۱-  مـانـیـفـسـت چیست؟

فهرست محمولات یک کشتی یا یک قطار یا یک کاروان از کامیونهایی را می‌گویند که بیشتر از یک بارنامه دارند . در فارسی می‌توان آنرا فهرست کل کالا خواند که حاوی ریز کلیه بارنامه‌های مربوط به محموله است . این فهرست کل ، زمانی عرضه می‌شود که محموله تجارتی به گمرک مقصد میرسد .

۲-  کـابـوتـاژ چیست؟

عبارت است از حمل کالا از یک بندر کشور به بندر دیگر و همچنین از یک گمرک به گمرک دیگر، که از راه کشور همجوار صورت گیرد .برای کابوتاژ ، تشریفات گمرکی لازم است و دو نوع اظهارنامه دارد که یکی هنگام خروج کالا از بندر یا مرز تنظیم می‌شود و یکی هم هنگام ورود به گمرک مرز یا بندر .

۳- کـارنـه تـیـر چیست؟

کارنه‌تیر سند ترانزیتی بین‌المللی کالا از راه زمینی است که در مبداء صادر می‌شود و به موجب آن کالا از کشورهای بین راه تا مقصد بطور ترانزیت عبور می‌کند و نیازی به انجام تشریفات ترانزیت در مرز ورودی و خروجی هر کشور نخواهد بود .

۴- کارنه دوپاساژ  چیست ؟(CARNET DE PASSAGES EN DOUANE ) در حقیقت گذرنامه وسیله حمل و نقل جاده ای است که بعنوان ورود موقت به کشور یا کشورهایی که مسافرت میکند- ممکن است برای حمل کالا – اشخاص یا بعنوان اتومبیل سواری برای گردش یا انجام اموری که در نظر است موقتا” برای ورود به کشوری ازآن استفاده شود. قاعده صدور بارنامه بین المللی این است که مفاد و متن این گونه اسناد بر اساس یکی از کنوانسیونهای بین المللی حمل و نقل تنظیم می شود.

 

۵-      کـارنـه آ . ت . آ ( A . T . A )  چیست؟

مدرک ورود موقت بین المللی است . اگر شخص و یا شرکتی کالایی به صورت ورود موقت جهت شرکت در نمایشگاهها یا تاسیس نمایشگاه ، وارد نماید و یا نمونه‌هایی برای ارائه به مشتریان وارد کند ، به موجب این مدرک نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ورود موقت نخواهد داشت .

 

۶- گـواهـی مبـداء  چیست؟

اظهاریه امضاء شده‌ای است که حاکی از مبداء ساخت کالا می‌‌باشد . گواهی مبداء توسط صادرکننده کالا و یا نماینده‌اش تهیه می‌شود ولی این گواهی در بعضی از کشورها باید روی فرم خاصی که حاوی تائید یک سازمان اداری مستقل ( برای مثال اتاق بازرگانی ) باشد صادر شود .

۷- کـالای مـتـروکـه  چیست؟

کالاهایی است که مدت توقف قانونی آنها در اماکن گمرکی یا انبار اختصاصی پایان یافته و ترخیص نشده باشد ، کالای متروکه خوانده می‌شود .

 

۸-  اعـلامـیـه ارز

سندی است بانکی که مبلغ ارز انتقال یافته جهت خرید کالا و هم ارز ریالی آن و تاریخ گشایش اعتبار آن را نشان میدهد .

 

۹- ( CIM ) چیست؟بارنامه ای که برای حمل و نقل کالا به کشورهای خاور نزدیک و اروپا در چهار چوب تعرفه TEAبوسیله راه آهن صادر میشود.

 

۱۰- اعتبار اسنادی غیرفعال (LC- NON Operative)  کدام است ؟ اعتباری است که گشایش شده و به ذینفع ابلاغ گردیده است اما در متن آن شرایطی ذکر شده تا در صورت تحقق آن شرایط این اعتبار اسنادی فعال گردد .

۱۱-   اعتبار اسنادی یوزانس Usance LC چیست ؟ اعتباری است که پرداخت وجه کالا به فروشنده در صورت تحقق شرایط اعتبار بصورت مدت دار ( ۹۰ یا ۱۸۰ روز ) توسط بانک گشایش کننده اعتبار یا بانک کارگزار پرداخت

۱۲-  CRF چیست ؟ یک سند گمرکی است که توسط موسسات بازرسی کالا صادر می شود و نشان می دهد که قیمت کالا در مبدأ مورد تأیید شرکت بازرسی قرار گرفته است .

۱۳- معامله Bay back چیست ؟ فروشنده در یک کشور خارجی ماشین آلات و دانش فنی و تأسیسات و امکانات را به کشور خریدار می دهد تا در آنجا کالا تولید شود و به کشور فروشنده برگردد .

۱۴-  • فرم SD چیست ؟سندی که تولیدکننده کالا به موجب آن کتباً اقرار می کند که کالای تولید شده مطابق استاندارد خواسته شده آن تولید گردیده است .

۱۵-  • فرم MD چیست ؟ اظهار نامه تولید کننده کالاست که به موجب آن تأئید می کند کالا براساس ضوابط استاندارد تولید گردیده ا ست .

۱۶-  • گواهی SFR چیست ؟ گواهی ثبت استاندارد در موسسه استاندارد است .

۱۷- منطقه آزاد تجاری – صنعتی چیست ؟ قسمتی از قلمرو سیاسی یک کشور که کالای عرضه شده در آنجا از لحاظ ارتباط حقوق و عوارض ورودی مشمول نظارتهای معمول گمرکی نمی شود . واردات کالا به مناطق آزاد از خارج تابع مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد جمهوری اسلامی و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی ( UCP500 )بوده و از مقررات صادرات و واردات کشور مستثنی می باشد .

۱۸-  کشورهای CIS ( کشورهای مستقل مشترک المنافع ) کدامند ؟ جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع در سال ۱۹۹۱ تأسیس گردیده و اتحادیه ای است که از جنبه های قوانین داخلی و بین المللی جانشین اتحاد جماهیر شوروی سابق شده است و سه کشور روسیه ، اوکراین و روسیه سفید آن را بنیاد نهاده اند و کشورهای آذربایجان ، ارمنستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان و مولداوی و گرجستان به عضویت آن درآمده اند .

۱۹-  بازارچه های مرزی چیست ؟ محوطه ای است محصور واقع در نقطه صفر مرزی و در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا قرار دارند و اهالی دو طرف می تواند کالا و محصولات مورد نیاز خود را با رعایت مقررات صادرات و واردات در این بازارچه ها عرضه نماید .

۲۰-  بـارنـامـه :در اصطلاح بین‌المللی کشتیرانی ، بارنامه را  بیل آولد ینگ  و در جاده و در هواپیما  سی . ام . آر  می‌خوانند . بارنامه مدرکی است برای حمل یک واحد و یا یک پارتی کالا که بعنوان گیرنده در مقصد از طرف موسسه حمل و نقل در مبداء بارگیری کالا ، صادر می‌شود . بارنامه حاوی مشخصات ظاهری کالا از قبیل تعداد بسته‌ها ، شماره و علامت آنها ، وزن با ظرف و گاهی نیز وزن خالص یا مقدار و نوع کالا طبق آنچه فرستنده اظهار کرده است . میباشد . گیرنده بارنامه بر طبق مفاد آن ، کالا را از موسسه حمل و نقل دریافت میدارد .

 

۲۱-  بارنامه فیاتا ( FIATA COMBINED TRNSPORT . B/L ) بارنامه فیاتا معتبرترین بارنامه رایج در تجارت بین الملل است و سندی است قابل معامله و انتقال براساس مقررات متحدالشکل.

۲۲- عملیات ( TIRبه حمل کالا از یک اداره گمرک خروجی به یک اداره گمرک مقصد به موجب روش موسوم به روش تیر گویند.

۲۳-CMR ) حمل بین المللی کالا از طریق جاده و با وسیله نقلیه زمینی است و باید محل دریافت و تحویل کالا در۲کشور مختلف باشد و حداقل یکی از طرفین عضو کنوانسیون باشد.

۲۴- بارنامه ( SMGS )برای حمل و نقل کالا با واگن از / به کشورهای مستقل مشترک المنافع صادر میشود.

 ۲۵- سیف (CIF):

 سیف به معنای بهاء تمام شده کالا در مرکز کشور مقصد است که تشکیل میشود از بهاء کالا در شهر مبداء به اضافه هزینه بسته بندی و کرایه حمل تا بندر کشور مقصد و هزینه بیمه تا مقصد.

۲۶- ارزش CIF کالا چگونه محاسبه می شود ؟ ارزش کالا ( COST ) + بیمه ( IN SURANC ) + کرایه حمل ( FRESGHT )

 

۲۷-اصطلاحات اینکوترمز : international commercial terms کدامند ؟ EXW تحویل کالا در محل کار ( کارخانه ، انبار و . . . ) FCA تحویل کالا به حمل کننده در مبدأFAS تحویل کالا در کنار کشتی در مبدأ FOB تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدأCFR ارزش و کرایه حمل تا مقصد CIF ارزش ، بیمه و کرایه حمل تا مقصد CPT تحویل با پرداخت کرایه حمل تا مقصد CIP تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد DAF تحویل در مرز ( مرز تعیین شده ) DES تحویل در عرشه کشتی ( در مقصد ) DEQ تحویل در اسکله ( در مقصد ) DDM تحویل در مقصد بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی DDP تحویل در مقصد با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی

 

۲۸-   ویژگیهای بارنامه معتبر چیست؟ – صدور بارنامه در نسخه کامل FULL SET – صدور بارنامه بدون قید و شرط ( تمیز ) CLEAN B/L – ON BOARD ( روی عرشه ) حمل بالفعل کالا – ذینفع بارنامه و حواله کرد آن – نحوه پرداخت کرایه حمل– تاریخ صدور بارنامه

۲۹- Transshipment  چیست ؟

عبارت از روش گمرکی است که به موجب ان کالا تحت نظارت گمرکی از یک وسیله حمل و نقل ورودی به یک وسیله حمل و نقل خروجی (صدور ) در حوزه یک دفتر گمرکی که آن دفتر در عین حال دفتر گمرکی توأم است ، که هم برای واردات و هم برای صادرات اختصاص دارد.

 

۳۰- Partial Shipment چیست؟

حمل در چند مرحله را حمل Partial Shipment می گویند.

۳۱- ترانزیت چیست ؟ روش گمرکی است که براساس آن کالاها تحت نظارت گمرک از یک گمرک به گمرک دیگر حمل می گردد .

 

۳۲-فاینانس ( Finance ) چیست ؟ در مواقعی که فروشنده کالا حاضر به قبول اعتبار اسنادی مدت دار نمی گردد و خریدار به خاطر فقدان نقدینگی قادر به افتتاح اعتبار اسنادی نمی باشد معمولاً خریدار از یک شرکت مالی درخواست می کند که وارد معامله شود و وجه معامله را به فروشنده نقداً پرداخت کند و بهره گیرد . این موسسات را فاینانس مالی می گویند .

۳۳- کنوانسیون های حمل و نقل کدامند ؟ الف – کنوانسیون CMR : این کنوانسیون جهت تأمین منافع و حقوق دست اندرکاران حمل و نقل جاده ای و یکنواخت کردن شرایط حاکم بر قرارداد حمل و نقل بین المللی جاده ای ایجاد شده است . 
ب – کنوانسیون TIR : این کنوانسیون برای ایجاد تسهیلات در رابطه با تشریفات گمرکی کامیونهای حامل کالا که در جاده های بین المللی تردد و از گمرکات کشورهای ثالث عبور می کنند تدوین و به مرحله اجرا درآمده است . 
ج – کنوانسیون کوتیف COTIF : این کنوانسیون مربوط به حمل و نقل بین المللی با راه آهن است .

۳۴-انواع واردات : ۱ – واردات قطعی . ۲ – ورود موقت . ۳ – کالای مرجوعی . ۴ – ترانزیت که شامل : داخلی و خارجی می باشد .

۳۵-حق العمل کاری گمرکی چیست ؟حق العملکار در گمرک به شخصی اطلاق می شود که تشریفات گمرکی کالای متعلق به اشخاص دیگر را به وکالت از طرف آن شخص در گمرک انجام دهد .

۳۶-کالای متروکه گمرکی چیست؟

کالای متروکه کالایی است که صاحب آن , آن را ترک کرده باشد یعنی به هر دلیل به سراغ کالا برای ترخیص نرفته یا اگر مراجعه کرده در ارائه اسناد با مدارکی که لازم است تاخیر کند, مدتی که بعد از انقضای ان کالا متروکه می شود. چهار ماه از تاریخ اولین قبض انبار و در فرودگاهها دو ماه است هر گاه در این مدت اقدامی برای ترخیص نشود کالا متروکه می شود. چنانچه صاحب کالا برای عدم مراجعه و ترخیص کالا عذر موجهی داشته باشد می توان با تنظیم درخواست و ارائه ان به گمرک, تقاضا کند که مدت یاد شده حداکثر چهار ماه دیگر تمدید شود.

۳۷-                        برات ارزی (B/E ) یا (Bill of Exchange ) چیست ؟ برات ارزی توسط فروشنده ( ذینفع ) نوشته می شود و از طریق بانک ابلاغ کننده یا بانک ذینفع ارسال می شود و پس از قبول نویسی ، صادرکننده یا فروشنده می تواند بلافاصله و یا بعد از تاریخ تعیین شده مبلغ مندرج در آن را دریافت کند . برات قابل معامله است .

۳۸-ترانزیت چیست ؟ روش گمرکی است که براساس آن کالاها تحت نظارت گمرک از یک گمرک به گمرک دیگر حمل می گردد .

 

۳۹- بارنامه کهنه چیست؟

حداکثر مهلت ارائه بارنامه به بانک از تاریخ صدور یا حمل کالا ۲۱ روز است . طبق “مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی اتاق بازرگانی بین المللی” بانکها از قبول اسنادی که بیش از ۲۱ روز از تاریخ صدور آنها به بانک ارائه شود امتناع خواهند کرد , مگر اینکه مدت مشخصی در اعتبار قید شده باشد . بارنامه ای که بیش از مهلت مذکور از تاریخ صدور آن گذشته باشد , به بارنامه کهنه معروف است و از درجه اعتبار ساقط است مگر اینکه بانک بازکننده اعتبار پرداخت وجه کالا را در قبال ارائه بارنامه مذکور بلامانع تشخیص دهد

۴۰- ورود موقت چیست ؟رویه گمرکی است که به موجب آن برخی از کالاها بدون پرداخت حقوق ورودی عوارض به قصد خروج مجدد در مدت مقرر وارد قلمرو گمرکی می گردد و سه گونه است : ۱ – ورود موقت کالا جهت تعمیر یا تولید و بسته بندی ۲ – ورود موقت به منظور نمایش در نمایشگاهها ۳ – ورود موقت خودرو

۴۱- مراحل انجام صادرات کدام است ؟ ۱ – بازاریابی ( شناخت بازارهای خارجی و راههای نفوذ به آن ) ۲ – کسب مجوز صدور که در حال حاضر صدور اغلب کالاها نیاز به مجوز ندارد و فقط کالاهای خارجی نیاز به مجوز دارند . ۳ – تعیین قیمت صادراتی توسط کمیسیون ۵ نفره نرخ گذاری . ۴- صدور پروفرما ( سندی که توافقات اولیه فروشنده و خریدار را نشان می دهد ) ۵ – تهیه و تدارک و بسته بندی کالا ۶ – دریافت گواهی بازرسی کالا از اداره استاندارد ۷ – صدور فاکتور و اخذ گواهی مبداء۸ – سپردن پیمان ارزی ۹ – عقد قرارداد حمل و نقل و بیمه ۱۰ – اظهار کالا به گمرک ۱۱ – ارسال کالا ۱۲ – دریافت واریز نامه یا تصدیق صدور

۴۲-روش های پرداخت در معاملات تجاری چگونه است ؟ در حال حاضر متداولترین و مهمترین شیوه پرداخت در معاملات که در دنیا متداول است روش پرداخت با شیوه اعتبارات اسنادی است . اعتبارات اسنادی تعهدی است که بانک گشایش کننده اعتبار برعهده می گیرد تا در قبال اخذ اسناد معینی ، مطالبات ذینفع اعتبار یا فروشنده را بپردازد ، یا برات وی را قبول نویسی کند ، یا حواله های درخواستی وی را پرداخت کند و یا بانک دیگری را مأمور این عملیات نماید . این پرداخت یا از طریق برات ارزی ( B/E ) و یا اعتبارنامه (L/C ) صورت می گیرد .

 

۴۳- ویژگیهای یک پروفرما چیست؟

در سربرگ اصلی صادر کننده پروفرما ( سازنده ماشین آلات) ارائه شود . 

ـ مشخصات شرکت صادر کننده پروفرما از قبیل آدرس ، تلفن و سایر مشخصات قید شده باشد.

ـ مشخصات کامل خریدار قید شده باشد .

ـ موضوع پروفرما روشن باشد .( لیست ماشین آلات وتجهیزات به تفکیک قیمت مشخص باشد).

ـ مدت ساخت ، زمان حمل ، زمان تحویل، زمان نصب و راه اندازی قید شده باشد .

ـ تعهدات فروشنده از قبیل ارائه خدمات پس از فروش ، تامین قطعــات یدکی ، نصب ، راه اندازی ، آموزش پرسنل ، تضمین کیفیت محصولات و تضمین خط تولید نصب شده قید شده باشد .

ـ کشور سازنده در پروفرما قید شده باشد (ORIGIN)

ـ مدت اعتبار پروفرما قید شده باشد (VALIDITY)

ـ شرایط پرداخت و تعهدات متقابل قید شده باشد .

ـ وزن خالص / ناخالص قید شده باشد

ـ نحوه حمل کالا مشخص باشد (Shipment Partial و۰۰۰ )

ـ شرایط عرضه ( CIF,CFR,FOB و ۰۰۰ ) مشخص باشد .

ـ ممهور به مهر و امضای مدیر فروش و یا یکی دیگر از مدیران شرکت سازنده باشد .

 

۴۴-مراحل گشایش اعتبار اسنادی کدامتد؟

تنظیم فرم تقاضای گشایش اعتباربانک مربوطه

فرمهای تعهدات مربوطه که غالباً درسال جدید در۵ نسخه تهیه شده است

نامه درخواست گشایش اعتبارخطاب به بانک مربوطه

تمامی مدارک فوق الذکر

یک نسخه ثبت سفارش مربوط به گمرک جهت ارائه به بانک گشایش کننده

بانک گشایش کننده طبق شرایط موردتوافق پیش پرداخت مربوطه راازحساب جاری برداشت می دارد ( لازم بذکراست که این پیش پرداخت طبق توافق معمولاً۵% – ۱۰% ویا.. می باشد ) ونسبت به گشایش اعتباراقدام ویک نسخه ازمتن اعتباراسنادی رابه درخواست کننده تحویل می دهد. 

۴۵- اعتبار اسنادی برگشت ناپذیر یا غیر قابل برگشت    IRREVOCABLE L/C

در این نوع اعتبار بدون توافق طرفین اعتبار ( خریدار و فروشنده) نمی توان آن را باطل و یا اصلاح نمود و لذا اعتبار غیر قابل برگشت تعهدی است غیر قابل فسخ بر عهده بانک گشایش کننده اعتبار, مشروط بر آنکه اسناد معین شده در اعتبار به بانک مشخص شده یا بانک گشایش کننده طبق شرایط ارائه شوند.

 

۴۶- اعتبار اسنادی اتکایی    BACK TO BACK CREDITS OR COUNTER CREDITS

در چنین معامله ای از دو اعتبار اسنادی جداگانه استفاده می گردد و استفاده از آن وقتی ضروری است که ذینفع اصلی خود قادر به تهیه کالا نبوده و اعتبار گشایش یافته به نفع او قابل انتقال نباشد (و یا در صورت قابل انتقال بودن, شرایط مطرح شده در مقررات اعتبار اسنادی را برآورده نسازد) به عنوان مثال هنگامی که نوع ارز اعتبار اصلی با نوع ارز خرید کالا توسط ذینفع اولی از تولید کننده کالا (ذینفع ثانوی) متفاوت باشد نیاز به اعتبار اتکایی بوده و استفاده از اعتبار قابل انتقال میسر نخواهد بود. بنابراین برای گشایش اعتبار اتکایی ذینفع اولی متقاضی اعتبار دوم می گردد.

۴۷-اعتبار اسنادی گردان   REVOLVING CREDITچیست؟

اصطلاح گردان به اعتباری اطلاق می شود که دارای شرطی باشد که بر اساس آن مبلغ اعتبار بدون احتیاج به اصلاحیه , در شرایط خاصی به طور خود به خود تجدید می گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!