خبرگزاری فارس: انجمن حسابداری مدیریت ایران رسماً شروع بکار کرد

 

خبرگزاری فارس: رئیس گروه حسابداری دانشگاه الزهرا (س) از شروع به کار رسمی انجمن حسابداری مدیریت ایران خبر داد.

علی  رحمانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، از تشکیل و شروع بکار رسمی انجمن حسابداری مدیریت ایران خبر داد و وظایف و ضرورت های تشکیل این انجمن نوپا اما مهم را تشریح کرد.

*انجمنی برای با ماهیت چند رشته ای

وی با اشاره به با برگزاری مجمعی در پنج شنبه پیش خاطر نشان کرد: به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی حسابداری مدیریت، انجمن حسابداری مدیریت ایران بر اساس مجوز شماره ۲۰۸۸۷۹٫۳ مورخ ۱۴ دی ۹۰ کمیسیون انجمن های علمی ایران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد.

وی در واکنش به این سئوال که در این انجمن چه افرادی می توانند عضو شوند، پاسخ داد: این انجمن گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی حسابداری مدیریت و توسعه کیفی متخصصین و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی دراین زمینه را در دستور کار خود قرار داده و با توجه به ماهیت چند رشته ای حسابداری مدیریت، با پذیرش اعضا از بین فارغ‌التحصیلان رشته های حسابداری، مالی، حسابرسی، مدیریت، اقتصاد، ریاضیات کاربردی، تحقیق در عملیات، فناوری اطلاعات، روانشناسی و علوم رفتاری و رشته های وابسته به عنوان واجدین شرایط عضویت، اهداف متعددی را دنبال می کند.

*وظایف و فعالیت های انجمن کدامند؟

این مقام مسئول درباره وظایف و فعالیت های تعریف شده برای انجمن حسابداری مدیریت ایران هم توضیح داد: انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی،همکاری با نهادهای اجرایی،علمی و پژوهشی درزمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی،ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز، ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی به صنعت، برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و انتشار کتب و نشریات علمی از جمله فعالیت های مدنظر برای انجمن است.

*انتخاب نخستین هیئت مدیره

رحمانی در ادامه توضیحات خود به برگزاری مجمع عمومی موسس در پنج شنبه گذشته اشاره کرد و گفت: در این مجمع که در محل دانشگاه علوم اقتصادی برگزار شد، نخستین هیئت مدیره انجمن حسابداری مدیریت ایران انتخاب شدند تا به این ترتیب فعالیت های این انجمن رسما” شروع شود.

به گفته وی، زهرا دیانتی از دانشگاه علوم اقتصادی، فریدون رهنمای رودپشتی از دانشگاه آزاد تهران مرکز، هاشم نیکومرام از دانشگاه آزاد علوم تحقیقات، یحیی حساس یگانه از دانشگاه علامه و علی رحمانی از دانشگاه الزهرا(س) به عنوان اولین اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند.

*ضرورت های تشکیل انجمن

رئیس گروه حسابداری دانشگاه الزهرا (س)با بیان اینکه چند موضوع مهم ایجاد این تشکل علمی را ضروری کرده خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است، دانش حسابداری مدیریت و متخصصان این حوزه می توانند به مدیران بنگاه های اقتصادی، سازمان های عمومی و دولتی در مدیریت صحیح هزینه ها، اعمال کنترل های بودجه ای و بهبود بهره وری در راستای ارتقای کارایی و اثر بخشی فعالیت ها کمک موثری کنند.

رحمانی ادامه داد: شناسایی و مدیریت ریسک استراتژیک و عملیاتی نیز یکی دیگر از حوزه هایی است که حسابداران مدیریت می توانند نقش آفرینی کنند. لذا وجود یک تشکل علمی که بتواند تلاش های علمی و پژوهشی را انسجام بخشد و دستاوردها و تجارب را بین اعضا اشاعه دهد، بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر در بخش هدفمند سازی و کاربردی کردن پژوهش ها در حوزه علوم انسانی تحقیقات زیادی شده ادامه داد: در قلمرو حسابداری بیشتر تحقیقات معطوف به حوزه های حسابداری مالی و بازار سرمایه است و کمتر به حوزه بسیار کاربردی حسابداری مدیریت پرداخته شده است. یکی از دلایل این امر مشکلاتی است که در زمینه دسترسی به اطلاعات و نیز روش های پژوهشی خاص این حوزه وجود دارد.

به گفته رحمانی انجمن می تواند به معرفی و اشاعه روش های پژوهشی خاص این حوزه بپردازد و با برقراری ارتباط بیشتر بین پژوهشگران و صنعت مشکل دسترسی به اطلاعات و محیط های پژوهشی را کاهش دهد. این امر می تواند جوانان پرانگیزه  را جذب این حوزه کرده و مشکل کمبود متخصص حسابداران مدیریت چه در سطح دانشگاه و چه صنعت را برطرف کند.

رحمانی با بیان اینکه حسابداری مدیریت در سال های اخیر پیشرفت های زیادی داشته ،گفت: امروز حسابداران مدیریت نه فقط در بنگاه های تولیدی،بلکه در واحدهای خدماتی،سازمان های عام المنفعه مثل شهرداری ها و بیمارستان ها و سازمان های دولتی، خدمات ارزنده ای را به مدیران ارائه داده و آنها را در اداره بهتر سازمان و ارتقای کارایی عملیات و بهبود محصولات و خدمات کمک می کنند. معرفی این حوزه دانش و تربیت متخصص برای این کاربردهای گسترده و طراحی تکنیک ها و روش های مناسب متمرکز کردن تلاش ها و برنامه ریزی خاص در قالب یک انجمن علمی را ایجاب می کند.

وی در بخش پایانی این گفت وگو اظهار داشت : انجمن حسابداری مدیریت از طریق انتشار خبرنامه و مجله و نیز برگزاری کنفرانس، کارگاه و نشست های دوره ای ضمن ارتقا و بروز نگهداشتن دانش اعضا، زمینه نوآوری و خلاقیت را در حوزه حسابداری مدیریت فراهم خواهد کرد و به سازمانها و بنگاه ها در تعریف پروژه های پژوهشی و کاربردی کردن پژوهش و توسعه علم نافع  کمک می کند و افزوده ای به بدنه دانش حسابداری مدیریت خواهد داشت.

رحمانی در خاتمه گفت:این انجمن مجوز نشریه علمی- پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت را نیز اخذ کرده تا بتواند به اشاعه و نشر دستاوردهای علمی و عملی در حوزه حسابداری مدیریت بپردازد.

در ضمن در سایت انجمن به آدرس http://imaa.associations.iau.ir/Default.aspx اطلاع رسانی برخط به اعضا صورت خواهد گرفت.

سایت انجمن حسابرسان داخلی ایران:  http://www.iaia.org.ir/default.aspx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!