Feedback عادات مثبت و منفی درکار

اگر در دنیای کار تازه وارد باشید مطمئنا مشتاق هستید که هر چه زودتر مهارت‌ها و دانشتان را ارائه دهید. با چند عادت کاری مؤثر و کارآمد می‌توانید بهره‌وریتان را افزوده و با مستمر و مصر بودن امکان موفقیت را افزایش دهید.

۱- داوطلب‌شدن برای انجام کارهایکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن این نکته که شما یک یادگیرنده مشتاق هستید و از کار سخت نمی‌ترسید، داوطلب شدن برای انجام وظایف است؛ به‌خصوص کارهایی که هیچ‌کس علاقه‌ای به انجام آن ندارد. به‌هرحال قبل از انجام کار مهارت‌ها و دانسته‌هایتان را ارزیابی کنید تا ببینید آیا می‌توانید به‌طور متقاعد کننده‌ای از عهده امور بر‌آیید یا خیر؟ اگر نتیجه ارزیابی مثبت بود پیش بروید و کار را انجام دهید.ضمنا تعهدات و زمان تحویل کار را به خاطر داشته باشید. فکر نکنید فرصت زیادی برای انجام کار دارید. وقتی پروژه‌ای را شروع می‌کنید تا آخر آن را ببینید. شما به‌عنوان فردی که مشتاق انجام کار اضافی است و همچنین کسی که کار را تا پایان دنبال می‌کند، دیده شده‌اید؛ اینها نخستین عاداتی است که باید درونی کنید.

۲- با مردم مهربان باشیدمطمئنا همه ما این جمله را شنیده‌ایم که «با مردم بدون توجه به رتبه و درجه آنها مهربان باشید». به‌نظر، این نکته فلسفی می‌آید اما وقتی با مردم مهربان باشید آنها راهشان را برای کمک به شما باز می‌کنند، آن‌هم در سازمانی که هرگز نمی‌دانید به چه کمک‌هایی نیاز خواهید داشت. همکاران اغلب دوست دارند با افراد مهربان و مستعد کار کنند. وقتی این عادت کاری مؤثر و کارآمد را دارید، دیگران می‌خواهند شما در گروهشان کار کنید. مهربان بودن با مردم یک عادت متداول است. نکته دیگری در مورد این عادت بخصوص وجود ندارد که مجبور باشید مهارتی در زمینه آن به دست آورید؛ یک خنده و یک وقت بخیر گفتن در اول صبح شروع خوبی است. در این روزها و در این دوره که افراد در محیط‌های کاری تحت استرس هستند، آیا اضافه کردن یک استرس به دیگران لزومی دارد؟ خوبی، اغلب با خوبی تلافی می‌شود و می‌تواند سطح استرس را کم کند.

۳- اولویت‌بندی کارهاهمه ما دوست داریم کارهایمان را با مواردی شروع کنیم که به ذهنیت‌مان نزدیک‌ترند. به‌هرحال اغلب این موارد ممکن است در مجموعه کار‌های فوری و مهم نباشد. وقتی کاری را انتخاب می‌کنید که بیشتر مورد علاقه خودتان است تا مواردی که برای محیط کار ضرورت و فوریت دارد، فرصت خودتان را برای کسب موفقیت از بین برده‌اید. فهرستی از کارهایی که برای شرکت‌تان اهمیت استراتژیک دارد، انتخاب کرده و نقش خودتان را برای کامل کردن این وظایف جهت رسیدن به یک هدف مشترک مشخص کنید. وقتی کارها را اولویت‌بندی می‌کنید کارآمدتر هستید.

۴- مثبت باقی بمانیدوقتی کسی در محیطی تازه‌وارد است، طبیعی است که احساس مطبوعی نداشته باشد، به‌خصوص اگر قبلا در یک محیط کاری نبوده است. شما با افراد جدیدی سر و کار دارید که در محیط کار بسیار متفاوت از محیط مدرسه و دانشگاه رفتار می‌کنند؛ زمان می‌برد تا به این موارد عادت کنید. در هر سازمانی تعدادی از سیاست‌های کاری هر چند در ابعاد کوچک وجود دارند که با آنها سر و‌کار خواهید داشت، پس باید با آنها آشنا شوید. از بالا به همه این موارد نگاه کنید و در مواجهه با چالش‌ها مثبت باقی بمانید. در این صورت روی اهداف‌تان متمرکز می‌مانید و تصمیمات بهتری می‌گیرید.

۵- مشکلات را مشخص کنید اما راه‌حل هم بیاوریدیک عادت کاری مؤثر دیگر این است که هر وقت مشکلی را مطرح می‌کنید راه حلی هم بیاورید. به خاطر داشته باشید وقتی مسئله‌ای دارید اما راه‌حلی ندارید به‌عنوان فردی که صرفا گله و شکایت می‌کند مشخص می‌شوید. از این برچسب دوری کنید و راه‌حل بدهید. این رویه همچنین برای رئیس‌تان آشکار می‌کند که شما قبل از اینکه با مشکلات نزد او بروید به راهکارها هم فکر کرده‌اید.این پنج عادت کاری در نگاه اجمالی به‌نظر عادات متداول می‌آیند. اما به‌هرحال در محیط‌های کاری افراد اغلب این عادات کاری پایه را فراموش کرده یا به قدر کافی آنها را تمرین نمی‌کنند، درحالی‌که درونی کردن آنها و تمرین مداوم، فرصت را برای موفقیت افزایش می‌دهد.عادات منفیهمه افراد چند نقطه ضعف در رفتارهای کاری‌شان دارند، اغلب اوقات این موارد باعث آزار و اذیت دیگران می‌شود و نهایتا مشکلاتی را در موقعیت شغلی‌شان به‌وجود می‌آورد. برخی از این عادات از رفتارهایی که مرتبا تکرار می‌شود، ناشی می‌شود و طی زمان این رویه به‌صورت خودکار در‌می‌آید. شما آنها را انجام می‌دهید بدون اینکه تشخیص‌شان بدهید؛ پس باید روی این مسائل کار کرد.

Effects

 

اینجا برخی عادات مضر که باید برای از بین بردن آنها تلاش کرد، مطرح می‌شود:

به تعویق انداختن کارهابه تعویق انداختن فعالیت‌ها باعث به‌وجود آوردن مشکلات جدی می‌شود؛ حتی اگر فکر می‌کنید نتیجه نهایی کاری عالی است. در شرایطی که شما در یک مکان ثابت می‌مانید تا کارتان را کامل کنید نیز امکان دارد با خطر یک مانع غیرمنتظره که باعث می‌شود فرجه زمانی را از دست بدهید، مواجه شوید. حتی اگر آن موقعیت خارج از کنترل شما باشد، همه تعجب می‌کنند که چرا یک برنامه بهتر طراحی نکرده و فوریت‌های دقایق آخر را محاسبه نکردید. بخشی از این عادت ناشی از تلاش برای کامل کردن کار است. به خاطر داشته باشید که انجام دادن بهترین کار ممکن مهم‌تر است. شاید هم کار برای شما معنادار نیست یا دوست دارید کارهایی را انجام دهید که برایتان تازگی دارند. این رویه فرصت را برای پیشرفت شغلی به خطر می‌اندازد. پروژه‌هایی که به تاخیر می‌افتند باعث استرس خودتان و صدمه دیدن کیفیت کار می‌شود.

کاربر بی‌نظم پست الکترونیک این روزها ماهیت دوم بیشتر افراد شده است. در ارتباطات غیررسمی، آنها یک یادداشت پستی رقمی هستند. گاهی اوقات ما یک پیام را تایپ می‌کنیم و آن را بدون ویرایش یا کنترل دوباره دریافت‌کننده‌ها ارسال می‌کنیم؛ این روش نابودگر است. اگر تا به‌حال به این نکته توجه نکرده‌اید، آن روز به‌زودی خواهد آمد که شما تصادفا نامه‌ای را برای همه ارسال می‌کنید و تعداد زیادی از خوانندگان یادداشتی را دریافت می‌کنند که شما درنظر داشته‌اید فقط یکی از همکارانتان آن را بخواند.

اشتباه گرفتن مفهوم رفتار غیررسمی با رفتار بی‌ادبانهدر بسیاری از مراکز کاری، رئیس تصمیم‌گیرنده است اما خیلی سختگیر نیست. شاید کارکنان او را با نام کوچک صدا کنند یا بعد از ساعات کار با او به گپ و گفت‌وگو بپردازند اما به‌هرحال همچنان او رئیس است و دیگران کارمند؛ کسی که می‌گوید هرکسی چه کاری انجام دهد و می‌تواند دیگران را اخراج کند. حین صحبت کردن با او، به‌عنوان مثال وقتی که در حال ارائه گزارش هستید یا زمانی که به‌عنوان نزدیک‌ترین دوست با وی صحبت می‌کنید، مرزها را درنظر بگیرید. شما باید ملاحظه حیطه اقتدار و اختیارات او را بکنید.

سوءاستفاده از آزادی عمل برخی از شرکت‌ها درباره ساعات ورود و خروج حساس هستند. بقیه هم مقرراتی دارند اما زیاد سختگیر نیستند و مراقبت خاصی صورت نمی‌گیرد. اما به‌هرحال اگر هر روز یک ساعت دیر برسید و بعد از ظهر یک ساعت زودتر بروید با وقتی که طی روز هدر می‌رود شهرت‌تان لطمه می‌بیند.

خودداری از مشارکت در فعالیت‌های جنبییکی از نشانه‌های خردمندی عمل کردن به این نصیحت است که فعالیت‌های جنبی و حرفه‌ای با هم تداخل نداشته باشد. امتناع از مشارکت در هر نوع فعالیت جنبی و جمعی به موقعیت کاری شما کمک نخواهد کرد. لزومی ندارد شما در تمام مراسم شرکت کنید، اما خوش برخورد بودن با همکاران و ایجاد تعامل کمک می‌کند زمینه دوستی‌ها و اعتمادها را به‌وجود آورید. به این ترتیب شما و دیگران بهتر همدیگر را می‌شناسید تا اینکه همیشه فقط در حال گذر در راهروهای اداره یکدیگر را ببینید.

همیشه دیر رسیدناین مورد همان مفهوم سوءاستفاده از آزادی عمل نیست؛ مسئله اعتماد است. اگر شما دیر سر کار، جلسات یا پروژه‌ها حاضر شوید، رئیس و همکارانتان این امر را ویژگی شما خواهند دانست و هنگامی که یک برنامه تبلیغاتی یا مسئله سروکار داشتن با یک مشتری که زمان و تعاملات در آن نقش بازی می‌کند، مطرح است، قبل از اینکه به شما فرصت داده شود، به دیگران فکر خواهد شد. چه کسی به شخصی که نمی‌تواند وقتش را مدیریت کند اعتماد دارد؟

مقرراتی بودنیکی از جنبه‌های غیرمنصفانه دنیای کار این است که گاهی اوقات به‌نظر می‌رسد شما نمی‌توانید برنده باشید. اما گاهی اوقات سهل‌انگاری‌های خود فرد این تصور را به‌وجود می‌آورد. اگر استخدام شده‌اید تا کاری انجام دهید- که حتما همین‌طور است- بیشتر رؤسا نمی‌خواهند روزتان را با خواندن کتاب مورد علاقه‌تان بگذرانید. دلیل: شما استخدام شده‌اید که کار کنید، پس به آن بپردازید. اما اگر مدیر مربوطه با یک پروژه جدید که خارج از محدوده وظایف معمول شماست، نزدتان می‌آید، باید آن را انجام دهید. «از من نخواهید که آن را انجام بدهم»؛ این چیزی نیست که بخواهید به او بگویید.

عمل‌کردن به‌عنوان یک مخالف دائمیما همه شخصیت‌های پرشور و شوق را دوست داریم اما سعی نکنید شخصی باشید که در جلسات همیشه یک ایده متفاوت دارد و می‌گوید ایده هر فرد دیگری نابخردانه است. صداهای مخالف اغلب در محیط‌های کاری گم می‌شوند زیرا بسیاری از کارمندان مشتاق، مطیع و گوش به فرمان هم هستند. مخالفت زیاد عصبی‌کننده است و باعث می‌شود افراد از شنیدن صدای شما وحشت کنند. تلاش کنید یک متفکر انتقادی باشید اما مطمئن شوید که بهترین کار را برای شرکت انجام می‌دهید و فقط سعی نمی‌کنید بلندترین صدا در اتاق باشید.

Weighing the Positives vs Negatives

تهمت زدن به شرکتدر وبلاگ‌ها، فیس بوک و سایت‌های متفاوت با بدگویی درباره رؤسا و اینکه چقدر از وضعیت کاری متنفرید، فرصت زیادی برای نابود کردن موقعیت‌تان دارید! این مسائل را خصوصی نگه دارید. اینترنت یک محیط عمومی است و کامنت‌ها راهی به سمت افراد اشتباه پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال شما مسلما نمی‌خواهید بیرون دفتر رئیس‌تان بایستید و به همکارتان بگویید چقدر آماده ترک کار هستید، پس این تمایل را در یک محیط باز مثل اینترنت هم ابراز نکنید.

مجادله‌های اداریمجادله‌های اداری اغلب به‌وجود می‌آیند و گاهی اوقات روی آنچه می‌تواند به شما سود برساند، تسلط دارند. اما نباید وقت زیادی صرف جنگ و ستیزهای اداری بکنید و وارد بحث‌هایی شوید که خارج از کنترل شماست. اگر یکی از طراحان این نمایش‌ها و مجادله‌ها باشید، شهرت بدی به‌دست می‌آورید چون کسی هستید که مشکلات را آغاز می‌کند و هیچ‌کس به او اعتماد ندارد. این بدنامی یک ویژگی است که شما را از یک محیط کاری به محیط دیگر دنبال می‌کند.

بازی‌های کامپیوتری و چت‌کردن (‌گپ و گفت‌وگوی روی خط)چند دفعه دیده‌اید که همکاران‌تان با تلفن صحبت می‌کنند، یا با بازی‌های کامپیوتری مشغول هستند و شما که برنامه‌هایتان مرتبط با آنهاست، کلافه شده‌اید؟ این عادات بد، بهره‌وری ساعات کار را کاهش می‌دهد. در شرکت‌هایی با مقررات سخت این رفتارها می‌تواند موقعیت فرد را به خطر بیندازد.از بین بردن چنین عادتی با این تشخیص که شخصا مسئول کار هستید، ساده است. به کار توجه کرده و تلاش کنید یک کار کیفی تحویل دهید. مکررا این نکته را به‌خودتان یادآوری کنید. ضمنا بازی‌ها و نرم‌افزار چت (‌گپ و گفت‌وگوی روی خط) را روی کامپیوترتان نصب نکنید.

نحوه صحبت کردن (‌تیک‌های گفتاری، به کار بردن واژگان و اصطلاحات نامناسب)وقتی شما شروع به صحبت می‌کنید افراد دید خاصی نسبت به شما پیدا می‌کنند. حالا درنظر بگیرید که چطور عادت استفاده نامناسب از واژگان می‌تواند برای ما و پیشرفت‌مان در محیط کار مضر باشد. این امر به‌خصوص برای افراد تازه کار حقیقت دارد. آنها فکر می‌کنند هنوز در محیط‌های دوستانه و دانشگاهی هستند و همان نحوه بیان را در محل کار دارند.چگونه عادات بد در محیط‌های کاری را به‌طور موفقیت‌آمیز از بین ببریم: ۱- بخواهید که عادات بد را تغییر دهید. بدون این خواسته هیچ رویه‌ای به‌صورت مثبت عمل نمی‌کند. ۲- بخواهید که پیشرفت کنید و موفق باشید. به‌خودتان بگویید که می‌خواهید بر این عادت بد غلبه کنید. افرادی که فکر می‌کنند شکست خواهند خورد، معمولا کار را قبل از اینکه به نیمه راه برسند، رها می‌کنند. ۳- یک تعهد محکم و پابرجای شخصی به لحاظ زمان و انرژی به‌خودتان بدهید؛ بدین‌معنا که یک برنامه طراحی و روی آن کار کنید.۴- درباره جایگزین‌های عادات بد فکر کنید یک کار ساده را انتخاب و با آن شروع کنید. ۵- نسبت به رفتارهای بد هشیار باشید و به محض اینکه توانستید رفتار جایگزین را شروع کنید. با قدم‌های کوچک شروع کنید و متقاعدشدن را توسعه دهید. همانطوری که پیش می‌روید برای خودتان هدف‌های بزرگ‌تر درنظر بگیرید. ۶- صبور باشید. تغییرات رفتاری نیاز به زمان و حمایت دارد. به تما‌م دوستان و همکاران درباره برنامه‌تان بگویید و از آنها بخواهید که شما را حمایت کنند. با جلب حمایت و تشویق دیگران سفر شما برای از بین بردن عادات منفی به تنهایی انجام نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!