برای کسانی که می خواهند سیگار را ترک کنند ، پیشنهاد سیگار یک دوست در شب تعطیل و در حالی که در یک کافه نشسته اند ، می تواند آنها را از این تصمیم منصرف کند. برای کسی که می خواهد وزنش را کم کند ، یک تکه کیک خوشمزه در میهمانی تولد یکی از نزدیکانش می تواند باز دارنده باشد . و یا برای آنکه می خواهد به وضعیت مالی خود ، بهبود ببخشد ، باید دید ،آیا در یک روز مناسب برای خرید نیز میتواند موفق باشد ؟

پرفسور جامعه شناس ” مگ ملوی ” آنرا برخورد اهداف تعبیر می کند . وی می گوید : ”  به تصمیم های سال جدیدتان توجه کنید ، سالم بودن ویا کاهش وزن . شما این هدف را درنظر می گیرید که تغذیه سالمی داشته باشید. به شما غذاهای بسیاری اهدا شده و ناگهان جریانی از وسوسه خوردن غذاهای لذیذ و خوش طعم آغاز می شود . کدام هدف ( تغذیه سالمیا لذت غذاهای خوشمزه ) برنده می شود ؟ مطالعات ملوی و همکارانش نشان می دهد وقتیبه شخصی که اهدافی متفاوت دارد ، انتخابی داده می شود ، شخص معمولا هدفی راانتخاب می کند که در لحظه دارای اهمیت و جایگاه بالاتری در فکرش می باشد .

 لذت آنی ، میل به بردن دارد ، بدون این که شخص ،وضعیتی از هدف بالاتر را آفریده باشد .

بهترین راه برای نگهداشتن عهدهای سالجدیدمان در طی ماههای آینده چیست ؟

وی می گوید  : ” شما می توانید این کار را با استمراردر تجدید عهد و به طور مداوم در معرض آن بودن ، انجام دهید . راه هایی را پیداکنید برای جاری ساختن آن در ذهنتان . ” آنرا ساده کنید ، تغییرات ساده وصریح که آن را به سرعت ممکن می سازد . مثلا اگر قصد تان اینست که پول بیشتری ذخیره کنید ، به محل پرداخت حقوقتان بروید ( بانکی که حقوق را پرداخت می کند ) وبلافاصله ترتیبی بدهید که با یک سهم بندی ماهانه ، قسمتی از آن در حسابی که به همین منظور باز کرده اید ، واریز شود و کاغذ یادداشتی را که بر روی آن قصد تان رانوشته اید جهت یادآوری به آینه داخل دستشویی یا روی صفحه مانیتورکامپیوترتان بچسبانید . 

او می گوید ” شاید بهترین راه برای حفظ عهدتان ، اینستکه درباره آن با دیگران صحبت کنید . اگر هدفی واقعا برایتان مهم است  لازم است آنرا به یک عهد عمومی و نوشته شده باکسی که برایتان اهمیت دارد تبدیل کنید . ” او می گوید ، سازمانهایی مثل مراقبان وزن ، که قراردادهایی را می نویسند و جلسات منظمی برگزار می کنند میتوانند برای کسی که می خواهد در سال جدید یک متعهد به کاهش وزن باشد ، مفید واقع شوند .

او  داشتن اهدافیمیانمدت که در طول سال دست یافتنی و به یاد ماندنی هستند را توصیه می کند .

بر اساس مطالعه ای، در اهداف سال جدید ، ۲۵ درصد مردم عهدخود را در انتهای هفته اول شکسته اند .

“مردم یکبار که خطا می کنند ، چنان مراحل عهد خود را تقلیل یافته می بینند که دیگرحاضر نیستند به آن برگردند . اما اگر به خاطر داشته باشید که خطاها قابل درک هستند و آنها باز می توانند به عنوان قصد  به آن نگاه کنند ، شما می توانید به عهد آنها نیرویی جدید ببخشید .” 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!