میزان بالای سلامت، انرژی و طول عمر افراد قبیله­ی هانزا در کوه­های روسیه را تجربه کرده­اند.

به علاوه رژیم­های غذای ورزشکاران المپیک از ۱۲۰ کشور بررسی شده تا معلوم شود چه چیزی در آنها مشترک است. با اینکه غذاهای­شان از قومیت­های مختلف کره زمین می­آمد، اما همان خصوصیات مشترک رژیم هانزا را داشتند که به این شرح است: بهترین تغذیه برای میزان بالای تندرستی و عمر طولانی، از محصولات پروئینی کم چرب، مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، محصولات سبوس­دار و آب فراوان تشکیل می­شود. بهترین تغذیه­ها به شدت متنوع بوده و منشأ این غذاها از مناطق مختلف است، اما همه در کل یکی هستند.

دو عاملی که به نظر می­آید با ناخوشی، اضافه وزن، کمبود انرژی و بسیاری امراض جسمی مرتبط باشد عبارت است از خوردن چربی بیش از حد و کربوهیدرات بیش از حد. خیلی افراد با حذف همه نوع چربی از تغذیه­شان، زندگی فیزیکی­شان را دگرگون کرده­اند. در حقیقت شما به مقداری چربی در تغذیه­تان نیاز دارید، اما بیشتر چربی مورد نیازتان را از غذاهای دیگر به دست می­آورید و احتیاجی به بیشتر از آن نیست.

در مورد کربوهیدرات­ها هم دو چیز داریم به نام­های شکم کربوهیدراتی و ران­های کربوهیدراتی که احتمالاً با آنها کاملاً آشنا هستید. در آمریکای امروز حداقل پنجاه میلیون نفر رسماً به عنوان افراد چاق طبقه بندی می­شوند.    معنی­اش این است که وزن بدن شان حداقل ۲۰% از وزن ایده­آل شان بر طبق نمودارهای وزن – قد بیشتر است.

دلیل اصلی چاقی هم مقدار بیش از حد چربی و کربوهیدرات و مقدار کم محصولات پروتئینی کم­چرب، میوه، سبزیجات و محصولات سبوس­دار است. به علاوه باید چیزهایی را که من اسم­شان را سه سم سفید گذاشته­ام، از تغذیه­تان حذف کنید: نمک، قند و آرد سفید. هر شخص به طور متوسط احتیاج به سالی یک کیلوگرم نمک دارد تا عملکرد ایده­آل داشته باشد. اما یک آمریکایی به طور متوسط سالی نه کیلوگرم نمک می­خورد که بیشترش از غذاهای فوری، هله هوله، غذاهای کنسروی و نمک زیاد ریختن بر روی غذا بدون اینکه حتی آن را مزه کرده باشند می­آید.

هیچ­کس در حالت عادی نیاز به هیچ قندی اضافه بر آنچه به طور طبیعی در تغذیه­اش هست ندارد. اما هر آمریکایی به طور متوسط سالی هشتاد کیلوگرم قند اضافه به صورت نوشابه­های گازدار، آب نبات، دسر و انواع شیرینی می­خورد.

اگر فقط تصمیم بگیرید که نمک اضافه را ازتغذیه­تان حذف کنید و دست از خوردن هر نوع چیزهای شیرین بردارید، ظرف هفت روز متوجه تغییری محسوس در سلامتی و در وزن­تان می­شوید که واقعاً فوق­العاده است.

آخرین سم سفید، تمام محصولات آرد سفید است. آرد سفید در اصل یک محصول غذایی بی­جان است، یعنی مرده است. هیچ نوع ماده مغذی ندارد. در قرن گذشته مردم نان­های سبوس­دار می­خوردند که غنی از مواد مغذی بود. اما به تدریج طبقات بالای جامعه بیشتر و بیشتر از ظاهر آرد سفید تصفیه شده خوش­شان آمد که تمام مواد مغذیش گرفته شده بود. بعد آرد را رنگ­زدایی هم کردند تا باز سفیدتر و در نتیجه جذاب­تر به نظر بیاید و در نتیجه هر ماده­ی مغذی که ممکن بود به جا مانده باشد را هم کشتند.

امروز شواهد تغذیه­ای قابل توجهی وجود دارد که نشان می­دهد بدن انسان برای هضم نان­ها، نان­های شیرین، پاستاها، پیراشکی­ها و سایر محصولات گندم طراحی نشده است. اگر آنها را بخورید، نه فقط هضم­شان سخت است، بلکه به سرعت تبدیل به چربی شده و در بدن دور شکم­تان و روی باسن و ران­تان ذخیره می­شوند. این قاعده می­گوید باید برای خوردن زنده باشید نه اینکه برای زنده بودن بخورید.

با محدود کردن آگاهانه و عمدی مصرف چربی­ها، کربوهیدرات­ها، قند، نمک و محصولات آرد سفید می­توانید یک تغییر اساسی در زندگی­تان ایجاد کنید.

در عوض می­توانید محصولات پروئینی کم­چرب را به صورت ماهی، مرغ، گوشت کم چرب و محصولات سویا بخورید. می­توانید هرچه می­خواهید میوه و سبزیجات بخورید و وزن­تان اضافه نشود. همچنین می­توانید در هر وعده کمتر بخورید تا بعدش احساسی سبکتر، سرحالتر و پرانرژی­تر داشته باشید.

۵- غذا خوردن صحیح را تمرین کنید

شما برای عملکرد مناسب روزانه حدود دو هزار کالری در روز نیاز دارید. افرادی که اضافه وزن دارند معمولا سه هزار یا چهار هزار کالری در روز به صورت انواع شکرها، چربی­ها، دسرها، و سایر غذاها مصرف می­کنند. قانون فوق العاده­ی عادات غذایی مناسب از آدل دیویس (Adelle Davis)، کارشناس تغذیه است. او می­گوید به مانند یک پادشاه صبحانه، به مانند یک شاهزاده ناهار و به مانند یک فقیر شام بخور. اگر شما ۸۰ درصد از کالری­تان را شب مصرف کنید، همانند افرادی که شام کاملی می­خورند، شما در واقع با دریافت همان مقدار کالری اضافه وزن پیدا خواهید کرد. برای مثال در اروپا، در عصر کشاورزی، وعده­ی اصلی غذایی در زمان نهار است. زیرا مردم مشغول کارهای سخت فیزکی بودند. اروپایی­ها صبحانه­ای کامل، ناهاری مقوی و سپس شامی سبک می­خوردند تا بتوانند زود به رختخواب روند و روز بعد موقع طلوع آفتاب برای کار برخیزند. به همین دلیل است که افراد چاق در اروپا بسیار کم هستند. از سوی دیگر در آمریکا، مردم معمولاً صبحانه­ای سبک، ناهاری متوسط و شامی سنگین  می­خورند. این دستورالعمل ضمانتی برای تضعیف سلامتی، هضم ضعیف و اضافه وزن است. با توجه به عادات غذایی شما، استفاده­ی اولیه از انرژی در بدن­تان مربوط به هضم است. زمانی که شما وعده­ی غذایی سنگین می­خورید تمام خون بدن­تان از سوی ماهیچه­ها و مغزتان به سمت شکم­تان و اندام­های گوارشی برای هضم غذاها می­رود. به همین دلیل  است که شما معمولاً بعد از یک وعده­ی غذایی سنگین احساس خستگی و خواب آلودگی می­کنید اما چیزی وجود دارد که می­توانید با انجام آن از این خواب آلودگی­ها رهایی یابید.

سال های زیاد تحقیق بر روی ترکیبات غذایی به اثبات رسانده است که زمانی که شما پروتئین می­خورید، بدن شما اسیدهایی برای هضم آنها در شکم­تان ترشح می­کند. زمانی که شما کربوهیدرات می­خورید، بدن شما برای هضم آنها باز ترشح می­کند و زمانی که شما پروتئین و کربوهیدارت را با هم می­خورید، شکم شما اسید و باز را هم زمان با هم ترشح می­کند. هر دانشجوی شیمی سال اولی می­تواند بگوید که وقتی شما اسید و باز را با هم مخلوط می­کنید آنها هم دیگر را خنثی می­کنند. زمانی که اسیدها و بازها با هم خنثی شدند فرایند هضم متوقف می­شود. بدن شما بلافاصله اسیدها و بازهای بیشتری ترشح می­کند که دوباره همدیگر را خنثی می­کنند. تمام خون بدن شما به سمت شکم­تان می­رود تا غذای غیرقابل هضم را هضم کند. این همان چیزی است که باعث می­شود شما پس از وعده­های غذایی سنگین احساس خستگی و تنبلی کنید. راهکار مقابله با این موضوع ساده است: در یک وعده غذایی پروتئین­ها و کربوهیدرات­ها را با هم مخلوط نکنید. به جای خوردن تخم مرغ و نان تست، شما باید تخم مرغ و میوه بخورید. به جای خوردن گوشت و سیب زمینی، باید گوشت و سبزیجات بخورید. به جای خوردن ماهی با پاستا یا برنج، باید پاستا و سبزیجات بخورید. تا زمانی که پروتئین­ها و کربوهیدرات­ها را در یک وعده­ی غذایی با هم استفاده نکنید شما می­توانید هر چیزی را که دوست دارید بخورید. برای مثال یک ناهار کامل می­تواند سالاد مرغ بدون نان، کره یا دسر باشد. مرغ مخلوط شده با کاهو یک وعده­ی کامل غذایی است که به شما حدود ۵ ساعت انرژی بالایی بدون هیچ خواب­آلودگی می­دهد اما اگر همراه با آن یک تکه نان بخورید شما فرایند هضم را بر هم خواهید زد و برای ۲ یا ۳ ساعت احساس خواب آلودگی خواهید کرد. در نتیجه­ی آن شما سعی خواهید کرد با خوردن قهوه و یا نوشابه خودتان را بیدار نگه دارید ولی اثری نخواهد داشت.

عادات غذایی مناسب برای زندگی طولانی بسیار موثرند. شما باید وعده­های غذایی سبک­تر، متعادل­تر، منابع پروتئینی کم­چرب­تر؛ میوه و سبزیجات بخورید و از یک بشقاب کوچکتری استفاده کنید. به جای سه وعده­ی غذایی سنگین در هر روز، باید ۴ یا ۵ وعده­ی سبک بخورید. این راهکارهای عادات غذایی مناسب می­تواند زندگی شما را تغییر دهد.

۶- از مکمل­های غذایی مناسب استفاده کنید

موضوع ویتامین­ها، مواد معدنی و مکمل­های غذایی تقریباً برای بسیاری از مردم به اندازه­ی مذهب اهمیت دارد. در بسیاری از سمینارهایم از وارد شدن به مباحثی مربوط به اینکه چه ترکیبات یا فرمولی از ویتامین – مواد معدنی ایده­آل است، خودداری می­کنم. اما با این حال امروزه بسیاری از غذاهای ما بر روی خاک فقیر و فرسوده کشت می­شوند. آنها به صورت شیمیایی تقویت می­شوند تا طعم و ظاهرشان را بهبود بخشند یا بتوانند برای مدت طولانی­تری در سوپر مارکت­ها آنها را نگهداری کنند. بسیاری از مواد غذایی که می­خرید، هر چند ظاهری فوق­العاده داشته باشند، مقدار ویتامین و مواد معدنی کافی برای سلامت و عملکرد مطلوب را در اختیارتان
نمی­گذارد. حقیقت این است که بدن شما مانند یک کارخانه­ی شیمیایی است. شما برای حداکثر عملکرد
بدن­تان نیازمند ترکیب صحیحی از مواد شیمیایی و مواد اولیه دارید. شما نیازمند مقادیر و ترکیبات صحیحی از ویتامین­های A، B complex، C، D،E و سایر ویتامین­های کم­مصرف هستید که هنوز شناخته نشده­اند، علاوه بر آن، کارخانه­ی شیمیایی­تان نیاز به ترکیب مناسبی از مواد معدنی مانند آهن، منیزیوم، کلسیم، سلنیوم، روی و حتی کرومیوم دارد. برخی از مردم می­گویند شما می­توانید تمام ویتامین­ها و مواد معدنی که احتیاج دارید را با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و خوردن غذاهای گوناگون دریافت کنید. متأسفانه شما اینگونه باید برای دریافت تمام ویتامین­ها و مواد مغذی که بدن­تان به آن نیاز دارد تا به حداکثر سطح سلامتی و انرژی خود برسد، روزانه باید (حدوداً ۱۱٫۳۰۰ کیلوگرم) از غذاهایی که با دقت انتخاب شده است را بخورید. برای شما بسیار   ساده­تر خواهد بود اگر خودتان تحقیقی انجام دهید و ویتامین­ها و مکمل­های معدنی با کیفیت مصرف کنید. زمانی که شما ترکیب صحیحی از ویتامین­ها و منابع معدنی مصرف کنید، انرژی بیشتر، مقاومت بالاتر در برابر بیماری­ها، هضم بهتر، دندان، پوست و موی بهتری خواهید داشت و در کل از فردی که فقدان یک یا دو ویتامین یا ماده­ی معدنی ضروری مورد نیاز بدن را دارد احساس خیلی بهتری خواهید داشت. اگر شما می­خواهید تا صد سالگی زندگی کنید باید زمانی را صرف تحقیق و امتحان در این عرصه کنید.

۷- مقادیر زیادی آب بنوشید

افراد بیشتر و بیشتری متوجه اهمیت اساسی نوشیدن مقادیر زیاد آب برای حفظ سلامت و داشتن عمری طولانی شده­اند. واقعیت این است که شما هیچ­گاه نمی­توانید به اندازه کافی آب بنوشید. حتی اگر شما خودتان را پر از آب کنید، هر چیزی که بدن­تان برای عملکرد سالم به آن نیاز نداشته باشد به سادگی دفع می­شود. هر روز بدن شما برای عملکرد طبیعی به (حدوداً ۱ لیتر) آب نیاز دارد. اگر شما این ۱ لیتر را که در کارخانه فیزیکی/شیمیایی­تان در فرایند زیستن، تنفس، کار کردن و هضم سوزانده می­شود جبران نکنید، شما شروع به از دست دادن آب خواهید کرد. برای از دست دادن آب می­توانید تست ساده­ای انجام دهید. وقتی بدن به اندازه آب داشت، وقتی به مقدار کافی می­نوشید رنگ ادرارتان تقریباً خالص خواهد بود. همانطور که به تدریج آب از دست می­دهید، ادرارتان تیره و تیره­تر خواهد شد.

یک فرد معمولی در هنگام عبور از کنار آبخوری یک جرعه آب می­نوشد اما شما بیشتر بنوشید. شما باید تصمیم بگیرید که هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان بزرگ آب و اگر هوا گرم بود یا اگر فعالیت­تان بیش از پیش بود، بیشتر آب بنوشید.

بعضی افراد اعتقاد دارند که نوشیدن مقدار زیادی آب تقریبا تمام بیماری­ها را درمان می­کند. برای مثال، زمانی که شما دچار سرماخوردگی از هر نوعی می­شوید باید آب مصرفی خود را سه برابر کنید، باید خودتان را پر از آب کنید. در اینجا موضوعی در ارتباط با پر کردن بدن­تان با آب وجود دارد که به شما کمک می­کند تا با هر بیماری یا مریضی مقابله کنید. زمانی که شما پرواز می­کنید، می­توانید با نوشیدن بیشترین آبی که توان نوشیدن آن را در طول پرواز دارید، از اثرات ناشی از اختلاف ساعات بکاهید. زمانی که سفر می­کنم، هر بار مهماندار از کنارم رد می­شود از او تقاضای دو لیوان آب می­کنم. مهمانداران به طور خصوصی به شما خواهند گفت که آنها در هر پرواز حدود ۱ لیتر آب می­نوشند ولی نمی­خواهند که مسافران این موضوع را بدانند چون باعث می­شود آنها از لحظه­ی برخاستن هواپیما تا لحظه­ی نشستن آن در حال دویدن باشند.

زمانی­که شما نوشیدنی الکلی می­نوشید باید قبل از برخاستن از سر میز به ازای هر لیوان نوشیدنی یک لیوان آب نوشیده باشید.

نه تنها با نوشیدن مقادیر زیاد آب تاثیرات ناشی از اختلاف ساعت را به حداقل می­رسانید بلکه باعث تقلیل و یا از بین رفتن سردردهای ناشی از نوشیدن زیاد نوشیدنی­های الکلی نیز می­شود.

بسیاری از خستگی­هاییکه در طول روز احساس می­کنید به علت اضافه­کاری نیستند بلکه ناشی از کمبود آب بدن­اند. شما می­توانید زمانی که کمی احساس خستگی می­کنید با نوشیدن حدود نیم لیتر آب یا بیشتر
انرژی­تان را افزایش دهید. در مطالعه­ی رژیم غذایی ورزشکاران المپیک، و برخی از مردان و زنانی که با بالاترین عملکرد در جهان، به این نتیجه رسیدند که این ورزشکاران بسیار بیشتر از یک فرد معمولی آب می­نوشند.

آنها مرتباً سیستم بدن­شان را با آب زیاد پر می­کنند و این همان کاری است که شما نیز باید انجام دهید.

۸- از دهان­تان خیلی مراقبت کنید

امروزه تحقیقات بسیاری نشان دادند که رابطه مستقیمی بین کیفیت دندان­ها و لثه­های­تان با طول عمرتان برقرار است. زمانی که شما دهانی سالم با دندان­ها و لثه­هایی تمیز دارید و به آنها شدیداً توجه نشان می­دهید، به نظر می­رسد که شما از سطح بالاتری از سلامتی و انرژی نیز لذت می­برید. از سوی دیگر، دهان شما می­تواند حاوی تعداد بسیار زیادی از میکروب و باکتری باشد که در واقع می­توانند به درون بدن­تان راه یابند و در برخی موارد باعث عفونت قلب­تان شوند.

طبق تحقیقات حدود ۷۵ درصد از آمریکایی­ها دچار یک بیماری لثه هستند که التهاب لثه (gingivitis) نامیده می­شود. این یک عفونت باکتریایی که سطح وخامت پایینی دارد و در زیر لثه­ها مستقر می­شود، به پلاک تبدیل می­شود و سالها بدون شناسایی باعث فساد می­شود. التهاب لثه می­تواند باعث پوسیدگی دندان، بیماری­های لثه و بوی بد دهان شود.

یکی از بهترین سرمایه گذاری­هایی که می­توانید در سلامتی و زندگی طولانی­تان انجام دهید مراقبت فوق­العاده از دندان­ها و لثه­های­تان است. شما باید هر ساله چک­آپ کاملی از دندان­های­تان کنید و از تمام آنها عکس بگیرید.

علاوه بر این شما باید حداقل یکبار در سال به یک متخصص بیماری­های لثه مراجعه کنید و دو تا چهار بار در سال دندان­های­تان را پیش متخصصی جرم­گیری کنید. متخصص بیماری­های لثه و دندانپزشک­تان هر دو توصیه­های مفیدی در رابطه با چگونگی سالم نگه داشتن دهان در بین ملاقات­ها به شما خواهند کرد. شما باید هر روز دندان های­تان را دو تا سه بار صبح و شب در صورت امکان در طول روز مسواک بزنید. همراه خود یک مسواک و خمیر دندان داشته باشید. شما باید از دهان شویه یا شستشودهنده دهان برای رهایی از باکتری­ها و بوی بد دهان استفاده کنید. شما باید دندان­های­تان را روزی دو بار صبح و شب نخ دندان بکشید و از انواع لوازم الکتریکی مانند خلال دندان­های آبی، مسواک­ها و دیگر محصولات دندانی استفاده کنید تا دهان­تان را از هر جهت درخشنده و تمیز نگاه دارید. امروزه بسیاری از بزرگسالان تصمیم به انجام عملیات­های زیبایی دندان مانند سیم ارتودنسی برای منظم کردن دندان­های­شان، می­گیرند. از دندان مصنوعی برای جایگزینی دندان­های فرسوده یا پوسیده بهره می­گیرند. آنها برای جایگزین دندانی که قبلاً کشیده بودند، دندان می­کارند. از روکش برای ردیف کردن دندان­های­شان استفاده می­کنند تا لبخندهای زیبایی داشته باشند و از اشکال مختلفی از جراحی دندان برای زیبا کردن دندان­های­شان استفاده می­کنند. خبر خوب این که هر کاری که شما برای سلامت و زیبایی دندان، لثه و دهان­تان انجام می­دهید، تاثیر مثبتی روی کل سلامتی و تناسب­تان خواهد داشت. به علاوه روی ظاهر، شخصیت و رفتارتان نسبت به خود و دیگران تاثیر مثبتی می­گذارد. این یک سرمایه­گذاری خیلی خوبی است.

۹- خودتان را از لحاظ فیزیکی متناسب نگه دارید

بدن شما پاسخ­گوی چیزی است که قانون استفاده نامیده می­شود. اگر از آن استفاده نکنید، از دستش می­دهید. بدن شما به عنوان ابزاری با ارزش و وسیله­ای برای رساندن شما به اهداف شخصی­تان، در همه­ی روزهای زندگی، ساخته شده است. به منظور داشتن بهترین عملکرد، بدن شما نیازمند مراقبت و توجه کامل دارد، نه تنها به شکل رژیم غذایی و مواد مغذی، بلکه به شکل تمرین­های فیزیکی منظم نیز می­باشد. قانون اصلی این است که باید تک تک ماهیچه­های خود را هر روز ورزش دهید. شما باید مفصلاً هر روز هر یک از مفاصل را در تمام جهات حرکت دهید. برای داشتن تناسبی عالی، شما باید هر هفته حدود دویست دقیقه یا به طور متوسط حدود ۳۰ دقیقه هر روز ورزش کنید. بهترین برنامه­ی ورزشی سه تا پنج بار در هفته، هر بار ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است. در کل سه نوع ورزش اصلی وجود دارد. شامل ورزش­های ایروبیک، قدرتی و انعطافی هستند. در ورزش ایروبیک شما باید شدیداً ورزش کنید و سرعت قلب خود را تا سطح بالایی افزایش دهید و باید سعی کنید این سرعت را حدود ۱۵ دقیقه یا بیشتر نگه دارید. شما می­توانید با پیاده­روی سریع، شنا کردن، دویدن، یک دوچرخه سواری ساکن، اسکی روی سطح هموار و حتی با قایقرانی به آن دست پیدا کنید. یکی از بهترین سرمایه­گذاری­هایی که می­توانید انجام دهید خرید یک مانیتور قلبی همراه با ساعت مچی است که می­تواند به شما دقیقاً بگوید هنگامی که در حال ورزش هستید سرعت قلب­تان چه قدر است. ورزش­های قدرتی شامل ورزش­های سبک سوئدی، دراز و نشست، بارفیکس و استفاده از وزنه – هم دمبل و هم وزنه- است. خوشبختانه شما می­توانید تا دهه­ی هشتم از زندگی­تان، با وزنه برداری، قدرت فیزیکی خود را ارتقا بخشید. بسیاری از مردم در واقع بدنسازی را از سنین ۵۰ سالگی شروع می­کنند و آن را برای سال­ها ادامه می­دهند.

نوع سوم تمرینات فیزیکی انعطاف­پذیری است. بهترین کار برای شما، شرکت در کلاس­های یوگا و آموختن تمام ورزش­های کششی است که در طول چندین هزار سال توسعه یافته است. تمرینات کششی به شدت برای ماهیچه­های سفت، به خصوص در ناحیه­ی پشت و در پشت زانوها، که می­توانند باعث به هم خوردن فرم کلی بدن شود، مهم است. کشش منظم تاثیر مثبتی روی حالت بدن، هضم­تان، سطوح انرژی­تان و تمامی حرکات شما دارد. تمرین فیزیکی مناسب واقعاً فوق­العاده است. سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می­کند، شخصیت شما را شاد و سرحال­تر می­کند، اعتماد به نفس­تان را افزایش می­دهد، باعث می­شود که از درون احساس قدرت و اطمینان بیشتری داشته باشید، هضم شما را بهبود می­بخشد، عمرتان را افزایش می­دهد و باعث می­شود که شما از لحاظ فیزیکی برای دیگران جذاب­تر بنظر آیید. ورزش­های فیزیکی یکی از بهترین راه­ها برای زیستن تا سن صد سالگی است.

۱۰- به مقدار زیاد استراحت و تفریح کنید

شما برای داشتن عملکردی مطلوب و بهترین کارکرد هر شب به استراحت منظم احتیاج دارید. مطابق با تحقیق آلامدا (Alameda Study) که در طو ل ۲۲ دوره ۲۰ هزار بزرگسال را تحت پوشش قرار داده بود، ارتباط مستقیمی بین دریافت ۷ تا ۸ ساعت خواب در هر شب با عمر طولانی وجود دارد. به دلیل برنامه­ی پرمشغله­ی امروزی­مان، افراد بسیاری خواب کم وکمتری دریافت می­کنند. بسیاری از مردم امروزه یک ساعت یا بیشتر، کمتر از آنچه که نیاز دارند تا به بالاترین عملکردشان برسند، می­خوابند و در نتیجه هر روز را با حالت گیجی می­گذراند. بسیاری از افراد زندگی­شان را هر شب با مقید ساختن خودشان به خاموش کردن تلویزیون و رفتن به رختخواب سر ساعت ۱۰ و ۸ ساعت خواب کامل قبل از شروع روز بعد، تغییر داده­اند. در نتیجه با خوابیدن یک یا دو ساعت بیشتر در هر شب، آنها احساس انرژی بیشتر می­کنند و حس مثبت­تر، شادتر، اعتماد به نفس بیشتر، هوشیارتر، خلاق­تر و بهتری راجع به زندگی­شان و ارتباط­شان دارند. شما باید حداقل هر هفته یک روز کامل از کار دور باشید. در این روز شما هیچ کاری که نیازمند تمرکز یا تلاش ذهنی است را انجام نمی­دهید. بیشتر
می­خوابید، به پیاده­روی می­روید، فیلم سینمایی می­بینید، شام را بیرون می­خورید، تلویزیون نگاه می­کنید و در کل مغز خود را کاملاً استراحت می­دهید. این کار به مغز شما اجازه می­دهد همانند یک باتری طی ۲۴ ساعت شارژ شود. بعضی اوقات اگر شما مشغول انجام کارهای پیچیده با ذهن­تان هستید، نیازمند دو یا سه روز استراحت کامل به منظور شارژ مجدد و بازیابی از خستگی ذهنی خواهید بود.

خبر خوب این که شما در واقع بعد از یک دوره کامل استراحت، موفق به انجام کاری با کیفیت بسیار بالاتر از آن زمانی خواهید شد که خودتان را ملزم به ادامه­ی کار پیاپی کنید. شما باید هر دو یا سه ماه یکبار سه روز کامل را مرخصی بگیرید، همه­ی کارهایتان را رها کنید و مطلقاً هیچ کاری انجام ندهید. شما باید هر سال حداقل دو هفته­ی کامل به تعطیلات بروید که در طول آن هیچ کاری را که مرتبط با شغل تان انجام ندهید. شما باید یاد بگیرید که ذهن و بدن­تان را دوست داشته باشید و از هر دوی آنها بسیار مراقبت کنید.

بعضی اوقات بهترین کار برای شما این است که از محل کار به خانه بیایید و زود به رختخواب بروید و یک خواب شبانه­ی طولانی داشته باشید. استراحت و تفریح مناسب سال­ها به طول عمرتان می­افزاید.

۱۱-  بیاموزید که عمیق و صحیح نفس بکشید

بدن و مغز شما با اکسیژن کار می­کند. به همین دلیل است که ورزش ایروبیک برای شما بسیار خوب است. زمانی که شما ایروبیک کار می­کنید، مقادیر زیادی خون حاوی اکسیژن به مغز و سراسر بدن­تان پمپ می­کنید. این به شما احساس خارق­العاده­ای می­دهد. بهترین نوع تنفس، تنفس یوگا است. این به گونه­ای است که شما صاف روی صندلی می­نشینید و ۷ تا ۱۰ نفس عمیق بکشید، هوای بیشتر و بیشتری به درون ریه­های­تان وارد سازید و روی دیافراگم­تان فشار بیاورید. به محض اینکه ریه­های­تان از بیشترین هوای ممکن پر شد، آن را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی تا شماره­ی ۱۰ بازدم را انجام دهید. این کار را ۷ تا ۱۰ بار تکرار کنید و این تمرین تنفس را حدوداً دو بار در روز انجام دهید. مخصوصا قبل از هر قرار ملاقات و یا سخنرانی مهم چند دقیقه را برای تمرین تنفس عمیق بگذارید. تنفس عمیق به سرعت ذهن شما را به حالت آلفا می­برد، مغزتان را باز می­کند، تفکرتان را آرام می­سازد و خلاقیت­تان را فعال می­سازد. بعد از انجام تنفس عمیق، شما با احساس شادی و آرامش بیشتری برای بهترین عملکردتان آماده خواهید شد. ضمناً، ریه­های شما برای سلامتی و طول عمرتان به شدت مهم­اند و سیگار کشیدن بدترین چیزی است که شما داوطلبانه به بدن­تان تحمیل می­کنید. سیگار کشیدن رابطه­ی بسیار نزدیکی با ۳۲ بیماری و مریضی مختلف از جمله انواع مختلفی از سرطان و بیماری­های خونی، بیماری­های پوستی، تصلب شریانی، بیماری قلبی و چندین بیماری دیگر، دارد. سیگار کشیدن منظم به طور میانگین ۸ سال از زندگی شما می­کاهد. خبر خوب این که اگر شما سیگار کشیدن را به طور کامل ترک کنید، در طی چند سال ریه­های­تان کاملا بازسازی می­شوند. شما انرژی بیشتری خواهید داشت، ظاهرتان خیلی بهتر می­شود و احساس خیلی خوبی راجع به خودتان پیدا خواهید کرد. غذاها طعم بهتری برای شما پیدا خواهند کرد و شانس زنده بودن تا سنین خیلی بالا را به طور قابل توجهی افزایش می­دهد.

۱۲- از مصرف الکل خودداری کنید

طبق بررسی­های انجام شده، اکثراً برای سلامتی توصیه شده که از مصرف الکل پرهیز شود. یکی از قانون­های بزرگ موفقیت در سلامتی و در زندگی این است که از مصرف نوشیدنی­های مضر خودداری کنیم. نوشیدن مشروب یکی از عوامل اصلی تصادف­های رانندگی، مرگ در منزل، مرگ در اثر تصلب کبد، خشونت در
خانواده­ها، از دست دادن شغل، از دست دادن آبرو و شکست در زندگی است. شما که قرار نیست اینطور باشید.

۱۳- برای زنده ماندن برانید

بسیار جالب است بدانید اولین علت مرگ نابهنگام تا سن ۳۵ سالگی تصادفات جاده­ای است و بسیاری از این حوادث جاده­ای قابل پیشگری است اگر رانندگان و مسافرین از کمربند ایمنی روی شانه­ها و کمر استفاده کنند. در سراسر زندگی­تان، احتمال کشته شدن در یک تصادف اتومبیل در مسیر رفتن به فرودگاه خیلی بیشتر از کشته شدن در پرواز با خطوط هوایی است. رانندگی با سرعت مجاز، ایستادن در علائم توقف و چراغ قرمزها، نگاه کردن قبل از حرکت به هر دو طرف و درکل تبعیت از فرهنگ خوب رانندگی، بیشتر از هر چیز دیگری
می­تواند شما را مطمئن سازد که یک زندگی طولانی خواهید داشت.

موسسات بیمه ارزیابی کرده­اند که رانندگان با ایجاد حرکات خطرآفرین احتمال بیشتری برای کشتن خودشان و دیگران دارند تا مردم عادی. در اینجا چیزی راجع به رفتار محترمانه و احتیاط در زمان رانندگی وجود دارد که به سراسر زندگی­تان منتقل می­شود.

زمانی­که رانندگی می­کنید، برای رسیدن به قرار ملاقات بعدی به خودتان زمان کافی بدهید. ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بین هر قرار ملاقات وقت بگذارید تا بتوانید در حین رانندگی به جای احساس ناراحتی یا فشار برای عبور از ترافیک راحت، هوشیار و آرام بمانید. در هنگام رانندگی با دیگر افراد از همه­ی آنها بخواهید که کمربند ایمنی­شان را قبل از حرکت ببندند. زمانی که شک دارید به جای تند رفتن آرام­تر برانید.

هم اکنون تصمیم بگیرید که تا زمانی که زنده هستید برگه جریمه­ی دیگری نخواهید گرفت و بر اساس این تصمیم رانندگی کنید.

زمانی­که رانندگی می­کنید هر دو دست­تان را در بالای فرمان در موقعیت ۱۰ و ۲ نگه دارید. مستقیم و صاف بنشینید، مطمئن شوید که می­توانید از آینه­های هر دو طرف و پشت­تان را راحت ببینید. اگر خسته و کوفته­اید کنار جاده نگه دارید و چرتی بزنید. زیاده­روی نکنید!

در نهایت، زمانی که در ترافیک رانندگی می­کنید فرض کنید بقیه رانندگان، راننده­های بدی هستند. فرض کنید آنها نگاه یا توجه نمی­کنند.

دو یا سه اتومبیل جلویی را تحت نظر داشته باشید تا بتوانید حدس بزنید که ماشین جلویی­تان چه کار انجام خواهد داد و در هر دقیقه به نحوی برانید که انگار ماشین پلیس درست پشت سر شماست و به آخر ماه نزدیک باشد و برگ­های جریمه­ای که افسر پلیس قرار بوده برای تکمیل سهمیه­اش پخش کند، هنوز باقی مانده است. این شما را وادار می­کند که به بهترین شکل رانندگی کنید.

۱۴- عادات امنیت شخصی را تمرین کنید

این عادت اضافه­ای بر رانندگی عاقلانه و هوشمندانه است. همیشه در مورد امنیت شخصیتان محتاط باشید. هیچ­وقت بی­جهت چیزی را فرض نکنید. احتیاط کنید. از قبل راجع به همه­چیز به دقت فکر کنید. حاضر نشوید که در مورد زندگی، سلامتی و تندرستی­تان سربه­هوا و بی­دقت باشید در واقع هر سال هزاران نفر در اثر چیزهایی مثل لیزخوردن در وان حمام، افتادن از پله یا نردبان، زمین خوردن در اثر گیر کردن پا به اشیا در تاریکی شب و شلیک اشتباهی به خودشان یا دیگران کشته می­شوند. این راه احمقانه، غیرمنطقی و ابلهانه­ای برای از دست دادن جان­تان است.

یک ضرب­المثل قدیمی هست که می­گوید «پیشگیری بهتر از درمان است». وقت بگذارید که از پیش درباره­ی کارهای­تان فکر کنید و برنامه بریزید. از خودتان بپرسید «چه اشتباهی ممکن است پیش آید؟» و بعد مطمئن شوید که این اتفاق نمی­افتد.

وقتی به جایی می­روید در جاهای پرنور پارک کنید. موقع رانندگی و به خصوص وقتی به مناطق ناامن می­روید، در ماشین­تان را قفل نگه دارید. غریبه­ها را سوار نکنید و اگر کسی به شما نزدیک شد، مراقب باشید. اگر کسی خواست از شما دزدی کند، به خاطر ایمنی فردیتان بلافاصله پول و کارت اعتباری­تان را به او بدهید زیرا که زندگی­تان بیشتر از هر چیز دیگری می­ارزد. وقتی در خانه هستید در را قفل کنید. وقتی به خانه می­آیید در پارکینگ را ببندید. قبل از خوابیدن، دزدگیر خانه را روشن کنید.

این هم نکته­ی دیگر: موقع رد شدن از خیابان احتیاط کنید. هر دو طرف را نگاه کنید. از خط عابر پیاده رد بشوید. احمقانه­ترین کاری که یک فرد می­تواند بکند این است که به خاطر بی­احتیاطی بگذارد یک ماشین به او بزند، زندگی کوتاه­تر از آن است که بی احتیاط باشید پس قدر آن را بدانید.

۱۵- رفتار افراد برنده را در خود ایجاد کنید

یک مثبت­اندیش غیرمتزلزل باشید. یک رفتار ذهنی مثبت نسبت به خود و دیگران ایجاد کنید. این کلید سلامت بالای احساسی است و سلامت احساسی شما خیلی مهم­تر از هر چیز دیگری در تعیین طول عمرتان تاثیر دارد. تعداد زیادی از پزشکان به این نتیجه رسیده­اند که ۸۰ درصد یا بیشتر از تمام بیماری­ها و ناراحتی­ها منشاء روانی دارند. این به این معناست که روان یعنی ذهن، بدن را بیمار می­کند. شما از چیزی که می­خورید بیمار نمی­شوید بلکه از چیزی  که آزارتان می­دهد بیمار می­شوید. هرچه مثبت­تر باشید انرژی بیشتری خواهید داشت. هرچه مثبت­تر باشید سیستم ایمنی قوی­تری دارید و نسبت به بیماری­ها و ناراحتی­هایی که بسیاری از افراد را از پا در می­آورد، مقاوم­تر هستید. هرچه در اطمینان­تان مثبت­تر باشید، سلامتی بیشتری در همه­ی زمینه­ها خواهید داشت. کار دکتر مارتین سالیوان (Martin Sullivan) در دانشگاه پنسیلوانیا (Pennsylvania) روی موضوع روشن­بینی آموخته شده به این نتیجه رسید که این سبک بیانگر شماست که بیشتر از هر چیز دیگری سطح مثبت­اندیشی شما را تعیین می­کند. سبک بیانگر شما، شیوه­ی صحبت با خودتان و چگونگی شرح و تفسیر حوادثی است که در طول زندگی برایتان اتفاق می­افتد. افراد خوشبخت مثبت مسائل را برای خودشان به
شیوه­ای مثبت توضیح می­دهند. آنها در هر شرایطی به دنبال خوبی­ها هستند. آنها در هر سختی و مشکلی درس ارزشمندی را جستجو می­کنند. وقتی چیزی خوب پیش نمی­رود، آنها این را به عنوان اتفاقی موقتی برای خودشان توجیه می­کنند. آنها ذهن­شان را روی جایی که می­خواهند به آن برسند یا چیزی که می­خواهند به آن دست یابند، متمرکز می­کنند تا اینکه چه اتفاقی افتاده یا چه کسی مقصر است.

تصمیم بگیرید نصف پر لیوان زندگی خود را ببینید تا نیمه­ی خالی آن را. به جای نگرانی و شکایت از چیزهایی که ندارید، برای همه­ی نعماتی که در زندگی دارید سپاسگزار باشید. به ویژه منظور کارهای اطرافیان­تان را به بهترین شکل استدلال کنید.

بیشتر مردم نجیب و راستگو هستند و سعی می­کنند به مطلوب عالی خود برسند. شما باید در رفتار و
کارهای­شان دنبال خوبی­ها باشید و قطع به یقین آنها را پیدا خواهیدکرد. در کل تصمیم بگیرید هر اتفاقی که برایتان افتاد سرزنده باشید. یک رفتار مثبت درخشنده زمانی که اوضاع خوب پیش نمی­رود مشخص می­شود. زمانی که همه چیز خوب است آسان است که مثبت و سرزنده باشیم، اما زمانی که برای شما سختی­ها و مشکلات غیرمنتظره رخ می­دهد به خود و دنیای اطرافتان نشان دهید رفتار واقعی­تان چیست. اطمینان یابید که این یک رفتار مثبت خواهد بود.

۱۶- چشم ­اندازی مطبوعی ایجاد کنید

بیشتر از ۵۰ سال تحقیق نشان داده که شادترین و موفق­ترین افراد کسانی هستند که نسبت به زندگی دیدگاهی دراز دارند و خود را درگیر پستی بلندی­های روزمره نمی­کنند. شما با باور و قبول کردن این که شخصی کاملاً خوب هستید چشم­اندازی مناسب در زندگی ایجاد می­کنید. شما در همه­ی شرایط صادق، نجیب، مثبت و ارزشمند هستید. شما می­توانید خود را دوست داشته باشید، به خود احترام بگذارید و به خودتان برای شخصی که هستید و برای زندگی­ای که دارید افتخار کنید. شما نیازی به توضیح و توجیه خود به دیگران ندارید. بزرگترین موانع ذهنی برای سلامتی، شادابی و زندگی طولانی چهار رکن اصلی ترس، تردید، احساس گناه و عصبانیت نسبت به تمامی عوامل دیگر برای به تحلیل بردن سلامتی و زندگی­ای طولانی کار انجام می­دهند.

شما می­توانید با رودررو شدن با ترس­های­تان به آنها غلبه کنید. چیزی که می­ترسید انجام دهید و آنگاه مرگ ترس قطعی است. به جای خودداری یا فرار از ترس­های معمول شکست و طرد شدن می­توانید با حرکت به سمت آنها بر آنها غلبه کنید.

شما می­توانید به شک­هایتان با وادار کردن خود به انجام آن، حتی اگر هیچ ضمانتی برای موفقیت وجود نداشته باشد، غلبه کنید. شما اعتماد به نفس را با مطمئن عمل کردن توسعه می­دهید. شما با عمل کردن به گونه­ای که هیچ شکی ندارید از شک­هایتان رهایی می­یابید. همانطور که دروتی از براندون (Dorothy of Brandon) نوشته، طوری عمل کن که انگار شکست غیرممکن است و خواهد بود. شما می­توانید با یادآوری اینکه هیچ­کس و هیچ چیز نمی­تواند بدون اجازه شما، شما را پست یا گناهکار سازد، بر احساس گناه خود غلبه کنید. اجازه ندهید هیچ کس به هر دلیلی باعث شود شما احساس گناه کنید. به یاد داشته باشید که شما به طور کلی شخصی خوب هستید و استحقاق تمام خوبی­های زندگی را دارید. و در نهایت می­توانید با تصمیم قبلی به اینکه هیچ چیز آرامش ذهنی شما را نمی­تواند بر هم زند، بر عصبانیت خود غلبه کنید. به چیزهایی که باعث می­شوند شما به عصبانیت واکنش نشان دهید فکر کنید. از پیش تصمیم بگیرید زمانی که این حوادث روی می­دهد، شما به خودتان اجازه­ی عصبانی شدن را نخواهید داد. شما آرام، مثبت و خونسرد می­مانید. شما صبور، بخشنده و شاد خواهید ماند. شما به خودتان اجازه­ی ناراحت یا عصبانی شدن را نخواهید داد. این شکل از آمادگی ذهنی یکی از قوی­ترین راه­هایی است که تاکنون برای کنترل احساسات کشف شده است. فقط از قبل تصمیم بگیرید که شما می­خواهید بدون در نظر گرفتن اتفاقاتی که می­افتد، شخصی کاملاً مثبت و شاد باشید و زمانی که مشکلات و سختی­های غیرقابل اجتناب اتفاق می­افتد تعجب خواهید کرد که چقدر با آرامش واکنش نشان خواهید داد.

۱۷- روابط محکم تشکیل دهید

ما می­توانستیم این را در آغاز قرار دهیم زیرا شاید مهم­تر از هر چیز دیگری در زندگی است. ۸۵ درصد از تمامی شادی­ها و لذت­های زندگی در ارتباط با دیگر افراد است. به طور حتم ۸۵ درصد از تمام ناامیدی­ها و مشکلات در زندگی نیز در ارتباط با دیگر افراد خواهد بود.کلید عمر طولانی برای شما این است که به یاد داشته باشید ارتباطات برای یک زندگی شاد ضروری است. افراد مهم زندگی­تان را جزء مهم­ترین قسمت های دنیای­تان قرار دهید. با علاقه احترام و توجه با دیگران رفتار کنید، دقیقاً همانگونه که دوست دارید با شما رفتار شود. قانون طلایی (با دیگران طوری رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند) را در تمامی روابط­تان تمرین کنید.

ارزش اساسی در تمامی روابط ارزش زمان است. هرچه زمان بیشتری برای یک رابطه صرف کنید آن رابطه
مهم­تر و ارزشمندتر می­شود، بنابراین حتماً زمان زیادی را با افرادی که برای شما بسیار مهم­اند صرف کنید و هرچه زمان بیشتری برای افراد مورد علاقه­تان صرف کنید شخصی شادتر، سالم­تر وکامل­تر خواهید بود.

در ارتباطتان با سایر افراد می­توانید از این روش ویژه استفاده کنید. حتی زمانی که شما احساس بی حوصلگی می­کنید، تصور کنید که فرد دیگر تنها زمان کوتاهی برای زندگی کردن دارد و شما تنها شخصی هستید که در این باره خبر دارید. با هر فردی طوری رفتار کنید که گویی بار سنگینی را متحمل است. با هر فرد طوری رفتار کنید که گویی مشکلات و سختی­های فراوانی دارد. مهربان و دلسوز و دوستانه باشید.

به ویژه باعث شوید دیگران احساس مهم بودن داشته باشند. دنبال راه­هایی به منظور تقدیر و تحسین آنها باشید. به دنبال راه­هایی برای تصدیق و ستایش آنها باشید. به دنبال راه­هایی برای قدردانی از شخصی که هستند و تلاش­هایی که می­کنند باشید. برای تابش مقدار کمی از نور خورشید به زندگی سایر افرادی که ملاقات می­کنید، از مسیرتان خارج شوید. خبر خوش این که هر کاری که انجام می­دهید تا فرد دیگر احساس بهتری راجع به خودش داشته باشد، باعث می­شود که شما نیز احساس بهتری راجع خودتان پیدا کنید. هر زمان که شما اعتماد به نفس دیگری را افزایش می­دهید، اعتماد به نفس خودتان نیز افزایش می­یابد. هر زمانی که باعث می­شوید افراد دیگر احساس مهم بودن پیدا کنند، شما نیز احساس اهمیت بیشتری پیدا می­کنید.

زمانی که عمرتان به پایان برسد، هیچ­کس واقعاً به این که به چه موفقیت­هایی دست یافته­اید یا چقدر پول کسب کرده­اید اهمیت نمی­دهد. تنها به این نکته توجه می­کنند که شما چه نوع فردی بودید و رفتارتان با دیگران چگونه بود.

۱۸- درگیر شوید و درگیر بمانید

در مطالعات بر روی مردان و زنان بالای ۸۰ سال، محققان دریافتند ویژگی­ای که همه­ی آنها به طور مشترک داشته­اند این بوده که آنان بیشتر اوقات صمیمانه درگیر خانواده­هایشان، جامعه­شان و فعالیت­های دیگر بودند. به نظر می­رسد ارتباط مستقیمی بین درگیری صمیمانه شما با دیگران و طول عمرتان وجود دارد. هرچه رابطه بیشتری با افراد داشته باشید، انرژی و هوشمندی بیشتری خواهید داشت. من افرادی را در سنین ۹۰ سالگی ملاقات کرده­ام که همانند افراد ۲۰ ساله دقیق و باهوش­اند، زیرا آنها خودشان را مشغول نگه می­دارند. در مطالعاتی که بر افراد قبیله­ی هونزا (Hunza Tribe) که بیش از صد و ده سال زندگی می­کنند یافته­اند که کهنسالان قبیله به دلیل تجربه و عقلشان بسیار محترم و باارزش هستند. آنها در تمامی فعالیت­های قبیله­ای شرکت داشته­اند. مردم به طور پیوسته برای بحث در مورد مشکلات و شرایط­شان به نزد آنها می­آمدند. به نظر می­رسد این شرکت فعالانه به مانند یک “اکسیر جوانی” آنها را سال به سال باهوش و هوشیار نگاه می­دارد. وارد جامعه شوید و در بین سایر افراد که شخصیت­ها و چشم­اندازهای مختلفی دارند، بروید. تلفن را بردارید و با دوستان­تان در ارتباط باشید، از آنها بپرسید که در چه حال­اند و زندگی برایشان چگونه می­گذرد. برنامه­ریزی کنید و با افراد مهم زندگی­تان در فعالیت­های جمعی شرکت کنید. دستگاه تلویزیون را خاموش کنید و به میان مردم در کلیسا، حزب­های سیاسی، همکاران بروید و به فعالیت­های شخصی دیگرتان بپردازید. به یاد داشته باشید که هرچه فعال­تر و پرمشغله­تر باشید، پرانرژی­تر خواهید بود و عمری طولانی­تر خواهید داشت.

۱۹- به آموختن و رشدتان ادامه دهید

مطالعه برای مغز به مانند ورزش برای بدن است. هرچه مغز فعال­تر باشد، انرژی بیشتری خواهید داشت. خودتان را وقف آموختن در سراسر زندگی کنید. مغزتان را با موضوعات جدید به چالش بکشید. با مطالعه، آموختن و پیشرفت باعث شوید مغزتان کار کند همان­کار که با یک ماهیچه انجام می­دهید. یکی از دلایل فراموشی زودرس و تحلیل ذهنی این است که افراد در سنین ۲۰ یا ۳۰ سالگی شروع به تماشای تلویزیون با کودکان­شان می­کنند و سپس آنها دهه­ها به تماشای تلویزیون ساعت به ساعت و روزبه­روز می­پردازند. هر بزرگسال بالغ در هر روز پنج ساعت تلویزیون تماشا می­کند. پس از سن شصت سالگی، بزرگسال به طور متوسط ۷ ساعت در روز تلویزیون تماشا می­کند و تلویزیون کاملاً یک رسانه تأثیرپذیر است. این برای مغز به مانند جویدن آدامس است. تماشای تلویزیون نیازمند هیچ درگیری یا فعل و انفعالات ذهنی نیست، این کار به درد شما نمی­خورد.

شما باید روزی یک تا دو ساعت کتاب­های غیرداستانی و مجلاتی که ذهن شما را به چالش می­کشند و شما را به سوی چیزهای جدید می­کشانند، مطالعه کنید. این یک ساعت به ازای هر روز به یک کتاب در هر هفته و پنجاه کتاب در یک سال تبدیل می­شود. با این سرعت شما یکی از باهوش­ترین وآگاه­ترین افراد در زمینه­ی کاری­تان، در طول دوره­ی کوتاهی می­شوید و باقی می­مانید. در کلاس­ها و سمینارهای اضافه بر سازمان مربوط به رشته­ی خود یا زمینه­های مورد علاقه­تان شرکت کنید. زمانی­که این کلاس­ها را می­گذرانید، نزدیک به ردیف جلو بنشینید و یادداشت برداری کنید. با استاد صحبت کنید و سوال بپرسید. خودتان را به اطرافیان­تان معرفی کنید و آنها را نیز بشناسید. بعضی اوقات تمامی زندگی یک فرد به خاطر رفتن به یک سمینار یا کلاس تغییر کرده است.

به برنامه ­های آموزشی صوتی در اتومبیل­تان گوش کنید. اگر تلویزیون برای چشم­ها جویدن آدامس است، رادیو برای گوش­ها جویدن آدامس است. به اطلاعاتی که شما را به چالش می­کشد و به شما ایده­ها و بینش­های جالبی می­دهد و باعث می­شود در هر کاری که انجام می­دهید باهوش­تر و بااعتمادتر شوید، گوش دهید.

تعداد بیشماری از مردان و زنان با گوش کردن به برنامه­های صوتی در اتومبیل­های­شان وقتی از جایی به جای دیگر می­رفتند از فقر به ثروت رسیده­اند. و شما امروزه می­بایست کاربر حرفه­ای اینترنت شوید و به طور منظم به جستجو در اینترنت بپردازید. با کامپیوتر و یک مانیتور شما تقریبا به تمام دانش و اطلاعات دنیا تنها با یک کلیک موس دست می­یابید. مرتباً از خودتان بپرسید که اگر من تا صد سالگی زندگی کنم، هر روز چگونه از مغزم استفاده خواهم کرد و هرچه پاسختان است آن را انجام دهید.

۲۰- از همه ­ی جهات فردی فوق ­العاده باشید

شادترین و سلامت­ترین افراد در جامعه ما کسانی­اند که مجموعه­ای از ارزش­ها و اعتقادات مشخصی از هر نوع که باشد، دارند. معمولاً ارزش­ها و اعتقادات شما منشأ مذهبی و سنت­های معنوی دارند. بسیاری از افراد ارزش­ها و اعتقادات­شان را از طریق مطالعات روانشناسی، فلسفی و متافیزیکی بدست می­آورند. سایرین دیدگاه­های
دنیوی­شان را در نتیجه­ی تجربه، اندیشه و گفتگو با دیگران کسب می­کنند. اما چیزی که ما به آن اطمینان داریم این است که افراد با شرافت، شاد، سلامت، و موفق در مورد اینکه چه کسی هستند و به چه چیز اعتقاد دارند مطمئن هستند. آنها ارزش­ها، قوانین و اعتقادات مطلقاً روشنی دارند که خلافشان عمل نمی­کنند. در نتیجه، تصمیم­گیری­های خوب برایشان آسان است. آنها به سادگی به عمیق­ترین ارزش­ها و اعتقادات­شان مراجعه    می­کنند و تصمیم­شان را بر اساس اینکه چه چیزی هماهنگی بیشتری با آنچه که به آن معتقدند که در آن زمان خوب، درست و صحیح است را می­گیرند. موضوع اخلاقیات و فضایل بسیار پیچیده است. این موضوع در طول سالها ذهن مردان و زنان بزرگ را جلب کرده است. در این موضوع کتابخانه­هایی پر از کتاب وجود دارند. اما شاید بهترین دیدگاه به آریستاتول (Aristotle) برمی­گردد زمانی که نوشت: “فقط افراد خوب می­توانند خوشبخت باشند، و فقط افراد بافضیلت می­توانند خوب باشند”. تنها افرادی که در زندگی­شان با استاندارد بالایی از فضایل زندگی می­کنند می­توانند به درستی شاد باشند و عمری طولانی داشته باشند. شکسپیر نوشته است: “با خود صادق باشید و سپس به دنبالش، همانند روز و شب نمی­توانید با فرد دیگری نادرست رفتار کنید.” کلید زندگی با فضایل بالا، صادق بودن با خود است. با درست بودن تا نهایت آنچه در درونتان است و صداقت با خود، می­توانید با تمام اطرافیان­تان نیز صادق باشید. در تحلیل نهایی، مهمترین ویژگی شخصیت، راستی و درستی است. این نیازمند تمرین صداقت در هر چیزی که می­گویید و انجام می­دهید، است و هرچه در زندگی­تان با درستی زندگی کنید، احساس بهتر و شادتری دارید و طولانی­تر زندگی خواهید کرد.

۲۱- گام مثبتی برای زندگی­تان بردارید

این گام مثبت در جهت زندگی شامل تمام چیزهایی است که تاکنون در موردشان صحبت کرده­ایم و تمام این قواعد کلیدی را تقویت می­کند. دو دیدگاه دنیوی اساسی وجود دارد که فرد می­تواند به آنها روی آورد: بدخواهی و خیراندیشی.

اولی، بدخواهی یا دیدگاه دنیوی منفی، جایی است که فرد فقط ستم، بی عدالتی، مردم سخت­گیر و شرایط دشوار را در اطراف خود می­بیند. در نتیجه فردی با دیدگاه دنیوی منفی یا بدخواه تمایل دارد که متخاصم، عصبانی، شکاک، منتقد، شاکی، سرزنشگر و فردی که هم توسط جرم آسیب دیده و هم بر روی دیگران جرم انجام می­دهد باشد؛ مطمئناً این را شما انتخاب نمی­کنید.

دیدگاه دنیوی دیگر خیرخواهی یا دیدگاه دنیوی مثبت است. این نوعی از دیدگاه دنیوی است که توسط نوعی از افراد که معتقدند که این دنیای خیلی خوبی برای زندگی است. این نوع شخص می­داند که همیشه اینجا مشکلات و سختی­هایی وجود دارد اما درکل، این زمانی فوق العاده برای زندگی است.

یک فرد با دیدگاه دنیوی خیرخواهانه در تمامی شرایط و در هر شخصی به دنبال خوبی می­گردد. شخصی با دیدگاه دنیوی مثبت اعتقاد دارد که فردا روز خوبی خواهد بود و تعدادی از بهترین تجربیات زندگی منتظر روی دادن هستند. یک فرد با دیدگاه دنیوی مثبت شدیداً آینده­نگر است. وی بیشتر در مورد آینده و جایی که     می­خواهد برود، می­اندیشد تا گذشته و اینکه چه چیز ممکن بوده روی دهد که غیرقابل تغییر است.

فرد با دیدگاه دنیوی مثبت به شدت هدف گراست.او اهداف واضح، نوشته شده، مشخص و طرح­بندی شده­ای دارد که هر روز بر روی آنها کار می­کند.

سومین گرایش از یک فرد با دیدگاه دنیوی خیرخواهانه فردی است که شدیداً راه حل­گرا باشد. این به این معناست که او به طور ثابت برای مشکلاتی که هر روز پیش رو دارد به دنبال پاسخ می­گردد. به جای صحبت در مورد مشکلات و اینکه چه اتفاقی افتاده است، راجع به راه حل­ها و این­که چه چیز می­توانند از هم اکنون انجام شود، صحبت می­کند.

در نتیجه­ی این دیدگاه دنیوی خیرخواهانه، شما به فردی مثبت، روشن­بین، آینده­نگر، هدف­گرا و شاد تبدیل
می­شوید. شما مشتاقانه در انتظار هر صبح هستید و برای هر روز متشکرید. شما از زندگی و مردم بهترین­ها را انتظار دارید و به ندرت ناامید می­شوید. شما اعتقاداتی دارید که به­طور عینی ضمانت می­کند که شما عمر طولانی، شاد و متعادلی خواهید داشت که آن را افراد مورد علاقه­تان، کسانی که شما را دوست دارند و به شما احترام می­گذارند احاطه می­کنند.

امروز تصمیم بگیرید که می­خواهید زندگی طولانی و شادی داشته باشید. امروز تصمیم بگیرید به گونه­ای زندگی کنید که در مراسم ختم­تان حتی نئش­کش نیز ناراحت باشد. مدح فوق­العاده ایرلندی را به یاد آورید که می­گوید: به امید اینکه روزهایت پر از شادی باشد؛ شب­هایت پر از لذت باشد؛ آفتاب برای ملاقات تو هر صبح طلوع کند؛ و به امید اینکه نیم ساعت پیش از اینکه شیطان بفهمد که مرده­اید به بهشت بروید.

این زمان بهترین زمان در تمام تاریخ بشریت برای زندگیست و شما یکی از بهترین افراد برای زنده بودن در این زمان هستید. به یاد داشته باشید هرچه برای چیزهای بیشتری سپاسگذار باشید، در آینده برای سپاسگزاری چیزهای بسیار بیشتری خواهید داشت. هرچه خود را بدون انتظار جبران، وقف کنید، چیزهای شگفت­انگیز بیشتری از غیرمنتظره­ترین منابع به سویتان خواهد آمد. امروز تصمیم بگیرید که یک زندگی طولانی، شاد و شگفت­انگیزی داشته باشید و هر کاری را که می­دانید شما را به این هدف می­رساند انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!