The-One-Page-Business-Plan

۱) زود تصمیم بگیرید.

این روزها کتابهای زیادی مانند Blink وجود دارند که به شما توصیه میکنند نخستین مسیری را که به ذهنتان خطور میکند ادامه دهید و ازگزینه های دیگر دوری کنید. واقعیت این است که شاید این گزینه برای مسائل ساده، برای انسانهای بسیار با تجربه و در شرایط بحران مفید باشد، اما هنوز در اکثر مسائل و تصمیم های زندگی، صبر کردن و بیشتر فکر کردن میتواند جنبه های پنهان دیگری از مسئله را برای ما آشکار کند.

پاول نات در کتاب معروف خود به نام «چرا تصمیم گیریها با شکست مواجه میشوند» گزارش میدهد که در بررسی ۴۰۰ تصمیم در شرکتهای بزرگ مطرح، مهمترین عامل شکست خوردن  تصمیم ها، «تصمیم گیری زودرس» بوده است.

۲) از «ابهام» و «عدم قطعیت» صرف نظر کنید!

اگر از شما بپرسم که در تهران، فاصله میدان انقلاب تا تجریش را در چند دقیقه طی میکنید چه میگویید؟ فرض کنیم بگویید یک ساعت.

آیا منظور شما این است که همیشه به یک ساعت زمان نیاز دارید؟ نه. گاه میشود این مسیر را در سی دقیقه رفت. زمانهایی هم وجود دارد که دو ساعت برای طی کردن این فاصله کم است.

ما در تصمیم گیری به «یک ساعت»ها، به متوسط ها فکر میکنیم. درحالی که در تصمیم گیری باید به «ابهام»ها و «انحراف»ها فکر کرد. اگر خود را برای زود رسیدن و دیر رسیدن آماده نکنیم، اگر احتمالها را در نظر نگیریم، نمیتوانیم تصمیم خوبی بگیریم.

۳) به اولویتها فکر نکنید!

حتی برای خرید یک ماشین – که مثال بسیار ساده ای از یک تصمیم گیری محسوب میشود – پارامترهای متعددی وجود دارد. رنگ ماشین، قیمت ماشین، مصرف سوخت ماشین، حجم موتور ماشین و …

بهترین خرید زمانی اتفاق می افتد که این عوامل را به ترتیب اهمیت مرتب کرده باشید. در غیر این صورت، تصمیمی میگیرید که خیلی زود به پشیمانی منجر خواهد شد.

در محیط کسب و کار هم همین مسئله وجود دارد. برای تأمین تجهیزات یک کارخانه، در کنار قیمت، عوامل دیگری نظیر در دسترس بودن، احتمال تحریم شدن، زمان تحویل، نحوه پرداخت پول و … وجود دارند که همگی عوامل حیاتی هستند. اما نمیتوان همه آنها را با هم در نظر گرفت. قبل از انتخاب تأمین کننده مناسب، باید اولویتها را مشخص کنیم.

۴) اطلاعات موجود را نادیده بگیرید.

برای همه ما انسانها، پیش می آید که در هنگام تصمیم گیری به یک گزینه خاص تمایل بیشتری داریم. به دلیل این تمایل، اطلاعاتی که در دفاع از آن گزینه مطرح میشوند، به طور خاص مورد توجه قرار میگیرند و اطلاعاتی که آن گزینه را زیر سوال می برند، مردود قلمداد میگردند! هیچگاه قبل از تصمیم گیری خود را به یک گزینه خاص متعهد نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!