حذف مالیات علی الراس برای همیشه

حذف مالیات علی الراس برای همیشه

  • وزیر اقتصاد خبر داد:

 حذف مالیات علی الراس برای همیشه

زیر امور و اقتصاد دارایی با بیان اینکه نگرانی بابت کاهش درآمدها و کسری بودجه نداریم، گفت: ۲۱ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت که امیدواریم تا پایان سال به ۳۰ هزار میلیارد تومان برسد. 

به گزارش اتاق اصناف ایران به نقل از فارس، علی طیب‌نیا وزیر امور و اقتصادی و دارایی در نشست خبری ارتقای نظام سلامت اداری اظهار داشت: اعتراف می‌کنم اخذ مالیات براساس اطلاعات درآمد و هزینه مردم نیست و اعتراف می‌کنم، این مالیات مبتنی بر علم و آگاهی از درآمدهای مردم اخذ نمی‌شود و شفاف نیست.

وزیر امور اقتصاد و دارای گفت: متاسفانه تولید قوانینی در ایران بسیار بالا است و شاید گزاف نباشد که بگوییم رتبه اول را در دنیا داریم.

طیب نیا گفت: امسال درآمد گمرک نسبت به بودجه ۱۲۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ۲۱ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص یافته است، اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به این طرح‌ها پرداخت کنیم و اکنون بالای ۵۰ درصد از پرداخت اعتبار محقق شده است.

وی تأکید کرد: نگرانی برای کاهش درآمدها و کسری بودجه نداریم،برای سال جاری عدم تحقق درآمدها خیلی ناچیز است زیرا ۶ ماه اول سال قیمت فروش نفت حتی به ۴ دلار بیش تز از قیمت مصوب رسید و درآمد نفتی نیز با وقفه وصول می‌شود که از این بابت نگران کاهش درآمدها نیستیم.

وی گفت: در حال حاضر تخلفاتی وجود داشته که مجموع آن ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده که بخشی از آنها در حوزه جعل سند برای دریافت وام و مالیات بوده است که دولت اولویت خود را پیشگیری گذاشته، اما مباحث برخورد و کنترل را در دستور کار دارد.

*دریافت مالیات بر اساس هزینه و درآمد مردم نیست

طیب‌نیا با اشاره به نظام جامع مالیاتی تاکید کرد: در حال حاضر در این نظام وضعیت موجود اخذ مالیات شناسایی شده و وضعیت مالیاتی مد نظر کنار آن قرار گرفته تا شکاف موجود بررسی و تحلیل شود که در نهایت منجر به ۳۲ پروژه مالیاتی شده است. در شرایطی هستیم که مالیات براساس اطلاعات از درآمدها و هزینه‌های مردم اخذ نمی‌شود و باید اعتراف کنم سیستم مالیاتی شفاف و مبتنی بر علم و اگاهی از درآمدهای مردم نیست درحالیکه نیاز به کارایی و عدالت در این بخش مشاهده می‌شود.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی دیگر از سیستم‌های مبارزه با فساد نظام جامع گمرکی بوده که مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات است و همه امور مربوط به عملیات گمرک به صورت الکترونیک انجام می‌شود و در نهایت ارتباط منجر به کاهش ارتباط صادرکننده و وارد کننده با ماموران گمرکی شده که در این حالت همه احساس رضایتمندی می‌کنند.

*افزایش ۱۲۰ درصدی درآمدهای مالیاتی

وی با اعلام این خبر که درآمدهای گمرک ۱۲۰ درصد در سال جاری افزایش داشته است، بیان کرد: ایجاد ساز و کار مبادله اطلاعاتی در بستر امن و رقابتی سازی این اطلاعات راه حل اساسی مبارزه با فساد است. در بازاری که چند نرخ ارز و سودهای متفاوت تسهیلاتی وجود دارد طبیعی است که افرادی که دسترسی به اطلاعات دارند فساد ایجاد می‌کند و تلاش برای کوشش و خلاقیت و ابتکار از بین می‌رود.

*اجرای ۸ پروژه اتصال سامانه‌های اطلاعاتی

وی از دیگر اقدامات این وزارتخانه را ایجاد بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی دانست و گفت: ۸ پروژه عمده برای این طرح در نظر گرفته شده که از جمله آن اتصال سازمان ثبت اسناد و املاک، مالیات، گمرک، بانک‌ها، بیمه، بورس بوده که بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را با سایر واحدهای دولتی هماهنگ کرده و از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات مربوط به مزیت‌های اقتصادی باید به صورت یکسان در اختیار دستگاه‌های دولتی و کارآفرینان بخش خصوصی قرار گیرد عنوان کرد: هیچ تبعیض اطلاعاتی نباید به سود بخش دولتی یا غیر دولتی وجود داشته باشد اکنون به دلیل اینکه اطلاعات به نحو مطلوب تولید نمی‌شود راستگویان تنبیه و دروغگویان تشویق می‌شوند. اگر کسی اظهارنامه مالیاتی خود را به درستی ارائه دهد آسیب می‌بیند و خودم این موضوع را تجربه کردم، نفع را کسی می‌برد که اطلاعات درست نمی‌دهد که با تجمیع اطلاعات و مبادله آن در میان سازمانها منجر به رعایت عدالت اطلاعاتی خواهد شد.

وی قول داد: انتهای سال آینده سازمان امور مالیاتی سامانه جامع مالیاتی خود را عملیاتی کند.

طیب‌نیا با اشاره به ایجاد سامانه اطلاعاتی در خزانه تصریح کرد: اکنون دریافت‌ها و پرداخت‌ها در خزانه آنلاین بوده و مشابه چنین کاری در بانک مرکزی و بیمه‌ها نیز صورت گرفته است.

۱۲ هزار میلیارد تومان تخلف در نظام بانکی طی دو سال

طیب‌نیا تصریح کرد: مجموع تخلفاتی که در نظام بانکی طی دو سال بوده ۱۲ هزار میلیارد تومان است. همچنین در حوزه جعل سند برای دریافت وام و مالیات کارهای مختلفی صورت گرفته است اگر چه اولویت دولت پیشگیری است اما مباحث برخورد و کنترل نیز وجود دارد.

وی در خصوص فروش اموال مازاد بانک‌ها تصریح کرد: طبق قانون باید بانک‌ها ۴۰ درصد اموال پایه خود را حفظ کنند و ۶۰ درصد آن به فروش برسد که اکنون ۵۰ درصد بوده و ۱۰ درصد بالاتر است که در بانک‌های مختلف متفاوت است و در برخی بانک‌ها نسبت آن ۲۰۰ درصد است.

طیب نیا درباره راه‌های جبران کسری درآمد نفت یادآور شد: نگرانی برای کاهش درآمدها و کسری بودجه وجود نتدارد و امسال بدون کسری عملکرد را خواهیم بست.

طیب‌نیا افزود: کسری بودجه یعنی اینکه دولت هزینه‌ای بکند که درآمدی ندارد و باید استقراض بکند و منجر به نقدینگی و تورم می‌شود.

وی ادامه داد: برای سال جاری عدم تحقق درآمدها کم بوده و در ۶ ماه اول سال قیمت فروش نفت بیش از مصوب بودجه بوده و درآمد نفتی با وقفه وصول می‌شود، نگرانی از کاهش درآمدها نداریم شاید در نهایت ۵ درصد عدم تحقق تا پایان سال وجود داشته باشد.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی پرداخت شده و تا آخر سال آن را به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسانیم.

*بودجه ۹۴ بدون کسری در مجلس

وی با بیان اینکه بودجه سال آینده امروز تقدیم می‌شود گفت: این بودجه بدون کسری پیش‌بینی شده و براساس برآوردهای واقع‌بینانه نسبت به درآمدها است.

وی در خصوص فعالیت بانک‌ها و موسسات مجاز گفت: در حال حاضر برخی از موسسات دارای چند ده شعبه هستند که بدون مجوز از بانک مرکزی فعالیت می‌کنند، این موضوع یک بحث ظریف و پیچیده است که در صورت عملکرد نامناسب منجر به بحران اجتماعی می‌شود و نیازی به اعلام رسانه‌ای آن نیست و بانک مرکزی پیگیری خواهد کرد.

امکان ورود پرسپولیس و استقلال به دلیل وضعیت بد صورت‌های مالی نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه طبق قانون پرسپولیس و استقلال باید تا پایان سال واگذار شوند، اظهارداشت: سازمان خصوصی‌سازی در حال رسیدگی به حسابرسی اموال با هماهنگی وزارت ورزش بوده که در سال جاری عملیاتی می‌شود اما امکان ورود آنها به بورس و فرابورس به دلیل وضعیت نامناسب صورت حسابهای مالی وجود ندارد و از طریق مزایده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بدهکاران بانکی را به دو دسته خوش حساب و بد حساب تقسیم کرده‌ایم، تقسیم کردیم تصریح کرد: با بررسی حسابهای مالی بدهکاران اگر تا قبل از دو سال پیش به تعهدات خود بخوبی عمل کرده باشند نشان می‌دهد به دلیل شرایط موقت کنونی نمی‌توانند به تعهدات پاسخ دهند و قطعاً در لیست بدهکاران خوش حساب قرار دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا رسانه‌ها را در بحث کشف فساد متهم به غوغاسالاری می کنید در صورتیکه دولت‌ها حتی تمایل ندارند فسادها را پیگیری کنند، گفت: یقیناً نقش رسانه‌ها در مقابله با فساد بی بدیل بوده و بسیاری از کشفیات با حضور رسانه‌ها انجام شده و یکی از برنامه‌های من برای وزارت که در مجلس نیز مطرح شد تقدیر از رسانه‌های منتقد و افشاگر است. الان نیز یک پروژه در وزارت اقتصاد راجع به این موضوع داریم و از نقد رسانه‌ها استقبال می‌کنیم و طبیعی است که نقد مفهوم و معنای خود را دارد و با هدف رفع نقاط ضعف انجام می‌شود.

طیب‌نیا در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه مجوزهای متعددی برای کسب و کار در وزارت اقتصاد وجود دارد، گفت: در راستای قانون سیاستهای اصل ۴۴ در مجلس دو کمیته تشکیل شده بود که از ادغام اینها اکنون هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار ایجاد شده و مسئولیت آن بر عهده وزارت اقتصاد است، حتی قبل از آنکه نمایندگان مجلس در این هیأت معرفی شوند جلسه آن برگزار شد و همچنین سایتی برای این موضوع ایجاد شده و مردم نیز اگر در بحث مجوزهای کسب و کار شکایت و پیشنهاداتی دارند می‌توانند از طریق این سایت اقدام کنند. اکنون در حال بررسی صدور مجوزها هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: اگر موفق شویم در مجموعه وزارت اقتصاد مجوزها را حل وفصل کنیم مشکلات کشور حل و فصل می‌شود و باید از سازمانهای درونی خودمان شروع کنیم.

وی در پایان گفت: موضوع ۱۲ هزار میلیارد تومان مربوط به گردش بین بانکی و بلا وجه بانکی بوده که طی دو سال صورت گرفته و همچنین راه اندازی سامانه صدور ضمانتنامه‌ها در بانک مرکزی موجب رهگیری ضمانت نامه‌های جعلی می‌شود.

منبع : سایت اتاق اصناف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!