investing-mistakes

اشتباهات سرمایه‌گذاری خود را بپذیرید

بگذارید تا مطلب روانشناسی بازار سهام را  با یک سوال آغاز کنیم:

آیا شما از پذیرش اشتباهات سرمایه‌گذاری خود اجتناب می‌کنید؟

شاید پاسخ شما به این پرسش مثبت بوده باشد اما واقعیت این است که پذیرش اشتباهات سرمایه‌گذاری کار آسانی نیست. بیشتر افراد ذاتا تمایل دارند از اعتراف به اشتباهات خود سر باز زنند. این امر باعث می‌‌شود آنها همچنان سهام یا دیگر اوراق بهاداری که برایشان زیان به همراه داشته است را حفظ کنند زیرا آنها دچار این توهم هستند که تا زمانی که سهام مورد نظر را با قیمت پایین‌تر نفروخته‌اند، عملا هیچ زیانی متحمل نشده‌اند. در اینجا مبادرت به فروش برای آنها به مثابه پذیرش خطایشان است. این نوع درک به همراه میزان ناراحتی که هنگام زیان متحمل می‌‌شوند (و براساس تحقیقات دو برابر احساس لذت‌ ناشی از سود است) باعث می‌شود سرمایه‌گذاران از فروش امتناع ورزند. مطمئنا چندین بار به خود گفته‌اید یا شنیده اید که دیگران به خود بگویند «هنگامی که به قیمت خرید برسد، آن را خواهم فروخت».

با این حال، اجتناب از پذیرش واقعیت‌ها تغییری در ماهیت و شدت آنها ایجاد نمی‌کند. اجتناب از پذیرش اشتباه در خرید سهام باعث اشتباهی دیگر می‌شود و آن اینکه سهام را تا زمان رسیدن به قیمت خرید اولیه (که ممکن است هرگز اتفاق نیفتد) نگهداری کنیم. این نکته بسیار مهم را به خاطر داشته باشید که اینکه شما چه قیمتی را برای خرید یک سهم پرداخته‌اید به هیچ وجه توجیه مناسبی نخواهد بود تا آن را همچنان نگهداری کنید. سوالی که باید از خود بپرسید آن است که: اگر هیچ میزانی از سهام مورد نظر را نداشتم آیا آن را با قیمت فعلی می‌‌خریدم؟ اگر پاسخ به این سوال منفی باشد باید آن سهم را بفروشید زیرا هر روز که به نگهداری آن سهم با قیمت فعلی ادامه دهید عملا به این معنا است که حاضر به خرید مقادیر بیشتری از آن با قیمت فعلی هستید.

کارول تاوریس و الییوت آرون سان، نویسندگان کتابی درباره اشتباهات سرمایه‌گذاری می‌‌گویند: «درک عمیق‌تری از چگونگی و چرایی کارکرد ذهن در هر فرد، اولین قدم به سوی شکستن عادت «خود توجیهی» است و انجام این کار مستلزم آن است که در مورد رفتارها و دلایل انتخاب‌های خود دقت بیشتری به خرج دهیم و انجام این کار به زمان، تفکر راجع به خود و اشتیاق برای بهتر شدن نیازمند است. اگر بتوانید یک اشتباه را هنگامی که بسیار کوچک است بپذیرید و با آن کنار بیایید، جبران زیان از دست رفته بسیار آسان‌تر خواهد بود».

اگر سهامی که خریده‌اید با افت قیمت روبه‌رو شده اما هنوز در چارچوب تخصیص سرمایه و استراتژی تان قرار دارد، یکی از دو کار زیر را می‌توانید انجام دهید.

گزینه اول این است که سهام مربوطه را بفروشیم و خرید مجدد آن را به افت بیشتر قیمت‌ها موکول کنیم.

استراتژی دوم آن است که سهام مورد نظر را با سهام مشابه دیگری جایگزین کنیم. البته این مورد فقط زمانی عملی است که جایگزینی مناسبی در بازار مورد نظر وجود داشته باشد.

خرید سهام به دلیل پیروی از جو عمومی بازار یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که معمولا سرمایه‌گذاران آن را نمی‌پذیرند. این رویکرد نادرست سه دلیل دارد که در زیر به آنها اشاره می‌‌کنیم:

۱- کمبود تجربه در بازار یکی از دلایل عمده پیروی از جو بازار است و البته در این حالت (کم تجربگی)توقعی نیست که این اشتباه رایج را مرتکب نشویم.

۲- انسان‌ها گرایش به تمرکز کوتاه‌مدت بر پدیده‌ها دارند و تمایل به پیروی از جمع مطابق با تمرکز کوتاه‌مدت بر پدیده‌ها است.

۳- ما موجوداتی اجتماعی هستیم و اصولا تبعیت از جمع، رفتاری است اجتماعی و پیروی از آن نیز باعث احساس امنیت کاذب در افراد بوده و رفتاری است که جمع غالبا از خود نشان می‌دهد. البته سه دلیل فوق نمی‌تواند توجیهی برای ادامه اشتباه «پیروی از جمع باشد.» پس بهتر است برای خلاصی از این اشتباه این واقعیت را به یاد داشته باشید که راه درست در سرمایه‌‌گذاری معمولا برخلاف درک حسی و نظر رایج جمع است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!