online-card-payment

آغاز دور جدید افزایش حقوق کارگران

نشست فوق العاده شورای عالی کار با موضوع بررسی نرخ پایه سنوات کارگران و تطبیق آن با عوامل بهره وری نیروی کار برگزار و تصمیمات تازه ای درباره افزایش پایه سنواتی روزانه از ۵۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان اتخاذ می‌شود.

پایه سنواتی هر مشمول قانون کار در سال‌‎جاری حداقل ۵۰۰ تومان به صورت روزانه تعیین شده که تاثیر ماهیانه آن بر حقوق کارگران ۱۵ هزارتومان به صورت مزایای جانبی شغل است.

در بالاترین گروه شغلی تاثیر ماهیانه پایه سنواتی در حقوق کارگران به ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد که البته نحوه پرداخت آن به مشمولان قانون کار از سوی کارفرمایان متفاوت است. برخی کارفرمایان به صورت ماهیانه، برخی فصلی، برخی سالیانه و برخی نیز در پایان دوران همکاری با کارگر نسبت به پرداخت سنوات اقدام می کنند.

با این حال، پایه سنواتی کارگران امسال حداقل ۱۸۰ هزارتومان تا ۲۸۰ هزار و ۸۰۰ تومان در کل دریافتی ها تاثیرگذار است. البته وزارت کار در طرحی به دنبال افزایش این میزان به دو برابر است و قرار است بحث آن در نشست جدید شورای عالی کار مطرح شود.

وزارت کار می خواهد پایه سنواتی گروه یک شغلی از ۵۰۰ تومان روزانه به ۱۰۰۰ تومان افزایش یابد که این میزان افزایش در گروه ۲۰ شغلی از ۷۸۰ تومان به ۲۰۷۰ تومان خواهد رسید؛ بنابراین دریافتی ماهیانه هر کارگر در کمترین میزان بابت پایه سنواتی از ۱۵ هزارتومان به ۳۰ هزارتومان افزایش می یابد.

همچنین دریافتی بالاترین گروه حقوقی نیز از محل پایه سنواتی از ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان به ۶۲ هزار و ۱۰۰ تومان خواهد رسید که می تواند تاثیر مثبتی در کل دریافتی تا پایان سال مشمولان قانون کار داشته باشد.

شورای عالی کار در تابستان سال گذشته نیز یکبار دیگر درباره افزایش حق مسکن کارگران از ۱۰ هزارتومان به ۲۰ هزارتومان در هر ماه به جمع بندی رسیده بود که با تاخیر چندماهه اجرای آن آغاز شد ولی در سال جاری از این محل افزایشی عاید کارگران نشده است و همان مصوبه مردادماه ۹۲ در مورد حق مسکن در حال اجرا است.

هادی ابوی با بیان جزئیات دستور کار جدید شورای عالی کار گفت: در روزهای آینده شورا نشستی را با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در زمینه مباحث گوناگونی برگزار خواهد کرد که یک مورد آن بررسی وضعیت پایه سنواتی مشمولان قانون کار است.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: بررسی نرخ پایه سنوات و تطبیق آن با عوامل بهره وری نیروی کار به عنوان یکی از مهم ترین مباحث شورا در نشست جدید است که در صورت دستیابی به نتیجه می تواند تاثیر مثبتی بر میزان دریافتی کارگران داشته باشد.

ابوی خاطرنشان کرد: همچنین موضوع اصلاح اساسنامه و تهیه مقررات مروط به کانون ها و تشکل های فعال در حوزه کار به همراه اصلاح آئین نامه و مقررات انجمن های صنفی و تعیین حدود وظایف و اختیاراتشان نیز جزو دیگر دستورات کار شورای عالی کار خواهند بود.

پیش تر نیز فرامرز توفیفی، مشاور عالی مجمع نمایندگان کارگران ایران از برنامه وزارت کار برای افزایش ۲ برابری پایه سنواتی کارگران در سال جاری خبر داده بود. وی خاطرنشان کرد: وزارت کار در نظر دارد این طرح را در دستور بررسی شورای عالی کار قرار دهد.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: Alert: Content is protected !!