stayinloveforever

۲۱ روش عالی برای اینکه همیشه عاشق بمانید – برایان تریسی

چیزی که خواهید خواند می­ تواند زندگی­تان را بهبود بخشد. نویسندۀ این مطلب برایان تریسی، یکی از مشهورترین استادان «ارتقاء شخصیت» در جهان است. هر ساله او بیش از سیصد هزار نفر را در رابطه با موفقیت، خوشبختی، روابط و تأثیرات شخصیتی مخاطب قرار می­دهد. خوانندگان برایان یاد می­ گیرند چگونه ساده ­تر زندگی کنند، روی اولویت­ های زندگی­شان تمرکز کنند، درآمد خود را دو برابر کنند و زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانند. برایان بیش از بیست سال است که با باربارا ازدواج موفقی دارد. آنها چهار فرزند زیبا دارند و در زمین گلفی در سانتیگو زندگی می­ کنند. برایان در طی سال­ها، مهارت­های ارتباطی را به هزاران فرد و زوج آموزش داده و در این مقاله او بعضی از مفیدترین و کاربردی­ترین راه­هایی که باعث موفقیت و خوشبختی در روابط­تان می­شود را ارائه خواهد داد.

برایان تریسی هم­اکنون ۲۱ راه برای همیشه عاشق ماندن را با شما درمیان می­ گذارد.

مقدمه

من برایان تریسی­ ام. من در بیش از هشتاد کشور زندگی و کار کردم و در طول زندگی ام در بیست و دو شغل تجاری و صنعتی حضور داشتم. به صدها شرکت مشاوره دادم و به صدها هزار نفر راه­های افزایش راندمان شغلی و زندگی شخصی­شان را آموزش دادم. و نتیجه نهایی­ ام این است: روابط مهم­ترین چیز در زندگی است. در اصل روابط­تان باعث شادی یا ناراحتی شما در زندگی می­ شود. واقعیت این است که تمام افراد موفق و خوشبخت متخصص روابط هستند. وقت زیادی را صرف فکر کردن به روابط ­شان و چگونگی بهتر و عمیق­تر کردن آن از جنبه­ های مختلف می­ کنند. خبر خوب این است که متخصص روابط شدن بوسیله­ ی تجربه، تمرین، آموزش، بازخورد و انعکاس اتفاقات گذشته­ تان فرا گرفته می­ شود.

از نقطه نظری متخصص روابط بودن بسیار شبیه آشپزی است. آرزوی داشتن روابط شاد و پایدار بسیار متداول است. گاهی فقط توانایی رسیدن به آن وجود ندارد. در این مقاله شما ۲۱ روش از بهترین روش­ها و استراتژی­هایی که تاکنون درمورد روابط شاد کشف شده، را یاد خواهید گرفت. هر یک از این روش­ها توسط هزاران و میلیون­ها نفر در جهان امتحان و ثابت شده است. هر یک از این روش­ها اگر درست و در زمان مناسبی انتخاب شوند ممکن است زندگی­تان را تغییر دهد. حال شروع کنیم.

شماره ۱: تعهد کامل بدهید.– برایان تریسی

برای اینکه بتوانید واقعاً در رابطه ­تان شاد باشید باید با تمام قلب و وجودتان به این رابطه تعهد کامل داشته باشید. داشتن تعهد کامل یکی از بزرگ­ترین نقاط تحول در زندگی یک فرد بالغ و در هر رابطه­ ای است. شما باید تصمیم واضح، روشن و صد در صدی بگیرید که این فرد برای شما ساخته شده است و شما با تمام وجود تلاش خود را برای موفقیت این رابطه، انجام خواهید داد. وقتی شما تعهد کامل می­ بندید، هیچ­گاه به جدایی یا رفتن به راه خود فکر نخواهید کرد. رفتن اصلاً گزینه ­ای برای شما نخواهد بود. شما تعهد کامل می­ بندید که با تمام قلب دراین رابطه باشید.

اگر نمی­ توانید به رابطه­ ای تعهد کامل داشته باشید شاید بهتر است از اول وارد آن رابطه نشوید. شما می­ توانید با تست بهترین دوست، سطح تعهدتان را اندازه بگیرید. این یعنی طرف مقابل­تان باید بهترین دوست­تان باشد. هیچ کس دیگری نباید در دنیا باشد که شما با آنها رابطه­ای صادقانه­ تر، روراست­ تر و پراعتمادتر از این فرد داشته باشید. باید از قبل تصمیم بگیرید وقتی مشکل یا اختلافی دارید، بدون توجه به اینکه چقدر زمان لازم است و چقدر مشکل است، با آنها روبرو شوید، کنار بیایید و سعی کنید آنها را حل کنید. شما تعهد کامل می­ بندید و هیچ­گاه از آن فرار نمی­ کنید. خبر خوب این است که فقط زمانی که به یک نفر تعهد کامل داشته باشید احساس رهایی و آزادی تمام و کمال می­ کنید. وقتی در رابطه­ ای کاملاً متعهد هستید همه­ ی انرژی مثبت­تان می­ تواند صرف شاد و لذت­بخش کردن کار و خانه­ تان شود. داشتن تعهد کامل، نقطه­ی شروع عاشق ماندن برای همیشه است.

شماره ۲: با هم روراست و صادق باشید.– برایان تریسی

مشخصه ­ی یک رابطه ­ی خوب، روراستی و صداقت بین دو نفر است. خوشبختانه شما می­ توانید با تمرین مداوم و مرتب گفتن چیزی که دقیقاً به آن فکر می­ کنید و احساسی که دارید، روابط خوبی برقرار کنید. چیزی را پنهان نکنید. سعی در پنهان و فرو بردن احساس واقعی­تان نکنید. اگر نگرانی، مشکل، سوال یا هر چیز دیگری دارید، درمورد آنها با طرف مقابل­تان رو راست، صادق و صریح باشید. در هر رابطه ­ای، چون دو نفر از بسیاری لحاظ متفاوت­ اند، همیشه امکان سوءتفاهم وجود دارد.

همانطور که آشپزخانه­ تان را هر روز بعد از هر وعده غذایی تمیز می­ کنید، کار شما نیز پاکسازی این سوءتفاهم­ هاست. هیچ­گاه نگذارید روی هم انباشته شوند. یکی از نکات کلیدی داشتن رابطه­ای صمیمی و صادقانه این است که هیچ­گاه نباید انتظار داشته باشید که طرف مقابل­تان «فکرتان را بخواند». اصلاً منصفانه نیست که انتظار داشته باشید او بداند به چه فکر می­ کنید و چه احساسی دارید. به سادگی می­توان گفت این کار برای بقیه امکان­پذیر نیست، مخصوصاً وقتی با هر حادثه و محرکی که در اطرافتان رخ می­ دهد افکار و احساساتتان تغییر می­ کند. حتماً به طرف مقابل­ تان بگویید چه انتظاراتی دارید و چه چیز شما را نگران کرده است. هیچ وقت رازی را از طرف مقابل­تان مخفی نکنید، هیچ­گاه نگذارید طرف مقابل­تان همیشه درحال فکر کردن یا حدس زدن در مورد اینکه در مغز شما چه می­ گذرد باشد. این امر ممکن است باعث سوء تفاهمات بسیاری شود. وقت مناسبی را برای ایجاد ارتباط انتخاب کنید. گاهی تنها چیزی که برای شنیده شدن و رساندن مطلبی لازم است انتخاب وقت مناسب است. به جای تحمیل حرفتان در آخر یک روز سخت کاری و یا درحین فعالیت و آشفتگی زیاد، صبر کنید تا طرف مقابل­تان در وضعیتی قرار گیرد که بتواند کاملاً به حرف شما گوش دهد و درک کند چه می­ گویید. انتخاب وقت مناسب بسیار مهم است.

به هر علتی اگر ناراحت هستید به جای ابراز نارضایتی تان به صورت یک حمله، چیزی مانند این بگویید: وقتی تو این کارو می­ کنی من این احساس بهم دست می­ دهد.

برای مثال شما می­ توانید بگویید: «وقتی بدون اینکه زنگ بزنی دیر میای خونه، من حس می­کنم برات مهم نیست که چقدر ناراحت می­شم.» وقتی شما نگرانی­تان را به صورت مشاهدات شخصی می­گویید و توضیح می­دهید که چه احساسی دارید بسیار تعجب خواهید کرد که طرف مقابل­تان چه سریع در رفتار خود تغییر مثبتی می­کند تا شما را راضی و خشنود کند. یکی­از کلیدی­ترین راه­ های اینکه همیشه عاشق بمانید روراستی، صداقت، و نیز ابراز احساسات و نگرانی­هایتان به صورت مثبت و سازنده است.

همیشه همان موقعی که موضوعی پیش می­ آید سعی کنید آن را حل کنید و به زندگی خود ادامه دهید.

شماره ۳: چیزی که می­ خواهید را درخواست کنید– برایان تریسی

شاید بتوان گفت که قدرتمندترین و مهم­ترین کلمه در عاشق ماندن برای همیشه کلمه­ ی درخواست باشد، درخواست کردن از مفیدترین اصل در زندگی و رابطه­ تان است بنابراین از این به بعد به خود عادت بدهید که چیزهایی که می­خواهید را از طرف مقابل درخواست کنید. گاهی برخی افراد احساس می­ کنند که شایستگی درخواست کردنِ چیزی که می ­خواهند را ندارند. بعضی­ها حس می­کنند که درخواست کردن به منزله ­ی پافشاری و اصرار است و اصرار کار درستی نیست، اما این فکرها دور از حقیقت هستند.

وقتی که در رابطه ­ای هستید که مناسب شماست، طرف مقابل­تان بیشتر از هر چیز دیگری خواهان شادی و خوشحالی شماست و تنها راهی که او می­ تواند شما را خوشحال کند این است که خواسته های شما را بداند و بعد آنها را به بهترین نحوی که می­ تواند آنها را در اختیار شما قرار دهد. هیچ­کس غیر از خودتان نمی­ داند دقیقاً شما چه چیز لازم دارید و نگرانی­هایتان چیست و گاهی اوقات خودتان نیز تا موقعی که افکار و احساسات را به صورت کلام ابراز نکرده­ اید نمی­دانید چه می­ خواهید. پس موقعی که حس می­ کنید که وقتتان بسیار کم و کارتان بسیار زیاد است از طرف مقابل­تان درخواست کمک کنید. از او بخواهید کارهایی که لازم است انجام شود را انجام دهد. منصفانه نیست که شما انکار کنید که طرف مقابل­تان می­داند که شما کمک لازم دارید. گاهی آدم­ها، مخصوصاً آقایان، کاملاً از وضعیت شما بی­ خبرند اما خبر خوب این است که اگر از آنها درخواست کنید، همیشه پاسخ مثبتی خواهید گرفت. احتیاج ­های خود را با ابراز احساسات از آنها درخواست کنید. هرکسی نیازهای عاطفی به دوست داشتن، مهربانی، توجه و احساسات دارد. اگر احساس می­ کنید طرف مقابل­تان این نیازهای عاطفی را برآورده نمی­ کند، از او بخواهید در این زمینه­ ها دقت و ملاحظه بیشتری داشته باشد. از نظر فیزیکی و جنسی نیز بگویید چه می­ خواهید. معمولاً در روابط، دو طرف مشتاق خشنود کردن طرف مقابل ­اند بنابراین سریعاً به درخواست شما پاسخ می­ گوید ولی شما مسئولید که از ابتدا از او آن را درخواست بکنید. شما نیز باید طرف مقابلتان را تشویق کنید که خواسته ­هایش را بازگو کند بعضی وقت­ها افراد تا موقعی که تجربه­ ی خوبی در موردی به دست نیاورند بسیار کم­رو و محتاط­اند. کار شما این است که این درخواست کردن­ها و وصول درخواست­ها را برای هر دو نفرتان آسان کنید. وقتی درخواستی دارید آن را به صورت مثبت و خوش آیند بخواهید، مؤدبانه بخواهید، با چشم داشت بخواهید، با لحنی شاد بخواهید اما از درخواست کردن نهراسید. عادت به درخواست کردن بصورت واضح و روراست تأثیر بسزایی بر روابط­تان خواهد داشت و نقش عمده­ ای را در عاشق ماندن برای همیشه بازی خواهد کرد.

شماره ۴: تفاوت­های همدیگر را بپذیرید

واقعیت امر این است که شما انسانی خارق­ العاده، شگفت­انگیز، منحصر به فرد و قابل توجهی هستید. در کل تاریخ بشریت در این کره ­ی خاکی هیچ فردی دقیقاً مثل شما نبوده و نخواهد بود. ترکیب خارق­ العاده­ی تجربیات، افکار، احساسات، آموزش، موقعیت، رفتار، ارزش­ها و عقایدتان شما را متفاوت از هر بشر دیگری کرده است.

خلاصه­ ی مطلب این است که شما با بقیه متفاوت­ اید و می ­توانید به فرد منحصر به فردی که هستید مغرور باشید. در رابطه­ تان طرف مقابل نیز فردی منحصر به فرد، استثنایی و متفاوت است. در اصل به دلیل همین تفاوت­ها و قوت­هایی که مکمل شما بود، جذب او شده ­اید. مشکل عمده در روابط وقتی پیش می­ آید که یک طرف بخواهد طرف دیگر را تغییر دهد یا از او انتظار داشته باشد به طور اساسی تغییر کند. بسیاری افراد با این تفکر ازدواج می­ کنند که می­ توانند طرف مقابل­ شان را مانند مجسمه ­سازی که گل نرم را شکل می­ دهد، به همسر مورد علاقۀ خود شکل دهند، اما یکی از بزرگترین قوانین زندگی این است: مردم عوض نمی­ شوند. مردم همان کس و چیزی هستند که هستند. تمام زندگی­شان طول کشیده تا آدمی شوند که هستند. ممکن است افراد تغییرات جزیی در خود ایجاد کنند و یا شخصیت غالب­شان قوت یابد ولی در کل انسان­ها عوض نمی­ شوند. وقتی از تفاوت­های طرف مقابل­مان انتقاد می­ کنیم، احساسات درونی مثل حس عدم پذیرش، بی­ کفایتی، پستی و خواری را برمی ­انگیزیم. وقتی از تفاوت­ها انتقاد می­ کنیم باعث می­ شویم او حس کند به اندازه­ ی کافی شایستگی ندارند. وقتی از تفاوت­های فرد مقابل ایراد می­ گیریم، به طور غیرمستقیم به آنها می­ گوییم که ما برتریم و تو پست­ تر. این می­ تواند مشکل بزرگی در یک رابطه باشد. این یعنی طرف مقابل­تان را همان­گونه که هست، با تمام بدی­ها و خوبی­ هایش بپذیرید. هیچ­گاه در مورد رفتار و شخصیت فرد مقابل شکایت و غرولند نکنید مخصوصاً از چیزی که در او غیر قابل تغییر است انتقاد نکنید. این فقط باعث می­ شود فرد احساس ناامیدی و گیر افتادن کند. اگر دوست دارید فرد مقابل یکی از رفتارهای خود را تغییر دهد، با ملایمت چیزی که ترجیح می­ دهید را ابزار کنید. شما با ملایمت بیشتر به نتیجه بهتری می ­رسید تا با پرخاش. سعی کنید از کلماتی مانند: اگه میشه… . استفاده کنید، برای مثال شما می­ توانید بگویید، «اگه خواستی دیر کنی میشه قبلش یه زنگ بزنی؟»، یا «اگه خواستی کاری کنی یا جایی بری میشه قبلش اطلاع بدی؟» به هر حال شما هیچ­گاه نباید خوشبختی­ تان را بر اساس امکان تغییر دادن یا تغییر کردن طرف مقابل­تان مشروط کنید. در عوض شما باید آنها را دقیقاً همان­طور که هستند بپذیرید و این پذیرش بی­قید و شرط را در تمام حرکات و سکناتتان ابراز کنید. کاملاً تعجب خواهید کرد که چگونه این رفتار شما، احتمال عاشق ماندن برای همیشه را افزایش می ­دهد.

شماره ۵: بهترین­ها را در مورد طرف مقابل انتظار داشته باشید.– برایان تریسی

برای اینکه همیشه عاشق بمانید باید در هر موقعیتی بهترین­ها را در مورد طرف مقابل تان فرض کنید. باید در هر موضوعی بهترین نیت­ها را فرض کنید، حتی اگه در ابتدا خوب به نظر نیاید یا خوب به گوش نرسد. قبل از اینکه قضاوت کنید یا ناراحت و عصبانی شوید، باید فرض کنید طرف مقابل کار درست را انجام داده و برای هرکاری که می­ کند، دلیل خوبی داشته است. پیش داوری­های منفی و فرض­های منفی، ریشه­ ی شکست بسیاری از روابط زناشویی است. نگذارید این اتفاق برای شما هم بیفتد.

خبر خوب این است که افراد رشد می­ کنند تا به سطح انتظارات افراد مهم زندگی­شان برسند. هر چه بیشتر انتظارات مثبت­تان را نسبت به طرف مقابل ابراز کنید، تأثیر مثبت بیشتری در زندگی او خواهید داشت و احتمال بیشتری دارد که او تلاش کند تا به انتظارات شما هر چه که باشد برسد. مردان و زنان زیادی به این دلیل به موفقیت­های بزرگ رسیده ­اند که همسرشان مدام انتظارات مثبتش را نسبت به او و کارهایش بیان کرده است. چند تا از زیباترین کلمه­ هایی که می ­توانید بگویید، این است: «من به تو ایمان دارم». اینکه بدانید مهم­ترین فرد زندگی­مان به ما ایمان دارد و انتظارش این است که درست عمل می­کنیم، عامل انگیزه­ بخش بزرگی است و موجب می­ شود حداکثر تلاش­مان را انجام دهیم. اینکه بدانیم کسی صد در صد پشتیبان­مان است، به ما پشتکار و انگیزه می­ دهد و حداکثر توانایی­هایمان را به ظهور می­ رساند. مخصوصاً از خودتان بهترین­ها را انتظار داشته باشید. باید بفهمید و بپذیرید که از هر نظر انسان خوبی هستید و استعدادها و توانایی­های فوق­ العاده­ای دارید که در مسیر بروز و ظهور آنها هستید. انتظار داشته باشید هر چه که برایش تلاش می­ کنید، به خوبی به انجام برسانید، انتظار داشته باشید هر کجا که می­ روید محبوب شوید، انتظار داشته باشید برای مهم­ترین فرد زندگی­تان دوست داشتنی و محبوب باشید. هر چیزی را با اعتماد به نفس باور داشته باشید یک هدف شخصی خواهد شد و به آن خواهید رسید. همیشه بهترین­ها را انتظار داشته باشید.

شماره ۶: به ­طور مداوم طرف مقابل­تان را تشویق کنید.

باید هدفتان این باشد که منبع اصلی تشویق، تقویت و ایجاد انگیزه در زندگی طرف مقابل­تان باشید. برای این کار باید به طور مداوم به او بگویید که فرد خوب و شایسته ­ای است و از عهده­ ی هرکاری که برای انجامش تصمیم بگیرد، برمی­ آید.

یکی از محبت­ آمیزترین و سودمندترین کارهایی که می­ توانید بکنید، این است که به طرف مقابل­تان روحیه بدهید؛ به ویژه وقتی که به صورت موقت با شکست مواجه شده است. به او کمک کنید به این شکست­های موقت نگاه منطقی داشته باشد. عادت کنید تا در هر مشکلی به دنبال جنبه­ های مثبت بگردید. وقتی به طرف مقابل­تان کمک می­کنید، سعی کنید در اتفاقی که افتاده است جنبه­ ی خوب یا سودمندی پیدا کنید. به ویژه به او کمک کنید درس ارزشمندی که در هر مشکل و دردسری وجود دارد را یاد بگیرد. وقتی طرف مقابل­تان به دنبال جنبه­ های مثبت بگردد و بخواهد درس ارزشمندی بگیرد، به شخص مثبت و سازنده­ ای تبدیل می­ شود و درک درستی از موضوع پیدا می­ کند، احساس قدرت و اطمینان بیشتری می­ کند و همه چیز را در کنترل خود می­بیند.

و در نهایت اینکه همیشه به طرف مقابل­تان بگویید: «تو بهترین هستی» همیشه به او بگویید که چقدر خوب است. بگویید چقدر زرنگ، شجاع و توانمند است. همیشه دنبال فرصت­هایی باشید که در موقعیت­های مختلف به او روحیه بدهید. وظیفه ­ی شما این است که منبع اصلی تشویق در زندگی او بشوید. این یک راه عالی برای همیشه عاشق ماندن است.

شماره ۷: شنونده­ ی خوبی باشید

این مهارت، قوی­ ترین مهارت در روابط زناشویی است. شنونده­ی خوب بودن هم برای عاشق شدن لازم است، هم برای عاشق ماندن. همه­ ی افراد موفق در روابط زناشویی، شنوندگان بسیار عالی برای طرف مقابل­شان هستند.

۴ کلید برای یک شنونده خوب شدن وجود دارد. هر کسی می­ تواند یاد بگیرد تا شنونده بهتری باشد، به شرط این که این چهار کلید را درهر موقعیتی تمرین کند.

اولین کلید این است که با توجه کامل و بدون قطع کردن حرفش، گوش کنید. بدنتان را به سمت جلو خم کنید و به طرف مقابل­تان با دقت توجه کنید. توجه داشته باشید ما همیشه به کسانی که بیشترین ارزش را برایشان قائلیم با دقت بیشتری توجه می­ کنیم. وقتی حرف کسی را گوش می ­دهید، در واقع به او می­ گویید که برایش ارزش زیادی قائل هستید و این باعث می­شود در مورد خودش احساس خیلی خوبی پیدا کند.

دومین کلید برای شنونده ماهر شدن این است که قبل از پاسخ دادن مکث کنید. وقتی طرف مقابل­تان در جریان گفتگو مکث می­کند، در برابر این وسوسه که در حرفش بپرید و نظرتان را بگویید، مقاومت کنید. به جایش ۳ تا ۵ ثانیه مکث کنید و اجازه بدهید یک سکوت در گفتگو ایجاد شود. وقتی مکث می­کنید به طرف مقابل­تان نشان می­دهید که دارید به چیزی که الان گفته، با دقت کامل توجه می­ کنید. این کار اعتماد به نفسش را بالا می­برد و باعث می­ شود احساس کند ارزش بیشتری دارد.

سومین کلید برای شنونده خوب بودن این است که برای روشن شدن مطلب سوال کنید. هیچ وقت گمان نکنید که منظور واقعی طرف مقابل­تان را از روی چیزی که گفته، کاملاً درک کرده­ اید. به جای آن سوال کنید: «منظورت چیست؟» هر وقت از او بپرسید: «منظورت چیست؟» افکارش را بیشتر بیان می­ کند و به شما امکان می دهد گوش کنید و حتی اعتماد و علاقه­ ی بیشتری بین­تان به وجود بیاید.

و در آخر، چهارمین کلید برای گوش دادن این است که گفته ­ی او را با بیان خودتان بازگو کنید. توانایی شما در مکث کردن و بازگو کردن گفته های طرف مقابل­تان «آزمون گوش دادن» نامیده می­شود. اینجا است که ثابت می­ کنید واقعاً به طرف مقابل­تان توجه کرده ­اید، نه اینکه فقط سرسری گوش داده ­اید.

معمولاً می­ گویند گوش دادن «جادوی سفید» است. گوش دادن بین دو نفر اعتماد ایجاد می­ کند. گوش دادن سریع­ترین راه برای ایجاد رابطه بین دو نفر در هر شرایطی است. وقتی به یک شنونده­ ی واقعاً عالی تبدیل بشوید، بنیانی محکم برای عشقی ماندگار پدید می­ آورید.

شماره ۸: اول به دنبال فهمیدن حرف طرف مقابل باشید

بیشتر افراد در گفتگوهایشان تمام مدت به دنبال این هستند که طرف دیگر حرف­شان را بفهمد. کاری که شما باید بکنید، این است که این روال را معکوس کنید و تمام انرژی­تان را روی این بگذارید که اول حرف طرف مقابل­تان را بفهمید و بعد سعی کنید منظور خودتان را برسانید.

تصور کنید به هر کسی که برخورد می­ کنید، دور گردنش تابلویی آویزان کرده که رویش نوشته «لطفاً مرا درک کنید». مردم در زندگی بیشتر از هر چیز دیگری می­ خواهند توسط دیگران درک شوند؛ به خصوص توسط مهم­ترین افراد زندگی­ شان. وقتی این نیاز عمیق ناخودآگاه را برآورده کنید، در طرف مقابل­تان منابع عمیقی از عشق و محبت نسبت به خودتان ایجاد می­ کنید. وقتی اول دنبال فهمیدن حرف طرف مقابل­تان باشید، در گفتگو عجله نمی­ کنید. سوال­هایی شبیه این سوالات می­ پرسید «منظورت چیست؟» یا «در این مورد چه احساسی داری؟» وقتی سوال می­ پرسید، به طرف مقابل این فرصت را می­ دهید تا منظورش را واضح­تر و با جزئیات بیشتر بیان کند. وقتی گوش دادن همراه با بازخورد را به کار بگیرید و حرف­هایی که زده و احساسی که احتمالاً دارد را برایش بازگو کنید، درک بسیار عمیق­تری از درون او به دست می­ آورید.

برای اینکه اول به دنبال فهمیدن باشید، کاملاً از قضاوت خودداری کنید. نظر ندهید و سعی نکنید مشکلات او را حل کنید. تمام تمرکزتان به این باشد که منظور طرف مقابل­تان واقعاً چیست و بعد برای اینکه بدانید واقعاً حرف او را فهمیده­ اید، بگویید: «بگذار ببینم حرفت را درست فهمیده ­ام یا نه…» و بعد چیزی که گفته را با بیان خودتان بگویید تا او تأیید کند که کاملاً حرفش را فهمیده ­اید. هرچه بهتر حرف همدیگر را بفهمید، احتمال اینکه همیشه عاشق بمانید، بیشتر می­ شود.

شماره ۹: معیارهای منطقی تعیین کنید.

جای تعجب دارد که چه تعداد زیادی از روابط زناشویی به این دلیل دچار مشکل می­ شوند که یک طرف معیارهای غیرمنطقی برای طرف دیگر گذاشته است. یک طرف از طرف دیگر توقع دارد که از بعضی جنبه و شاید از خیلی جنبه ­ها بی­نقص باشد. در صورتی که این کار اصلاً منصفانه نیست.

واقعیت این است که اغلب افراد ضعف­هایشان بیشتر از توانمندی­ هایشان است. اکثر افراد در چند زمینه­ ی محدود عالی هستند و در خیلی زمینه­ ها متوسط یا کاملاً ناتوانند. وقتی عاشق کسی می­ شوید، عاشق خصوصیات مثبتی که او دارد. از آن به بعد اصلاً نباید همسرتان را با هیچ­کس دیگری مقایسه کنید که ممکن است در بعضی زمینه­ ها خصوصیات بهتری از همسرتان داشته باشد. خصوصیات یک فرد دیگر، هیچ ربطی به رابطه­ ی شما ندارد. تنها چیزی که مهم است، خصوصیات خوب طرف مقابل­تان است.

ممکن است مایه تعجب باشد، ولی شما هم بی ­نقص نیستید. در واقع اگر قرار بود بنشینید و صادقانه ضعف­هایتان را فهرست کنید، احتمالاً چندین صفحه ­ی کاغذ لازم می­شد! البته این در مورد همه صادق است.

بعضی افراد فراموش کارند و بعضی هم بی­ حوصله. بعضی وقت­ها افراد زودرنج هستند یا به راحتی حواسشان پرت می­ شود. بعضی وقت­ها افراد به نظر بی­ عاطفه یا ناآگاه به نظر می آید. اما در همه­ ی این شرایط باید چیزی را که می­ خواهید با ملایمت درخواست کنید و نشان دهید چطور این رفتارشان می ­تواند به نحوی بهتر شود.

ولی اساساً او را به خاطر خصوصیات خوبی که دارد، بپذیرید و بیشتر وقت­ها روی آن خصوصیات تمرکز کنید، این کار کلید واقعی برای همیشه عاشق ماندن است.

شماره ۱۰: در هر موقعیتی عزت نفس ایجاد کنید

مری کی اَش، مؤسس و مدیر شرکت لوازم آرایشی مری کی، گفته هر کسی یک تابلوی نامرئی به گردنش آویزان کرده که رویش نوشته: «کاری کن که احساس کنم مهم هستم». در هر تعاملی که با مهم­ترین شخص زندگی­تان دارید، باید جملاتی بگویید و کارهایی انجام بدهید که او احساس کند مهم است. به یاد داشته باشید هر کس به نوعی خودبین است. همه نیاز به تقویت مداوم عزت نفسشان دارند.

در واقع روانشناسان معتقدند هرکاری که می­ کنیم یا برای ایجاد عزت نفس است و یا اینکه از تضعیف شدن آن توسط دیگران جلوگیری کنیم. درست همان­طور که هر چقدر به فرزندتان بگویید دوست­شان دارید، باز هم کم است. هر چقدر هم برای عزت نفس و خودباوری در شریکِ زندگی­تان تلاش کنید، باز هم کم است.

آنچه مایه­ ی دلگرمی است این است که وقتی شما منبع اصلی عزت نفس طرف مقابل­تان باشید، برایش منبع اصلی عشق، پذیرش و جذابیت می­ شوید.

پنج کار عالی وجود دارد که می­ توانید هر روز انجام بدهید تا در طرف مقابل­تان عزت نفس ایجاد کنید.

اولی پذیرش است: پذیرش مثبت و بی­قید و شرط طرف مقابل، یکی از عمیق­ترین نیازهای ضمیر ناخودآگاه او را برآورده می­ کند که عبارت است از نیاز به ایمنی و اطمینان از دید دیگری.

دومی خوش ­اخلاقی است: شخص سرزنده، مثبت و خوش اخلاقی باشید. به جای اینکه همیشه به دنبال اشتباهات باشید، به دنبال چیزهای درست بگردید. مشاجره نکنید و همیشه از مشاجره بپرهیزید.

سومی تشکر است: تشکرتان را به سادگی و در هر موقعیتی که توانستید با گفتن «متشکرم» بیان کنید. هر چه بیشتر به طرف مقابل­تان بگویید «متشکرم» او هم بیشتر خودش را به زحمت می­ اندازد تا در شما احساس قدردانی ایجاد کند.

تأیید چهارمین راه برای افزایش اعتماد به نفس است: با تعریف از طرف مقابل­تان به خاطر هر دستاورد و هر موقعیت بزرگ یا کوچک، تأییدتان را نشان می­ دهید. تعریف کردن احتمالاً بیشتر از هر رفتار دیگری عزت نفس ایجاد می­ کند. هر وقت از کسی تعریف کنند، از درون احساس خوشحالی، ارزشمندی و مهم بودن می­ کند. هر چقدر و به خاطر هر چیزی از افراد تعریف کنید، باز هم کم است.

پنجمی تحسین است: شخصیت، خصوصیات، لباس­ها، دارایی­ها، موفقیت­ها و حتی لوازم شخصی طرف­تان را تحسین کنید. همانطور که آبراهام لینکلن گفته: «همه نیاز به تمجید دارند. هر وقت به هر دلیلی کسی را تحسین می ­کنید، از درون احساس خوشحالی می­ کند و عزت نفسش بالا می­ رود».

و بهترین نکته این است که وقتی پذیرش، خوش ­اخلاقی، تشکر، تأیید و تحسین را به کار بگیرید، طرف مقابل­تان نیز آنها را در مورد شما به کار خواهد گرفت. این راه فوق­العاده­ ای برای همیشه عاشق ماندن است.

شماره ۱۱: هیچ وقت با عصبانیت به رختخواب نروید

ضرب­المثل قدیمی هست که می­گوید: «هرگز روز را با عصبانیت به پایان نرسان» معنی­ اش این است که باید بیدار بمانید و قبل از اینکه به رختخواب بروید، هر اختلاف نظر و مشکلی که دارید، حل کنید. هرگز نباید شب را در رختخواب­تان دراز بکشید و در مورد مسأله ­ای که هنوز حلش نکرده­ اید یا درست به آن نپرداخته ­اید، عصبانی و ناراحت باشید. بهترین جا برای حل یک اختلاف نظر، آشپزخانه یا اتاق نشیمن است؛ جایی که به حد کافی از اتاق خواب فاصله داشته باشد. اتاق خواب فقط برای خوابیدن و داشتن روابط عاطفی است، نه جر و بحث و مخالفت. باید قسمت­های مختلف خانه­ تان را چه در ذهن و چه در عمل جدا نگه دارید. به یاد داشته باشید که در پایان روز هر دوی شما خسته هستید و نسبت به چیزهای خیلی کوچکی حساسیت دارید که احتمالاً در طول روز اصلاً آزارتان نمی ­داد. پس کمی در برابر هم کوتاه بیایید. آماده باشید که عذرخواهی کنید و چشم پوشی کنید. از داشتن احساس حق به جانب، آزرده و برخوردهای سرد بر سر یک اختلاف نظر کوچک که واقعاً اهمیتی ندارد، خودداری کنید.

یکی از مهم­ترین سوال­هایی که در یک رابطه­ ی سعادتمند طولانی یاد گرفته ­ام، این است که به طور مداوم از خودتان بپرسید: «اینجا چه چیزی مهم است؟» مدام بپرسید «چه چیزی مهم است؟» چه چیزی مهم است. وقتی این سوال را از خود می­ پرسید فوراً می­ فهمید که عشق، آرامش، خوشبختی و موفقیت بلند مدت در رابطه­ تان مهم­تر از هر مسأله بخصوصی است که شاید در این لحظه آزارتان بدهد.

وقتی رابطه­ تان را مقدم بر امور دیگر قرار می دهید، معمولاً مساله ای که در حال حاضر بر سرش بحث می­ کنید، بی­ اهمیت و ناچیز می­ شود. بنابراین از قبل توافق کنید که هر اتفاقی بیفتد همیشه قبل از رفتن به رفتن به رختخواب، آن را حل خواهید کرد. هیچ وقت با عصبانیت به رختخواب نروید. این یک روش کلیدی برای همیشه عاشق ماندن است.

شماره ۱۲: طرف مقابل­تان را به عنوان فردی ایده­ آل مجسم کنید.

همیشه به او از جنبه­ های مثبت و ایده­ آل فکر کنید. همیشه به او به عنوان بهترین فردی فکر کنید که می­ توانید تصورش کنید. تجسم و تصور شما، تأثیر فراوانی بر رفتار اطرافیان­تان و به خصوص مهم­ترین فرد زندگی­تان دارد.

وقتی دایماً همسرتان را به صورت بهترین کسی که می ­تواند باشد، مجسم کنید، روی ضمیر ناخودآگاهش تأثیر می­ گذارد و در واقع باعث می­ شود آنطور رفتار کند که او را تصور کرده ­اید. بسیاری از روابط زناشویی که با مشکل مواجه بودند، با همین تمرین ساده بهبود پیدا کرده ­اند. اگر با همسرتان مشکل دارید، هر روز چند دقیقه وقت بگذارید و او را دقیقاً همان­گونه مجسم کنید که در ابتدا عاشقش شده بودید. او را صمیمی، مهربان، باملاحظه و عاشق ببینید. او را با محبت، خوش بین، شاداب و رو به رشد ببینید. در ذهن­تان او را مانند همان کسی تصور کنید که عاشقش شده بودید و دوست دارید دوباره همان­گونه باشد.

خیلی جالب است که این تصویرسازی ذهنی از طرف شما واقعاً تا چه حد افکار، احساسات و رفتار طرف مقابل­تان را به نحو مثبتی تغییر می­ دهد. اخیراً زنی به من گفت که: «با استفاده از این روش مردی که می ­خواستم از او جدا شوم، ناپدید شد و مردی که با او ازدواج کرده بودم، دوباره به زندگی­ ام برگشت.»

به خصوص با طرف مقابل­تان طوری برخورد کنید که انگار کاملاً فرد ایده ­آل شماست. با او طوری برخورد کنید که انگار مهربان، عاشق، با ملاحظه، گرم، بامحبت و صبور است و هر صفتی که ممکن است از همسرتان بخواهید در او وجود دارد. این برخورد تأثیر فوق­العاده ­ای بر ضمیر ناخودآگاه و رفتار طرف مقابل­تان دارد و به تنهایی می­ تواند کلید همیشه عاشق ماندن باشد.

شماره ۱۳: با طرف مقابل­تان همانند یک مشتری برخورد کنید

یکی از کلیدهای همیشه عاشق ماندن این است که با همسرتان همان طوری برخورد کنید که در کارتان با یک مشتری جذاب و زیرک برخورد می­ کنید. با همسرتان طوری برخورد کنید که انگار مهم­ترین مشتری شرکت­ تان است و شما مأمور شده­ اید مسئول رسیدگی به کارهای او باشید.

می­دانید که وقتی سروکارتان با یک مشتری مهم است، همیشه بهترین برخورد را باید داشته باشید. شما گرم، دوستانه، با ادب، با ملاحظه، قدردان، با احترام و یاری کننده هستید. اگر با کسی که ممکن است که با همسرتان که هر روز او می­ بینید این طور رفتار کنید.

همیشه با همسرتان طوری برخورد کنید که انگار مهم­ترین شخص در زندگی شماست، چرا که او واقعاً مهم­ترین شخص است. این مساله بیش از هر چیز دیگری کمک می­ کند تا همیشه عاشق بمانید.

شماره ۱۴: دوران نامزدی را به خاطر بیاورید

معمولاً شادترین و عاشقانه ­ترین دوران زندگی­تان، روزهای اولی است که با هم آشنا شدید. باید اجازه بدهید ذهن­تان آن دوران خوش را به طور مرتب یادآوری کند. دورانی که کاملاً با هم همساز بودید را مرور کنید و به یاد بیاورید. لحظاتی را به یاد بیاورید که با هم می­ خندیدید، به هم عشق می­ ورزیدید، با هم درد و دل می­ کردید و از هر نظر کاملاً با هم راحت و خوشحال بودید. وقتی رابطه­ تان رشد می­کند، پخته می­ شود. آن لحظات عالی اولیه می­گذرد و به چیزی عمیق­تر و پیچیده­ تر تبدیل خواهند شد.

مسئولیت خانه و خانواده و مسایل مالی به دوش­تان می­ افتد. خیلی­ ها چون دیگر آن راحتی و عشق صمیمانه و طبیعی هفته­ ها و ماه­های اول را بین خود احساس نمی­ کنند، فکر می­ کنند عشق از رابطه­شان بیرون رفته است. اما این مساله واقعیت ندارد. روابط مثل عسل است، با گذشت زمان عمیق­تر، پخته­ تر، غنی­تر و ارزشمندتر می­ شود. حال و هوای سبک­سرانه، راحت و سرزنده­ ی اولیه­ اش را از دست می­ دهد، اما تبدیل به چیزی بسیار بهتر و باارزش­تر می­ شود.

با وجود این باید دایماً به عقب برگردید و به یاد بیاورید در ابتدا که نامزد بودید، چه چیزی در او بیشتر از همه به نظرتان جذاب، گیرا و دوست داشتنی می­ آمد. به یاد بیاورید که دقیقاً به چه دلیل و چه زمانی عاشق او شدید. چه چیزی در او وجود داشت که این واکنش جادویی را به راه انداخت و شما دو نفر را به هم رساند.

هر چه بیشتر خصوصیات خوب طرف دیگر را به یاد بیاورید و بگویید، او هم بیشتر آن خصوصیات را به یاد خواهد آورد و سعی می­کند در رابطه­ اش با شما آنها را بیشتر به کار گیرد. این مطمئن­ ترین راه برای پرورش دادن این خصوصیات و ایجاد انگیزه برای افزایش و به ظهور رساندن آنها در رابطه­ تان است.

شماره ۱۵: زود گذشت کنید و زیاد گذشت کنید

توانایی­ تان در اینکه طرف مقابل را برای هر اشتباهی که کرده، واقعاً ببخشید نشانه­ ی شخصیت پخته و کاملاً سالم شماست. بخشش و گذشت، کلید سرزمین آرامش، خوشبختی و شادابی شخصی است. بخشش پایه­ ی اصلی خوشبختی مادام­ العمر است و در آموزه­ های تمام ادیان بزرگ نیز گنجانده شده است. بخشش اصل اساسی مسیحیت است و در سرتاسر انجیل از آن صحبت شده و مخصوصاً در دعاها به آن اشاره شده است.

روانشناسان نیز عقیده دارند که توانایی شما برای بخشش بی­قید و شرط دیگران، نشانه ­ی سلامت روان­تان است. از طرف دیگر ریشه­ ی اکثر بدبختی­های دنیای امروز، ناتوانی در گذشت از برخی اشتباه­ های واقعی یا خیالی که در گذشته اتفاق افتاده­ اند، می­ باشد.

یکی از قانون­های بزرگ خوشبختی در رابطه­ تان این است که به خاطر چیزی که اتفاق افتاده و نمی­ توان تغییرش داد ناراحت یا عصبانی نباشید. اینکه کسی دراثر اتفاق ناخوشایندی ناراحت شود را می­توان درک کرد، اما اینکه هفته­ ها و ماه­ها و حتی سال­ها بعد از آن اتفاق ناراحت بماند، هیچ کمکی به قضیه نخواهد کرد، به خصوص وقتی که نمی­ شود کاری کرد.

خوشبختانه بخشش کاری است که می­ توانید یاد بگیرید. برای شروع تصمیم بگیرید زیر هر اتفاق ناراحت کننده­ ای که در گذشته برایتان افتاده، خط بکشید. گله ­های­تان را مرور کنید و این جملات را برای هر کدام بگویید: «من او را به خاطر همه چیز می­ بخشم. همه چیز را فراموش می­ کنم و برایش آرزوی خیر و خوبی دارم» هر وقت به چیزی فکر کردید که ناراحت­تان می­ کرد، این جمله را چندین بار تکرار کنید. «من او را به خاطر همه چیز می­ بخشم همه چیز را فراموش می­کنم و برایش آرزوی خیر و خوبی دارم.»

غیر ممکن است کسی را واقعاً ببخشید و همه چیز را فراموش کنید و برایش آرزوی خیر و خوبی داشته باشید و درعین حال از دست او عصبانی و ناراحت باشید. با آزاد کردن او، خودتان را آزاد می­ کنید. با رها کردن آن اتفاق ناخوشایند، روح خودتان را رها و آزاد می­ کنید. وقتی یاد بگیرید هر حرفی یا هر کاری را که به هر نحوی شما را آزار داده است، واقعاً ببخشید و رها کنید، به یکی از جالب­ترین و روح­بخش­ ترین تجربه­ های زندگی­تان تبدیل می­ شود.

درست همانطور که کف اتاق و میز منزل­تان را تمیز نگه می­دارید، میز ذهن­تان را نیز تمیز نگه دارید. هر روز ببخشید. اگر اتفاقی افتاد که برای­تان ناراحتی ایجاد کرد، می­ توانید احساسات­تان را واضح و رک بگویید و بعد رهایش کنید. گله­ های­تان را تلنبار یا پنهان نکنید. چیزی را از گذشته ­ها پیش نکشید و به روی دیگران نیاورید.

به جای این کارها، آرامش خیال را بالاترین هدف­تان قرار دهید. وقتی آرامش خیال را بالاترین هدف خود قرار دادید، برای رسیدن به این هدف و حفظ آن باید همه مشکلات گذشته­ تان را فراموش کنید. باید او را به خاطر هر کاری که تا به حال کرده، واقعاً ببخشید. وقتی این کار را بکنید، رابطه­ تان کاملاً بهبود می­ یابد و باردیگر آرام و آسوده می­ شود بخشش یکی از کلیدهای لازم برای همیشه عاشق ماندن است.

شماره ۱۶: به خاطر اشتباه ­هایتان عذرخواهی کنید.

واقعاً جالب است که افراد چقدر انرژی صرف می­ کنند تا این واقعیت را که اشتباه کرده­ اند، بپوشانند. واقعیت این است که هیچ­کس توقع ندارد که شما بی­ نقص باشید. همه همیشه اشتباه می­ کنند. اگر فکر می­ کنید کاری کرده­ اید یا چیزی گفته­ اید که به نحوی کسی را آزرده است، به سراغ او بروید و یا تلفن کنید و بگویید «ببخشید».

وقتی از کسی عذرخواهی می­ کنید، خودتان را می­ بخشید و هر دوی­تان را رها می­ کنید.اگر طرف مقابل عذرخواهی­تان را نپذیرفت یا واکنش نامناسبی نشان داد، این دیگر مشکل اوست؛ نه شما. وظیفه شما این است که قبول کنید اشتباه کرده­ اید و عذر بخواهید. بعد می­توانید به زندگی­تان ادامه بدهید. در نهایت اینکه اگر زمانی دیدید که دارید با طرف مقابل مشاجره می­ کنید، آماده باشید که این کلمات جادویی را بگویید: «شاید اشتباه از من باشد، من خیلی وقت­ها اشتباه می­ کنم». «شاید اشتباه از من باشد، من خیلی وقت­ها اشتباه می ­کنم».

اگر حاضر باشید قبول کنید که ممکن است اشتباه از شما باشد، بحث باز می­ شود و مشکل خیلی سریع حل می­ شود.

قبول نکردن اینکه ممکن است اشتباه کنید، باعث می­ شود مشاجره بیشتر و بیشتر شود و آن را خیلی بیشتر از میزان لازم ادامه بدهیم. اینکه همیشه عاشق بمانید باید هر کاری انجام دهید تا رابطه­ تان مثبت و بی­مانع باقی بماند و برآینده متمرکز باشد نه بر گذشته.

شماره ۱۷: به همسرتان پیشنهاد کمک بدهید.

این یک روش عالی برای همیشه عاشق ماندن است. هزاران زوج خوشبخت، سه یا چهار خصوصیت را به عنوان عواملی تعیین کرده ­اند که رابطه­ شان را سرزنده و درحال رشد نگه داشته و این یکی از آنهاست. تقسیم کارهای خانه به طور مساوی، به یک رابطه­ ی سعادتمند کمک می ­کند.

یکی از کلیدهای عالی عشق و خوشبختی این است که پیشنهاد بدهید در کارهایی که همسرتان می ­تواند خودش به راحتی انجام دهد، به او کمک کنید. همین کمک کردن، حتی وقتی نیازی به آن کمک نباشد، کار بسیار محبت­ آمیزی است و در ذهن و دل همسرتان نسبت به شما عشق و علاقه ایجاد می­ کند.

برای ایجاد یک رابطه ­ی سعادتمند باید به طور مداوم داوطلبانه کمک کنید تا بار طرف مقابل سبک شود. اگر کار زیادی بر سر مرد ریخته، بچه ­ها را بیرون ببرید تا محیطی ایجاد کنید که او بتواند کارش را تکمیل کند. مرد هم می ­تواند با جستجو برای راه­ هایی که بار خانه را از دوش زن بردارد، تفاوت بزرگی در رابطه ایجاد کند. یکی از بزرگترین مشکلات زنان امروز، خستگی است. یکی از عالی­ ترین کارهایی که یک مرد می­ تواند بکند، این است که بچه­ ها را به ­خصوص نوزادان را بیرون ببرد تا زن بتواند ساعت­ها بدون مزاحمت بخوابد. این کار به کسی که بیش از حد خسته و از پا درآمده، جان تازه­ ای می­ دهد. هرچه کارهای بیشتری برای کمک به دیگری انجام بدهید، احساس بهترین درباره­ ی خودتان و رابطه­ تان پیدا خواهید کرد. این را به یاد داشته باشید که اگر به خاطر کار زیاد از پا درآمده­ اید، حتماً از طرف مقابل بخواهید کمک­تان کند. آدم­ها همیشه دوست دارند به کسانی که بیشتر از همه دوست دارند، کمک کنند.

شماره ۱۸: علایقش را بشناسید.

مردان و زنان از جنبه­ های زیادی متفاوتند. اگر جمعی از زنان و مردان وجود داشته باشد، مردان با هم یک گروه تشکیل می­ دهند و در مورد کار، ورزش، سیاست، پول و مادیات با همدیگر صحبت می­ کنند. در همین حال زنان هم با هم گروه درست می­کنند و شروع می­ کنند به صحبت در مورد مردم، روابط، خانواده، بچه­ ها و مد.

یکی از روش­های عالی برای اینکه همیشه عاشق بمانید این است که هر کس به علایق طرف مقابلش علاقه نشان دهد. ببینید چه چیزهایی برای طرف مقابل جالب است و دوست دارد راجع به آنها حرف بزند، مطالعه کند و یاد بگیرد. بعد هر روز چند دقیقه یا هر هفته چند ساعت وقت بگذارد و راجع به آن موضوع مطالبی یاد بگیرید تا بتوانید آگاهانه درمورد آن سوال و بحث کنید.

آنچه مایۀ دلگرمی است این است که لازم نیست درآن موضوع متخصص بشوید. کافی است راجع به آن یک مجله را از اول تا آخر بخوانید و بعد از طرف مقابل­تان راجع به چیزهایی که خوانده ­اید یک سری سوال بپرسید. دانشجوی آن موضوع بشوید. آدم­ها دوست دارند موضوعات مورد توجه و علاقه­ شان را به دیگران یاد بدهند.

شاید مهم­ترین عاملی که آدم­ها را عاشق هم نگه می­ دارند، با هم جور بودن است. با هم جور بودن یعنی دو نفر ویژگی­ های مشترک زیادی داشته باشند. آنها می ­توانند درباره­ ی موضوعات مورد علاقه­ ی هر دوی­شان چندین ساعت پشت سرهم حرف بزنند.

وظیفه ی هر طرف این است که درباره­ ی علایق طرف مقابل آگاهی پیدا کند تا همیشه زمینه­ های مشترکی داشته باشند تا بتوانند زمان­هایی که با هم هستند، درباره­ ی آنها صحبت کنند، در میان بگذارند و بحث کنند.

شماره ۱۹: مسئولیت کامل امور را به عهده بگیرید.

این خصوصیت فردی افراد سرآمد است. مردان و زنان با شخصیت کسانی هستند که مسئولیت خودشان و همه­ ی اجزای زندگی­شان را به عهده می­ گیرند. آنها به طور مداوم برای خودشان تکرار می­ کنند: «من مسئولم،من مسئولم، من مسئولم.»

این­گونه انسان­ها فعال هستند، نه منفعل. انسان مسئول به جای اینکه منتظر شود که اتفاقی بیفتد، خودش آن اتفاق را ایجاد می­ کند. انسان مسئولیت­ پذیر در شرایط مختلف مسئولیت را به عهده می­ گیرد و فعالانه پا پیش می­گذارد تا نتایجی را که می­ خواهد ایجاد کند. در رابطه­ تان هم باید هر مسئولیتی را که در حال حاضر لازم است، به عهده بگیرید. به قول معروف «آستین بالا بزنید» شخص کاملاً مسئول به خاطر هیچ مسأله­ای دیگران را مقصر نمی­ داند. شخص کاملاً مسئول به خاطر هیچ مسأله­ ای در زندگی که مورد رضایتش نیست، حاضر به شکایت، انتقاد و محکوم کردن دیگران نیست. شخص کاملاً مسئول وقتی مشکلی پیش می­ آید، حاضر نیست بهانه بیاورد. به جای این کارها می­ گوید: «من مسئولم». مسأله جالب این است که وقتی مسئولیت کامل را به عهده می­ گیرید، احساس قدرت و اطمینان بیشتری می­ کنید. خودباوری و عزت نفس­تان بالا می­ رود. احساس فوق­العاده­ ای از سربلندی و توانایی به شما دست می­ دهد. اما وقتی تقصیر را گردن دیگران می­ اندازید یا شکایت می­ کنید یا ایراد می­ گیرید، در واقع قدرت­تان را از دست می­ دهید. اگر تلاش کنید فرد دیگری را مسئول زندگی­تان کنید، تعادل زندگی­تان را از دست می­ دهید.

یکی از کلیدهای همیشه عاشق ماندن، این است که هر دو طرف مسئولیت کامل همه جنبه­ های رابطه­ شان را بپذیرند. بپذیرند که هر کدامشان باید هرکاری از دستشان بر می­آید، انجام دهد و هر طرف مراقب نیازهای طرف مقابل باشد. راه ایجاد قوی­ترین رابطه، همین است.

شماره ۲۰: برای با هم بودن وقت بگذارید

همان­طور که گل­ها نیاز به آب و آفتاب دارند، در روابط زناشویی هم هر دو طرف نیاز دارند زمان­های بی­وقفه­ ای کنار هم باشند تا روابط­شان رشد کند و تقویت یابد. لازم است به طور مداوم مقاطع زمانی طولانی­ ای برای با هم بودن اختصاص دهید. این مقاطع زمانی باید حداقل ۳۰ و ۶۰ و ۹۰ دقیقه باشد که در آن فقط با هم باشید، ارتباط برقرار کنید و حرف بزنید. به خاطر پر مشغله بودن زندگی­تان، باید خلاقیت داشته باشید تا بتوانید این مقاطع زمانی را به هر زحمتی که هست، ایجاد کنید. آنها برای خوشبختی و سلامتی عاطفی­تان همانقدر اهمیت دارند که آب و غذا برای سلامتی جسمی­تان مهم هستند.

هر وقت که می ­توانید با طرف مقابل­تان سوار اتومبیل شوید و در حال رانندگی رادیو را خاموش نگه دارید. وقتی با کسی در ماشین هستید، درواقع یک خلاء صوتی ایجاد می­ کند و طبیعت اجازه نمی­ دهد خلأ باقی بماند. همین که در یک ماشین ساکت می­ نشینید، فضا از گفتگو پر می­ شود. بعضی وقت­ها زمانی که درحین رانندگی طی مسیر، ۳۰ و ۶۰ یا ۹۰ دقیقه­ ای که با هم هستید، بیشتر، بهتر و ارزشمندتر از زمانی است که طی چند روز در شلوغی خانه با هم وقت می­ گذرانید. هر سال برای مسافرت برنامه­ ریزی کنید و در مورد این مسافرت­ها جدی و دقیق باشید. کلیدش این است که از قبل برای تعطیلی و سفر جا رزرو کنید و پولش راهم جلوتر بدهید، طوری که نتوانید پس بگیرید. این کار عملاً مجبورتان می­ کند هر اتفاقی هم که بیفتد به این سفر بروید. باید هر سه ماه یک بار یا سالی چهار بار یک سفر سه روزه آخر هفته­ ای برای خودتان ترتیب بدهید که دور از همه و با هم باشید. باید با هم به پیاده­روی بروید. بعضی وقت­ها می­ توانید صبح زود بیدار شوید و بدون روشن کردن تلویزیون یا رادیو، بنشینید چای یا قهوه بخورید، روزنامه بخوانید و گپ بزنید. هیچ وقت اجازه ندهید گفتگوی­تان قربانی رادیو، تلویزیون یا کتاب و مجله بشود. هر وقت فرصت یا موقعیتی پیدا می­ کنید که با هم حرف بزنید، رادیو و تلویزیون را خاموش کنید. کتاب و مجله را کنار بگذارید. اگر می­ خواهید همیشه عاشق بمانید، گفتگوی راحت و صادقانه را در صدر فهرست کارهای ارزشمندی بگذارید که می ­تواند با هم انجام بدهید.

شماره ۲۱: هدف­های مشترک ایجاد کنید

ضرب­ المثلی هست که می­ گوید: «زوجی که با هم دعا می­ کنند، باهم باقی می­ مانند» همچنین زوجی که هدف مشترک دارند هم با هم می­ مانند. خوشبخت­ترین زوج­ها، آنهایی هستند که تصمیم گرفته ­اند به چیزهای مشترکی برسند و به همراه هم در یک جهت حرکت می­ کنند.

برای شروع، با هم یک تصویر ذهنی از آینده­ی ایده­ آل­تان ایجاد کنید. با هم بنشینید و برای ۵ یا ۱۰ سال آینده برنامه­ ریزی کنید. تصور کنید زندگی­تان در ۵ یا ۱۰ سال آینده از هر نظر ایده­ آل باشد؛ در این صورت چطور خواهد بود؟ یک ورق کاغذ بردارید و برای رابطه­ تان یک فهرست رویایی بنویسید. فرض کنید زندگی­تان از همه نظر ایده­ آل است و هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد، تک تک چیزهایی که می­ خواهید در این زندگی ایده­ آل داشته باشید را بنویسید. تصور کنید در قرعه ­کشی برنده­ ی پول فراوانی شده­ اید و می­ توانید زندگی­تان را هر طور که می­ خواهید طراحی کنید. در این صورت چه چیزی را عوض می­ کردید؟ چه کاری را بیشتر انجام می­ دادید؟ چه کاری را کمتر انجام می­ دادید؟ اگر مبلغ زیادی پول به شما ارث می­ رسید چه کاری را از امروز شروع می­ کردید؟ جواب­تان هر چه هست، آن را بنویسید و شروع کنید به پرسیدن این سوال که چطور می­ توانید آنها را بدست اوردید. سوال «چطور؟» یکی از جالب­ترین و قوی­ترین سوالاتی است که می­ توانید تا آخر عمرتان و تا آخر رابطه­ تان از خودتان بپرسید. هرگاه در زندگی­تان چیزی می­ خواستید اگر به جای اینکه به تمام دلایلی که آن را غیر ممکن می­ کند، فکر کنید از خودتان می­ پرسیدید: «چطور؟» آن وقت از ایده­ هایی که به سراغتان می­ آید حیرت خواهید کرد.

چیزی که احتمالاً بیشتر از همه می­ تواند دو نفر را به هم نزدیک کند، این است که درباره ­ی هدف­های مشترک­شان، تصویر ذهنی­شان و جهت حرکت­شان هر روز با هم حرف بزنند و اقدامی انجام بدهند. این هدف­ها، آرزوها، رؤیاها و آرمان­ها تبدیل به چسبی می­ شود که دو نفر را به هم متصل نگه می ­دارد و هرچه هم در بیرون اتفاق بیفتد روی آن تأثیری نمی­ گذارد. وقتی دو نفر با مجموعه­ ای از هدف­ها با هم پیوند دارند و با هم و تک تک روی آنها کار می­ کنند، این دو فرد با هم بسیار هماهنگ می­ شوند. آنها نسبت به هم عشق و احترام بیشتری خواهند داشت و از فراز و نشیب­ها، پیشرفت­ها و موفقیت­ها بیشتر لذت خواهند برد. تبدیل به یک روح دردو بدن می­ شوند و در نتیجه همیشه عاشق می­ مانند. اجازه دهید این مقاله را با گفتن این مطلب که این دوران بهترین زمان برای زندگی در تمام تاریخ بشریت است، به پایان برسانم. امروزه می­ توانید نسبت به آنچه تا به حال ممکن بوده، بسیار طولانی­تر و بسیار بهتر زندگی کنید و مهم­ترین چیز در زندگی، روابط زناشویی است. توانایی­تان در ایجاد و حفظ  یک رابطه­ ی عالی با شخص دیگر، مهم­ترین کاری است که می­ توانید برای خوشبختی، سلامتی و طول عمرتان انجام بدهید. رابطه­ ی زناشویی­ تان باید از هر موضوع دیگری برای­تان مهم­تر باشد. اگر مسائلی از قبیل شغل، پول، موفقیت، پیشرفت و چیزهای مادی مانعی برای ایجاد و حفظ یک رابطه­ ی محبت­ آمیز عالی با طرف مقابل در زندگی­تان ایجاد کردند، باید حاضر باشید تمام آنها را کنار بگذارید. برای اینکه همیشه عاشق بمانید باید ۲۱ ایده­ ی عالی که در این مقاله ارائه شده را به کار بگیرید. این مقاله را چندین بار مطالعه کنید و دائماً به فکر راه­های مختلفی باشید که این اصول را به کار بگیرید و رابطه ­تان را بهتر و قوی­تر کنید.

هر وقت مشکل یا مساله­ ای داشتید، چند لحظه مکث کنید و به بهترین راه حل این مشکل یا مساله فکر کنید. بعد تنها سوالی که باید بپرسید، این است: «چطور؟» هر چه بیشتر در این باره فکر و صحبت کنید که چطور می­ توانید مشکلات­تان را حل کنید و به هدف­هایتان برسید و رابطه­ ی دلخواهتان را به وجود بیاورید، بیشترو بیشتر به شما الهام خواهد شد و در مسیری قرار خواهید گرفت که همیشه عاشق بمانید.

۳ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!