رییس سازمان حسابرسی با اعلام سه برابر شدن گزارش‌های مقبول مالی طی ۱۱ سال گذشته‌، تعداد گزارش های صادره از سوی این سازمان تا دیماه سال جاری را دوهزار و ۵۵۶ مورد اعلام کرد و در مقایسه سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ گفت: از مجموع گزارش های این سازمان در سال ۱۳۸۰، ۷۰٫۴ درصد آن مشروط، ۱۳٫۶ درصد مقبول و ۱۶ درصد مردود بوده است.


اکبر سهیلی‌ پور در یک نشست خبری در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی، افزود: این در حالی است که ۵۵ درصد آن گزارش‌ها در سال ۱۳۹۰ مشروط، ۴۲ درصد مقبول و ۳ درصد مردود و یا به صورت عدم اظهارنظر بوده اند.

وی درباره متمرکز کردن اطلاعات ارایه تسهیلات در بانک مرکزی عنوان کرد: هر چند این امر انجام شده، اما به دلیل آف لاین بودن آن، کافی نیست و باید اطلاعات به صورت آنلاین و به روزتر باشد.

رییس سازمان حسابرسی ادامه داد: این سازمان، ۱۰۰ درصد شرکت های دولتی و شرکت هایی که بخشی از درآمدشان متعلق به دولت است را بررسی می کند، ضمن آنکه تعدادی از شرکت های بخش خصوصی و نیز گزارش های شرکت های بورسی برای اعلام سود، زیر نظر این سازمان است.

وی درباره اخبار منتشر شده در خصوص پولشویی در بانک و بیمه پارسیان گفت: این دو نهاد مالی زیر نظر سازمان حسابرسی نیست و گزارشات آنها را رسیگی نمی کنیم.

سهیلی‌ پور از هشدار این سازمان به بانکها و شرکتها برای معامله با ۴۰ تا ۵۰ گروه خبر داد و گفت: بدهی معوقه این گروهها اعلام شده و بر همین اساس، ریسک معامله با آنها بالاست.

وی افزود: اگر بسترهای لازم برای سوء استفاده ایجاد نشود، این امر در کشور به حداقل می رسد.

رییس سازمان حسابرسی با تاکید بر اهمیت کنترل داخلی شرکت ها و بانک‌ها، ادامه داد: سازمان حسابرسی سال گذشته قراردادهای مستقلی را با بانکها برای ارزیابی عملکرد شعب و فعالیت بانکی منعقد کرده است.

وی تعداد قراردادهای منعقده را ۶۰ قرارداد اعلام کرد و گفت: هر چند در شبکه بانکی سیستم ها و حجم عملیات به سرعت رشد کرده، اما ارزیابی ها در این شبکه به آن میزان ارتقا نیافته است.

سهیلی‌ پور تخلفات سیستم بانکی پیچیده شده و برای کنترل آنها باید دسترسی به نرم افزارهای قوی داشته باشیم.

وی با در مورد تخلف مالی ۳ هزارمیلیارد تومانی در سیستم بانکی کشور، افزود: هر چند بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰، اعلام شد که سازمان حسابرسی به وظایفش عمل نکرده است ، اما این سازمان از دو سال قبل از فاش شدن
این اخلال، گزارش هایی را در خصوص این گروه اعلام کرده بود.


رییس سازمان حسابرسی ادامه داد: اگر اسناد اعتباری برای هر یک از رؤسایی که هرکدام تا سقف مشخصی اجازه گشایش ال.سی دارند، به شکل متفاوتی طراحی شود و در اختیار آن‌ها قرار گیرد، رییس شعبه‌ای که سقف گشایش اعتبار اسنادی‌اش ۵۰ میلیون تومان است، نخواهد توانست ال.سی‌های میلیاردی باز کند.
وی درخصوص معوقات بانکی با بیان اینکه برخی از معوقات به دلیل وجود مشکلات در بخش تولید و بخشی نیز به دلیل سوء استفاده است، گفت: برخی تسهیلات را با نرخ پایین دریافت کرده اند و در صورت پرداخت نکردن اقساط، حداکثر ۶ درصد جریمه می شوند. درحالی که نرخ بازار بسیار بالاتر از این ارقام است و در نهایت ، پرداخت نکردن اقساط تسهیلات به نفع سوء استفاده کنندگان است.

سهیلی‌ پور در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد روش‌های حسابرسی سازمان گفت: ما هم به روش نقدی یعنی براساس درآمد حاصله و اعلام شده و هم به روش تعهدی یعنی بر مبنای درآمدی که باید حاصل می‌شده است، حسابرسی را انجام می‌دهیم.

در حاشیه

رییس سازمان حسابرسی در بخش از سخنان خود با اشاره پیچیده‌تر شدن روش‌های تخلف مالی در کشور گفت: هوش ایرانی تنها در انرژی هسته‌ای و سلول‌های بنیادین نیست که نمود پیدا می‌کند، بلکه در زمینه تخلفات مالی هم نمود دارد!

منبع : عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!